Elektronická evidence tržeb (EET) funguje od prosince loňského roku, povinnost zasílat údaje o tržbách na servery Finanční správy a vydávat zákazníkům účtenky padla jako první na ubytovací a stravovací služby. Od března má povinnost evidovat maloobchod a velkoobchod, další vlna možná přijde od března 2018 (záleží jak dopadnou říjnové volby).
Možná to znáte – někde účtenku nedostanete vůbec, jinde ano, někde se zeptají, zda ji chcete. Najdou se ale i tací, kteří si s EET hlavu nelámou a nebo tací, kteří se pohybují takříkajíc na hraně zákona. Ale to nechceme soudit, od toho tady je Finanční a Celní správa.
Jedním z triků jak teoreticky EET obejít je vydávání tzv. předúčtů. Chcete platit, číšník přijde s předúčtem, vy zaplatíte a on si pro konečný účet „jen“ zaběhne k pokladně. Pokud se vzdálíte, nemusí tržbu zaevidovat, pokud si počkáte, účet se všemi zákonnými náležitostmi přinese…

Nejdřív dostanete kontrolní součet, zaplatíte a číšník si „zaběhne“ na bar pro účet. Co se ale s tržbou stane, když spěcháte a odejdete dřív, než se stihne vrátit?
Jinde zase můžete účtenku se všemi náležitostmi dostat ihned, jen vám možná může vrtat hlavou, jak je možné, že v hospodě, kam chodí půl města, nejsou plátci DPH?
Napadnout vás může třeba to, že majitelé si účelově založí několik s.r.o. na virtuálních adresách (tzv. office house) v Praze a jakmile se tržby blíží k jednomu milionu, což je hranice pro plátcovství DPH ze zákona, začnou evidovat pod jiným DIČ.
V takovém případě by se subjekt vyhnul placení daně z přidané hodnoty. Sazba přitom pro pohostinství od prosince 2016 klesla, na jídlo a nealko se nyní vztahuje snížená 15% sazba, pivo a další alkoholické nápoje spadají do základní 21% sazby.


Pivo mají nejlepší, jen člověku vrtá hlavou, zda provozovatel uvedený na účtence nebyl dřív U krále Ječmínka s.r.o.? Majitelé obou společností jsou totiž dle obchodního rejsříku stále stejní... Jinde EET neřeší vůbec a fiskální kód na účtence nenajdete.
Jaké zkušenosti máte s EET?