Zákazníci mají právo reklamovat vadné zboží na kterékoliv prodejně obchodníka. Tímto pravidlem se také mnozí z nich řídí. Dokud nenarazí na franšízu.
V případě reklamace zboží nebo služeb se musí spotřebitel obrátit na ten subjekt, od kterého zboží koupil nebo který mu poskytnul službu. Pokud se jedná o podnikatele, který provozuje různé pobočky, je možné se obrátit na kteroukoliv z nich. „U franšízy může být tento postup matoucí, neboť obchod, který má na vývěsce stejné jméno a logo jako ten, ve kterém zákazník zboží koupil, nemá totožného provozovatele. S reklamací na domnělé „pobočce“ tudíž neuspějete,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
O tomto pravidle ovšem mnozí spotřebitelé nevědí, a proto se dopouštějí různých omylů. Franšíza je modelem podnikání, na jehož základě může i menší subjekt úspěšně realizovat osvědčený podnikatelský projekt. Nabyvatel franšízy (franchizant) je samostatným právním subjektem, má svou vlastní obchodní firmu, identifikační číslo i vlastní účetnictví.