Jedním z nejžádanějších pracovních benefitů se v posledních letech bezesporu stává možnost práce z domova, tzv. home office. Dlouhodobě se tato alternativa jeví jako efektivní varianta klasického modelu, kdy zaměstnanec dojíždí do zaměstnání. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR ovšem připravilo novelu zákoníku práce, která má od 1. 7. 2017 podstatně změnit mimo jiné i pravidla flexibilního zaměstnávání.
Navrhovaná novelizace však, zdá se, zaměstnavatelům svazuje ruce. Co by pro firmy z novely vyplývalo?
„Především vyšší administrativní zátěž. Pokud se nebude jednat pouze o výjimečnou práci mimo pracoviště, musí být tato práce vždy ošetřena písemnou dohodou. Navrhovaná úprava se navíc vztahuje na jakoukoliv činnost, kterou zaměstnanec vykonává mimo pracoviště zaměstnavatele. V souladu s návrhem tak například recepční, která každý den odnáší zásilky na poštu, bude muset mít dodatek ke stávající smlouvě nebo DPP či DPČ podepsanou pouze na tuto konkrétní činnost,“ komentuje Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart, která home office umožňuje.
A dále dodává: „Zaměstnavatelé by měli mít nově i povinnost hradit náklady, které zaměstnanci vznikají při výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele. To by pro zaměstnavatele znamenalo navýšení finančních nákladů. Současně není zřejmé, jak by měl zaměstnanec tyto náklady dokazovat, především v případě služeb souvisejících s užíváním bytu či domu, jako je elektřina, topení, vodné a stočné apod., nehledě na fakt, že v momentě výkonu práce může být domácnost sdílena s třetí osobou – rodinným příslušníkem apod.
Doufejme, že navrhovaná novela zákoníku práce situaci kolem práce z domova nezkomplikuje do té míry, že bude v praxi nepoužitelná.