FinExpert.e15.cz

GE MONEY AUTO: Polovina českých řidičů překračuje rychlost

Polovina českých řidičů nedodržuje na silnicích povolenou rychlost. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu GE Money Auto, kterýproběhl současně v pěti evropských zemích. Nedovolená rychlost je přitom spíše doménou mužů, přiznala se k tomu více než polovina z nich. Mezi ženami jsou to jen čtyři z deseti řidiček. Pouze jedna čtvrtina českých řidičů pak tvrdí, žedopravní předpisy neporušuje nikdy.

Průzkum GE Money Auto se uskutečnil kromě Česka také v Německu, Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Vyplynulo z něj, že nejčastěji porušují dopravní předpisy Němci a Poláci. Téměř 70 procent z nich přiznalo, že občas nedodržuje povolenou rychlost. Naopak neukázněněji jezdí Maďarové a Rumuni, kde se k přísnému respektování pravidel hlásí devět řidičů z deseti.

Muži a ženy za volantem

Průzkum také odhalil odlišnosti mezi muži a ženami během řízení. A jak vypadá chování českých řidičů a řidiček? „Český řidič si bez auta neumí představit život, řízení je pro něj často relaxace. Rád poslouchá v autě hudbu, mluvené slovo z rádia nebo dopravní zpravodajství. Za jízdy si stihne vyřídit telefonáty a pokud je potřeba, tak se i naobědvá,“ říkáMilan Beutl, generální ředitel GE Money Auto, a dodává: „Pokud jde o ženy řidičky, téměř polovina jich přiznává, že je pro ně řízení občas stresující. Možná i proto si častěji než muži v autě hlasitě zpívají. Také ve větší míře dbají na čistotu vozu a málokdy v něm jí.“

Celkem hudbu v autě poslouchá 80 procent českých řidičů. Ještě mnohem náruživější v poslouchání hudby v autě jsou Němci – reprodukovanou hudbu si pouští devět z deseti řidičů.

Němci v autě také nejčastěji zpívají a poslouchají dopravní zpravodajství. Naproti tomu Poláci častěji než v ostatních zemích dávají přednost mluvenému slovu. Rumuni zase v autě předstihují ostatní ve flirtování s ostatními řidiči nebo chodci. Maďarští řidiči za jízdy nejvíce ze sledovaných zemí holdují telefonování a stravování. Češi jsou přeborníci v nadávání za volantem. Přiznávají se k tomu dvě třetiny naší populace. Překvapivě častěji za volantem nadávají ženy než muži.

Zajímavé je srovnání názorů mužů a žen v České republice na to, jak kdo řídí. Každý druhý muž je totiž přesvědčený, že pánové jsou lepšími řidiči než dámy. Více než polovina žen naopak tvrdí, že ženy řídí daleko bezpečněji. Obě pohlaví se však vzácně shodují na tom, že nejhoršími řidiči jsou starší pánové v klobouku.

Kolik je řidičů mezi námi?

Řidičský průkaz vlastní v České republice dvě třetiny dospělých ve věku 18-60 let. Nejvíce řidičůje v Německu, kde v této věkové skupině řídí osm lidí z deseti. Zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá Češka. Muži také začínají jezdit v průměru o rok dříve než ženy. Řidičské oprávnění čeští řidiči v průměru získali v 21 letech, zatímco dnešní mladí to stíhají již ve věku dosažení plnoletosti. Za posledních 30 let se tak věková hranice získání řidičského průkazu snížila o 3 roky.

Rodičové, já chci auto!

Průměrný věk nákupu prvního auta je v České republice 24 let. Téměř polovina řidičů si pořídí první vůz mezi 19 a 25 lety věku, tedy často ještě v době studia. Vlastní automobil si kupují nejdříve Němci – 78 procentz nich tvrdí, že svým prvním vlastním autem začali jezdit před dosažením 25 let. Oproti tomu Rumuni si své první auto pořizují až ve věku 28 let.

Proč a jak často řídíme?

Ve všech sledovaných zemích je nejčastějším důvodem pro jízdu autem cesta do práce a zpět. „Tento důvod pro jízdu autem uvádí hned 41 procent Čechů. Češi také výrazně více využívají automobil pro jízdu na dovolenou nebo na svou chatu,“ říká Jan Hrubý, marketingový ředitel GE Money Auto.

Ze všech sledovaných zemí stráví Češi v autě nejméně času. Méně než hodinu denně v autě sedí 70 procent tuzemských řidičů. U poloviny Čechů za volantem nepřekročí ujetá vzdálenost za rok 10 000 kilometrů. Nejvíce kilometrů za rok ujedou Němci a Rumuni.

Kolik svému autu věnujeme času a peněz?

Výsledky průzkumu GE Money Auto také vyvrací mylné představy o šikovnosti a pečlivosti „českých ručiček“. Češi a Němci totiž věnují údržbě svých vozů nejméně času. Pouze pětina českých a německých řidičů stráví mytím, opravami a renovací svých automobilů více než dvě hodiny měsíčně. Nejpečlivější jsou v tomto ohledu Rumuni, více než polovina z nich věnuje svému plechovému miláčkovi přes dvě hodiny času za měsíc.

V rámci sledovaných zemí Češi do svých vozidel vkládají také nejméně finančních prostředků. Polovina z nich investuje do provozu svého automobilu částku do 2500 korun měsíčně. S růstem cen lze ale očekávat, že náklady na provoz aut v České republice nadále porostou. V sousedním Německu majitel auta vynaloží měsíčně nejčastěji 5000 až 7500 Kč.

Další článek



 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená