Ovšem ne jako firma, nýbrž jako značka. Populární ticker (označení firmy na burze) GOOG sice zůstane zachován, ale firma se nově bude jmenovat a obchodovat pod názvem Alphabet. Že by neuvážený krok ostříleného managementu? Nikoliv.
Nejprve malé shrnutí. Google se přejmenuje na Alphabet, jehož součástí bude vše, co bylo v Google. Dceřinou firmou tak bude farmaceutická společnost Calico, internetový poskytovatel Fiber, novátorský vývojář Google X, poskytovatel financování pro start-upy Google Ventures, poskytovatel dlouhodobého financování Google Capital, výrobce spotřebního zboží Nest a Samotná Google. Pod něj bude spadat Android, Search, Youtube, Maps, reklamy a aplikace.
Tato informace opět vede investory k úvahám, jestli se Apple skutečně už nenachází na vrcholu produkčního cyklu.
Logiku tohoto kroku je třeba hledat jak na úrovni řízení firmy, tak na úrovni komunikace s investory. Přeměnou na Alphabet se zjednoduší řízení firmy. Alphabet se tak přiblíží holdingovým firmám Berkshire Hathaway nebo Honeywell, které mají relativně nezávislé jednotlivé součásti a společné centrální funkce jako účetnictví, personální nebo nákup. To by mělo zrychlit vnitřní procesy, zefektivnit hospodaření a zvýšit hodnotu firmy.
Google tímto vyslal pozitivní signál i investorům. Do teď bylo velmi složité jejich business rozklíčovat, pochopit a správně ocenit. Segmentací firmy do holdingu budou finanční výkazy jasnější, jednotlivé divize a projekty budou více na očích a predikce budou přesnější. Navíc pro management bude jednodušší obhajovat před investory investice a divestice, protože bude detailně vidět jejich přínos.
Vznikem holdingu Alphabet by tak paradoxně měla z ocenění firmy odpadnout část diskontu za nečitelný a příliš složitý holding. Cena akcie na tuto zprávu vcelku logicky reaguje růstem.
Autor je analytikem společnosti Cyrrus.