FinExpert.e15.cz

Iniciativa pro volný trh náhradních dílů

Evropská komise bude 8. září rozhodovat, zda v rámci směrnice EU o průmyslových vzorech vstoupí v platnost dodatek o opravách (tzv. Repairs Clause). Schválení tohoto dodatku by umožnilo rozvinout volnou konkurenci na trhu náhradních dílů.
Iniciativa pro volný trh náhradních dílů

Pokud si dnes chcete např. v Amsterodamu koupit nový přední blatník u svého vozu, máte dvě možnosti. Zajít k místnímu prodejci této značky nebo se vydat do místního nezávislého servisu, kde stejný díl může stát až o třetinu méně než u autorizovaného prodejce.

Volný trh s náhradními díly v Nizozemí nabízí majitelům automobilů možnost výběru nejvhodnějšího obchodníka. To ale neplatí všude. Pokud byste havarovali a potřebovali opravit svůj vůz ve Francii, museli byste pro blatník k autorizovanému zdroji - místnímu prodejci značky Peugeot.

Omezení trhu přináší nevýhody pro motoristy

Možnost volby, již mají spotřebitelé v přibližně polovině členských zemí, je nyní ohrožena. Automobilky lobují za schválení legislativy EU, která jim má zajistit monopol na prodej tzv. viditelných náhradních dílů (vč. světel a skel). Objem tohoto trhu se v současné době pohybuje okolo deseti miliard eur. Z toho 75 % připadá na součásti karoserie, 1,22 mld. eur na světla a 1 mld. eur na okna karoserie. 

Jak naznačuje příklad z úvodu článku, majitelé automobilů ze zemí, které daly automobilkám monopol v oblasti viditelných náhradních dílů (tím, že jim poskytly výhradní právo k jejich konstrukčnímu řešení), už dnes platí při opravách mnohem vyšší ceny. Podle nejnovějšího průzkumu Evropského pojišťovacího výboru CEA je průměrná cena viditelných náhradních dílů v členských státech s takovým monopolem o 9,8 % vyšší. Dražší náhradní díly navíc odpovídajícícm způsobem prodražují pojištění.

Evropský komisař Fritz Bolkestein, který odpovídá za vnitřní trh EU, souhlasí s názorem, že se jedná o poškozování spotřebitele a zneužívání práv ke konstrukčnímu řešení. Jím navržený dodatek o opravách (Repairs Clause - podrobný popis najdete na stránkách sdružení ECAR) ochranu konstrukčního řešení nevztahuje na náhradní díly. Automobilkám by samozřejmě zůstalo výhradní právo ke konstrukci nových vozidel – avšak nebylo by třeba poskytovat jim monopolní práva k náhradním dílům.

Pokud by byl dodatek přijat, umožnilo by to automobilistům z celé EU zvolit si, jaké díly na opravu svého vozu použijí. Výsledná hospodářská soutěž by vedla ke snížení cen, zvýšení kvality a vývoji novinek. Zda bude dodatek přijat však není jisté. Vliv automobilek je totiž obrovský.

Na náhradních dílech automobilky slušně profitují

V roce 2000 pocházelo 39 % hrubého zisku automobilek z prodeje náhradních dílů, zatímco z výroby jen 18 %. Pro výrobce je to nevyčerpatelný zdroj zisku. Trh s novými automobily je plným právem konkurenční. Spotřebitelé mají obrovskou možnost volby a nebojí se jí využít k tlaku na snižování cen nových aut. Pokud by ale návrh doložky neuspěl, bude jim dobrý obchod, který udělali při nákupu automobilu k ničemu při pohledu na přemrštěné ceny, jež budou platit za náhradní díly během provozu vozidla. Automobilky se třesou na chvíli, kdy se každý majitel nového auta stane jejich jistým spotřebitelem, jehož budou moci ihned „vysávat“.

Doložku o opravách bude 8. září projednávat Evropská komise. Česká republika dosud nevydala jasné stanovisko, na které straně bude náš evropský komisař při hlasování stát.

O volnou soutěž se zasazuje sdružení ECAR

Zájmy nezávislých výrobců náhradních dílů, pojišťoven a servisů zastupuje na evropské úrovni ECAR - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými náhradními díly. Sdružení vzniklo v roce 1993, jeho členy je jedenáct nezávislých organizací EU, zastupujících výrobce a distributory automobilových dílů, nezávislé autoopravny, evropské pojišťovny motorových vozidel, celou řadu malých a středně velkých podniků. Sdružení hájí zájmy motoristů z celé Evropské unie.

Hlavním cílem organizace je prosazovat volnou hospodářskou soutěž a bojovat proti monopolizaci trhu s náhradními díly pro motorová vozidla zneužíváním ochrany konstrukčního řešení. Další informace naleznete na www.ecar-eu.com.

Předmětem zájmu ECAR je oblast vlastnických práv v průmyslu (industrial property rights - IPR). Tato práva se týkají oblasti průmyslového designu, ale zároveň s jejich užitím souvisí otázky ochrany konkurenčního prostředí a svobodné volby zákazníka. ECAR podporuje oprávněné používání vlastnických práv v oblasti designu, ale zároveň odmítá jejich zneužívání ve smyslu posilování monopolizace odvětví výroby náhradních dílů.

Sdružení se domnívá, že uplatňování těchto práv v oblasti náhradních dílů a zejména "viditelných dílů" (jiným termínem: must-match parts), jako jsou části karoserie, světla, nárazníky apod., nyní v některých zemích téměř úplně potlačuje konkurenci jednotlivých výrobců a znemožňuje svobodnou volbu zákazníka. Ve výsledku to pochopitelně způsobuje zvyšování nákladů na provoz jeho automobilu. ECAR proto prosazuje schválení popsaného dodatku o opravách (Repairs Clause).

Kdo podporuje ECAR v České republice?

U nás podporuje aktivity ECARu Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), které zastupuje 35 hlavních firem z uvedených oborů. "Asociace SISA poslala Pavlu Teličkovi dopis s vyjádřením podpory pro schválení dodatku o opravách. Připojil se k nám také Svaz autoopraven České republiky, Sdružení obrany spotřebitele, autokluby a další organizace. Podle našich informací však český komisař není dosud rozhodnut, jak bude při schvalování uvedeného zákona hlasovat," sdělil nám zástupce asociace SISA pan Brůžek.

Podporu má kampaň ECAR také u České asociace pojišťoven.

   

Pozn.: Uvedené statistické údaje pochází ze zprávy agentury McKinsey 2003, vol 1 a z údajů sdružení ECAR.

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená