Přijde vám absurdní, že jdete do obchodu a koupíte si vzduch? Přitom to děláme denně. Platíme za vzduch v krabicích a sáčcích s různými produkty. Většinou by se totiž do obalů vešel minimálně dvojnásobný obsah, než jaký tam skutečně najdete. Proč tomu tak je? Výrobci se brání.
„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je. Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Přitom na tuto problematiku myslí zákon č. 477/2001 Sb., o obalech, který říká, že obaly mají být co nejmenší, aby bylo co nejméně odpadů. Ale většinou tomu tak není. „Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený.
I dTest se touto problematikou se zabývá. Na stránkách www.dtest.cz/nadmerne-obaly najdete databázi "vzdušných" obalů. Do této databáze můžete vkládat fotografie výrobků, které mají obří obal, i vy. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.