FinExpert.e15.cz

HOME CREDIT: Novoroční výprodeje byly žněmi i pro spotřebitelské úvěry

Češi využili novoročních výprodejů k modernizaci svých domácností, chtějí se však také bavit.

Letošní novoroční výprodeje opět přitáhly do českých obchodů řadu zákazníků. Objem spotřebitelských úvěrů, které poskytl Home Credit v lednu, se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 37 %. Největšímu zájmu se už tradičně těšila bílá a černá technika, stále častěji se ale na splátky nakupuje i další zboží – čtyřnásobně víc než vloni se prodalo notebooků, velký nárůst zaznamenaly také domácí potřeby, mobilní telefony, a dokonce i hudební nástroje. Největší počet smluv uzavřeli zákazníci na severní Moravě, v přepočtu na obyvatele si však od Home Creditu nejvíce vypůjčili lidé z Karlovarského kraje.

Během prvního měsíce roku financoval Home Credit svým klientům nejvíce nákup bílé a černé techniky, která patří dlouhodobě k nejoblíbenějšímu zboží splátkového prodeje. Právě domácí elektrospotřebiče tvoří v Česku 42 % objemu všech nákupů, na Slovensku ještě o 3 % více. Mezi bílým zbožím na splátky převažovaly pračky, následovaly chladničky, sporáky a stále oblíbenější myčky nádobí. Z audio a video techniky si lidé vybírali hlavně televizory a DVD přístroje.

Přes stálý zájem o černou a bílou techniku však oproti letům předchozím vzrostl podíl ostatních druhů zboží: v České republice se letos v lednu zařadily hned na třetí místo domácí potřeby, za které klienti Home Creditu utratili o téměř 19 milionů korun víc než vloni, na Slovensku dokonce odsunuly černé a bílé zboží z prvních dvou pozic. Nejvíce se nakupovalo nádobí, kuchyňské roboty a vysavače, v seznamu se však objevuje třeba i pekárna chleba.

Povánočních slev využili lidé také k nákupu výpočetní techniky, která skončila čtvrtá s meziročním nárůstem v poskytnuté jistině o 47 %. Popularitu si drží notebooky, kterých se na splátky prodalo čtyřikrát víc než vloni v lednu, spotřebitelé nakupují i celé počítačové sestavy, LCD monitory, tiskárny a další PC komponenty. Z moderních technologií si Češi v lednu ve větší míře pořizovali rovněž mobilní telefony (meziroční nárůst 77 % v objemu nákupů).

Na pomyslné páté příčce v preferencích klientů Home Creditu se umístil sortiment nábytku, do nějž lidé investovali o 29 % vyšší částku než vloni. Nezvykle mírná zima měla naopak za následek menší zájem o pořizování kotlů a další tepelné techniky.

 „Je patrné, že české domácnosti se postupně modernizují a lidé si zvykají využívat stále kvalitnější vybavení. Předpokládáme, že tento trend se zásadně nezmění ani v následujícím období,“ uvedl Erich Čomor, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Home Credit a. s.

Češi při svých novoročních nákupech ale nekončí u modernizace domácností. Klienti Home Creditu nakupovali více než vloni také výbavu pro svůj volný čas – sportovní potřeby (nárůst o 40 % poskytnuté jistiny), jako jsou jízdní kola, lyže, ale i například boty na motokros, či hudební nástroje (nárůst o 69 % poskytnuté jistiny). Mezi těmi nechyběla třeba baskytara, bicí nebo činely.

Jak u nás, tak i na Slovensku lidé nejvíce nakupovali v pondělí – v Česku to bylo 22. ledna.

Moravané nakupují na splátky o něco více než Češi

Zájem o spotřebitelské úvěry Home Creditu je srovnatelný ve všech částech Čech a Moravy. V absolutních číslech uzavírají větší obchody Češi, v přepočtu na obyvatele však více na splátky nakupují Moravané. Nejvíce smluv uzavřeli v lednu 2007 zákazníci ze severu Moravy, což je však dáno tím, že Moravskoslezský kraj je v rámci republiky nejlidnatější. V poměru k počtu obyvatel jednotlivých krajů* s Home Creditem nejvíce nakupovali zákazníci z nejmenšího, Karlovarského kraje, na dalších příčkách se umístili obyvatelé Ústeckého kraje a srovnatelně i krajů Moravskoslezského, Olomouckého a Jihočeského. Nejméně tohoto typu financování svých nákupů využili Pražané.
* Podle údajů Českého statistického úřadu

Své domácnosti vybavují i Slováci

Slováci začali tentokrát s povánočními nákupy ihned po svátcích, o čemž svědčí fakt, že nejúspěšnějším loňským dnem Home Creditu Slovakia se stal 27. prosinec. Zájem o zlevněné zboží ale pokračoval i v lednu. Nejpopulárnějším zbožím pořizovaným na splátky se překvapivě staly domácí potřeby, které odsunuly z prvních dvou pozic tradiční černou a bílou techniku. O tom, že Slováci věnují stále větší pozornost modernizaci svých domácností, svědčí i 64% nárůst počtu smluv uzavřených na nákup kuchyní.

Žebříček nejčastěji nakupovaného zboží na splátky v lednu 2007 (dle objemu poskytnuté jistiny):

Česká republika Slovenská republika
1. Bílé zboží 1. Domácí potřeby
2. Černá technika 2. Bílé zboží
3. Domácí potřeby 3. Černá technika
4. Výpočetní technika 4. Výpočetní technika
5. Nábytek 5. Nábytek
Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více