FinExpert.e15.cz

GEMM: Zákazníci českých obchodů začínají preferovat kvalitu zboží před nízkou cenou

Na anketní otázky odpovídali zástupci obchodních řetězců v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2005

Praha 23. září 2005

Z průzkumu provedeného společností GE Money Multiservis v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2005 vyplynulo, že zákazníci v České republice postupně začínají upřednostňovat kvalitu zboží před nízkou cenou. Cena zboží sice stále ještě hraje jednu z rozhodujících rolí, ale již nikoliv tak dominantní jak tomu bylo v minulých letech. Zákazníci se začínají také daleko lépe orientovat v poměru kvalita/cena a dokáží mnohem lépe porovnat nabídky různých obchodníků.

Již třetí ročník prestižního hodnocení českého maloobchodu, GE Money Multiservis Obchodník roku 2005, probíhá od června do konce září letošního roku. V rámci ankety, která již tradičně oslovuje několik desítek nejvýznamnějších obchodníků v ČR, odpovídali letos zástupci obchodních řetězců mimo jiné na otázky spojené s nákupním chováním zákazníků v České republice.

Rozdíly v chování zákazníků přitom mohou být značné nejen mezi jednotlivými obory maloobchodu, ale také mezi jednotlivými obchodníky se stejným zaměřením. Čeští zákazníci začínají totiž stále více vnímat i prostředí ve kterém nakupují, šíři nabízeného sortimentu, ochotu personálu a v neposlední řadě i kvalitu nabízeného zboží.

„Zákazník chce za své peníze především kvalitu a dobrý výrobek, ten ovšem má svou cenu, která mnohdy nemusí být nejnižší. Po zkušenostech z mnohých tzv. akcí některých prodejců si pod pojmem nejnižší cena odnesli zákazníci i mnohá zklamání při následném používání výrobku v domácnosti,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel marketingu a nákupu společnosti K+B Progres.

Stejně jako všude na světě existuje i u nás jedna velká skupina zákazníků, kterou prioritně zajímá cena a druhá skupina zákazníků, která preferuje především kvalitu nakupovaného zboží. „V České republice sledujeme v rámci oblečení trend, že se zákazníci začínají mnohem lépe orientovat v poměru kvalita/cena a jsou schopni daleko lépe srovnávat nabídky jednotlivých obchodníků,“ uvedl Aleš Drábek, ředitel prodejen C&A Moda ČR.

Miguel van Bussel, brand manager AHOLD Czech Republic, hodnotí nákupní chování zákazníků obdobně: „Zákazníci v České republice stále ještě preferují především cenu, ale pomalu se toto zaměření posouvá směrem ke kvalitě. Největší zájem o kvalitní zboží s menším ohledem na cenu zaznamenáváme pouze v období Vánoc, a to zejména během posledních dvou let,“ uvedl.

Zájem zákazníků o kvalitní zboží je patrný i z výsledků splátkového prodeje společnosti GE Money Multiservis. „Cena zboží stále ještě hraje jednu z rozhodujících rolí při nákupním chování zákazníků, ale spotřebitelé již přicházejí na to, že levné a méně kvalitní výrobky se jim mohou prodražit mnohem více,“ uvedl Jiří Pathy, předseda představenstva GE Money Multiservis, vedoucí společnosti splátkového prodeje v ČR.

Samotné ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku již pomalu spjeje ke svému vyvrcholení. Absolutní vítěz ocenění a nositel titulu Obchodník roku 2005 bude vyhlášen v Praze již 11. října 2005. Kromě něj převezmou ceny také vítězní obchodníci v devíti oborových kategoriích (Hypermarket roku 2005, Supermarket roku 2005, Prodejce nábytku roku 2005, Hobbymarket roku 2005, Prodejce drogistického zboží roku 2005, Prodejce elektrospotřebičů roku 2005, Prodejce textilu a oděvů roku 2005, Velkoobchod a Cash & Carry roku 2005, Internetový obchodník roku 2005). Vítěz v těchto kategoriích bude zvolen na základě nezávislého výzkumu spokojenosti spotřebitelů, který zabezpečuje renomovaná agentura INCOMA Research.

Vítěze poslední jedenácté kategorie zvolí v otevřeném hlasování široká veřejnost. Ta může libovolné obchodníky známkovat jako ve škole od 1 do 5, přičemž jednička je nejlepší. Hlasování probíhá na internetových stránkách www.obchodnikroku.cz, nebo formou SMS odeslané na telefonní číslo 736 305 305, a to ve tvaru „Název obchodu mezera známka“ (tedy například „Obchod ABCD 1“). Hlasování veřejnosti probíhá od 1. června do 30. září 2005.

Ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2005 je organizováno pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana a prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Heleny Pískovské.

Vyhlašovatelem je Fincentrum Media, přední analyticko-poradenská společnost v ČR. Generálním partnerem ocenění je stejně jako v předchozích dvou ročnících společnost GE Money Multiservis, vedoucí poskytovatel služeb splátkového prodeje v ČR.

Mediálními partnery ocenění jsou Nedělní svět, Strategie, Osobní finance, FinExpert.cz, BIZ, Moderní obchod, AkčníCeny.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Ceny pro hlasující veřejnost věnovaly společnosti MasterCard Europe a Henkel ČR.

Další článek



 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená