FinExpert.e15.cz

First minute bez problémů

Právě na počátku roku je největší zájem o předčasný nákup letní dovolené. Vyplatí se ovšem být opatrný.
First minute bez problémů

Když klient přijde do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury a vybírá zájezd, měl by v první řadě vždy požádat o předložení certifikátu od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Cestovní kanceláře ho mají běžně vyvěšen na viditelném místě. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu. Ovšem neplatí, co je psáno, to je dáno. Ověření dané skutečnosti u pojišťovny určitě ničemu neuškodí.

Pojištění je nutné minimum

Když si klient koupí zájezd v tomto období, a cestovní kancelář je pojištěna, nemusí se bát o své peníze. Klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu (úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona kontinuálně postarat příslušná pojišťovna.

Zásadně se tedy doporučuje, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platným certifikátem od pojišťovny. V České republice totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů. Zájezdy organizují a prodávají běžné veřejnosti např. i jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy, školy apod. Podle analýz Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) si až 10 % zájezdů Češi vloni koupili od nepojištěných subjektů.

Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy. Klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu. Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze cestovní kancelář, ostatní nikoliv. Krátce řečeno, pokud se tedy prodejce zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, je lepší jít zájezd koupit jinam.

I v případě koupě zájezdu po internetu má internetový prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede. I na internetových stránkách musí být umístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku.

(Poznámka: zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.)

Co má obsahovat cestovní smlouva?

Kromě označení obou smluvních stran, tzn. klienta a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zdali je, či není, na místě doprava apod., AČCKA doporučuje, aby si klient nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité body zájezdu. Tím se myslí např., zdali má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu apod. Co je psáno, to je dáno. Díky tomu se vyhneme dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. Tato přesná specifikace zájezdu však může být v cestovní smlouvě řešena i odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře, kde je vše podrobně uvedeno - toto je také zákonný postup.

Nebojte se požádat o doplnění smlouvy. Jestliže jste si připlatili např. za pokoj s výhledem na moře a cestovní kancelář vám toto odmítá dopsat do cestovní smlouvy, raději jděte jinam.

A pozor, počet dní zájezdu neznamená počet nocí. Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd, tzn. např. odlet z České republiky v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do České republiky v 00:30 ráno je pak posledním kalendářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí. Je tedy vždy lepší se na počet nocí zeptat ještě před zaplacením zájezdu. Byť se to mnohým klientům nezdá, tak tento způsob uvádění počtu dní zájezdu, nikoliv celých nocí, plně odpovídá platné české i evropské legislativě.

Jak zájezd reklamovat?

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Klient může reklamovat nedostatky ihned na místě pobytu. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, klient podává po návratu do České republiky reklamaci, nejlépe písemně.

Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu. Reklamace se podává doporučeným dopisem adresovaným příslušné cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře. V dopise se uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Proto se doporučuje, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta cestovní kanceláře, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu.

Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, pak nezbývá nic jiného, než se obrátit na soud.

Tomio Okamura
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Lapačky na ptáčky, anem smutná zkušenost s Blu
ja
16. 1. 2009, 11:49
Lapačky na ptáčky, anem smutná zkušenost s BlueSty
Rup
16. 1. 2009, 10:07

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená