Firmy outsourcují, propouští, konsolidují, zeštíhlují, zakládají společná servisní střediska, racionalizují procesy… ale zpravidla jen do té doby, než tržby opět začnou růst. Tak by se daly stručně shrnout závěry studie Rethinking Cost Structures poradenké společnosti KPMG. Odborníci v ní varují, že tento způsob řízení není nejlepší. Náklady je třeba sledovat strategicky a systematicky.
Bezmála tři čtvrtiny společností přiznaly, že pokud se daří, snaží se snížit náklady jen o tři procenta. Pouhých osm procent respondentů z nich však odpovědělo, že tento cíl také splnili. Náklady jsou pro firmy důležitým tématem, ale když výnosy rychle rostou , řešení nákladů není prioritou. To potvrzuje 42 procent respondentů, kteří přiznávají, že rostoucí výnosy odvádějí jejich pozornost od možností nákladových úspor.
Nákladová strategie, nebo záchranná brzda?
Většina manažerů souhlasí, že vhodné změny v nákladové struktuře mohou firmám zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost. Přesto si zhruba polovina z nich stěžuje na neprůhlednost nákladů. Ta je právě hlavní překážkou ve snahách o jejich optimalizaci. Aktivní přístup k řízení nákladů bývá nejčastěji až reakcí na ohrožení firemních výnosů, zpravidla v důsledku změny tržních podmínek.
Výzkum však dokazuje, že musíte řídit nákladovou bázi i tehdy, když rostou výnosy. Jinak riskujete, že nějaký agilní konkurent s pružnější nákladovou strukturou obsadí část vašeho trhu. Podívejte se, jak nízkonákladové aerolinky hbitě sebraly velké objemy přepravy tradičním leteckým společnostem na krátkých destinacích.
Podle Evy Rackové ze společnosti KPMG Česká republika existují tři základní formy řízení nákladů. Buď jde o záchranné akce, nebo taktické snižování nákladů, a nebo dlouhodobé strategické řízení s cílem dosáhnout a udržet optimální nákladovou strukturu.
Pro první případ je charakteristický časový tlak, který vede k drastickým úsporným akcím, jež sice rychle vedou k posílení peněžních toků, ale také k rychlému vyčerpání možností provedených opatření. Taktická opatření přicházejí v úvahu, když je na jejich realizaci více času a přinášejí také dlouhodobější užitek. I v tomto případě však vedou pouze k vyšší efektivnosti stávající nákladové struktury.
Strategická opatření naproti tomu nákladovou strukturu mění, bývají úzce provázána s celkovými cíli společnosti a jejich úkolem je zajišťovat dlouhodobou konkurenceschopnost podniku. Mohou například iniciovat změny produktového portfolia nebo používaných technologií, mohou vést k přemístění provozů, ke změnám výrobní kapacity nebo přebudování odbytových kanálů.
Kdo to zařídí?
Strategický přístup k řízení nákladů je dlouhodobou záležitostí a vyžaduje plnou angažovanost nejvyšších manažerů firmy. Ve skutečnosti však jen v šesti z deseti společností nese významnou odpovědnost za náklady generální ředitel a předseda představenstva, případně finanční ředitel. Jinak řečeno, zhruba 40 procent dotázaných uvedlo, že v jejich společnosti nemají ani generální ani finanční ředitel hlavní odpovědnost za snižování nákladů.
Řízení samotného projektu týkajícího se snižování nákladů lze samozřejmě delegovat na nižší články řízení, ale podpora, motivace a vedení musejí vycházet z nejvyšších řídících struktur organizace. Snižování nákladů jistě není pro generální ani finanční ředitele úkolem operativního řízení. Ale aby se stalo součástí firemní kultury, musí se zaběhnutá praxe změnit.
Hubnout se má s rozmyslem
Všechny firmy se nemusejí výhradně věnovat dlouhodobému, strategickému řízení nákladů. Jen je potřeba, aby byly v souladu jak strategické projekty, tak i krátkodobá taktická opatření, neboť důraz jen na jednu stránku by mohl vést k opomenutí některých významných příležitostí ke snižování nákladů.
Je to podobné, jako když obézní člověk zahájí dietu, při které vynechá smažené brambůrky, ale dál jí tučné zákusky. Tak také firma, která provádí jen rychlá opatření s cílem redukovat náklady, ale nezavádí trvale úspornou strategii, nebude schopná adekvátní reakce v momentě, když nějaký pružnější konkurent využije příležitosti.
Otázka nestojí – buď růst výnosů, nebo snižování nákladů. Obojí je důležité. Jak jednou ztratíte náklady ze zřetele, můžete očekávat, že vás konkurenti předstihnou a bude to velmi bolestivé jak pro manažery, tak pro zaměstnance. V těch organizacích, kde jsou náklady řízeny operativním modelem, cítí každý zaměstnanec, že správná nákladová kultura zajišťuje příjemnější a jistější budoucnost pro všechny.