Držitelé služebních platebních karet je používají především k výběru peněz z bankomatů a k placení výdajů během služebních cest. Sektor firemních platebních karet pokračuje v trendu rychlého růstu z minulých let a v počtu vydaných firemních karet mu dominuje Komerční banka, vyplývá vyplývá z průzkumu společnosti MasterCard.
Penetrace služebních karet je stále malá, ale stoupá
Z 300 firem, které byly do průzkumu společnosti MasterCard zahrnuty, vlastnilo služební platební karty 27 %, to je 81 společností. Přitom celkem 78 % z nich uvedlo, že se jedná o kreditní karty. Není překvapující, že tyto karty jsou zároveň pro podnikání vnímány jako nejvhodnější – představují totiž pro firmy v případě potřeby ideální prostředek ke snadnému získání výhodné půjčky, uvádí Ján Čarný z MasterCardu. Debetní karty používá 55 % oslovených firem a 23 % používá služební charge karty.
Bankovní trojka je silná nejen u občanů
Jak vyplývá z průzkumu, mezi malými a středními podniky v České republice, tak vedoucí pozici v tomto segmentu zaujímá Komerční banka následovaná ČSOB a Českou spořitelnou. Téměř polovina oslovených společností má firemní účet právě u Komerční banky (44 %), 24 % u ČSOB a 11 % vede svůj účet u České spořitelny. Komerční banka je zároveň největším vydavatelem firemních platebních karet mezi malými a středními podniky – vydala celkem 51 % těchto karet. ČSOB vydala 18 % firemních platebních karet a Česká spořitelna společně s GE Money Bank shodně 9 %. Tato zjištění potvrzuje i fakt, že 93 % oslovených firem používá firemní platební karty té banky, u níž mají vedený svůj firemní účet.
Způsoby používání firemních karet

Zdroj: MasterCard
Útrata služebními kartami je vyšší, než u občanů
Představitelé oslovených společností své služební platební karty používají v průměru 1,44x týdně. Nejčastěji jsou pak používány v drobných firmách s ročním obratem 1-5 mil. Kč. Tyto podniky je využívají průměrně 1,8x týdně. Vnímání výhod firemních platebních karet je prakticky stejné jak mezi jejich držiteli, tak i mezi těmi, kteří tyto karty ještě nepoužívají. Mezi hlavními výhodami bylo nejčastěji zmiňováno překlenutí krátkodobých výpadků příjmů, snížení nároků na administrativu či poskytnutí bohatých dodatečných služeb jako je například cestovní a úrazové pojištění nebo pojištění pro zaměstnance. Tyto výhody firemních platebních karet byly u většiny oslovených podniků také hlavními důvody pro jejich pořízení.
Karty ve firmách jsou stále jen pro vyvolené
Firemní platební karty využívají nejvíce majitelé společností (98 % těch, jejichž firma má tyto karty k dispozici). Generální ředitelé je používají ve 44 % a finanční ředitelé ve 24 % případů. Majitelé společností jsou zároveň osobami, které ve více než polovině (56 %) případů rozhodují o pořízení firemních platebních karet. Ve 41 % podniků činí toto rozhodnutí generální ředitelé a v 9 % společností finanční ředitelé. Mezi další zjištění průzkumu patří i fakt, že 92 % držitelů firemních karet je nepoužívá k placení osobních výdajů a naopak – jen 10 % držitelů osobních platebních karet je využívá k úhradě firemních nákladů.
Počet vydaných firemních platebních karet MasterCard dosáhl na konci minulého roku 78 000 při meziročním nárůstu ve výši 44 %. Celková útrata uskutečněná těmito kartami v roce 2006 činila 14,3 mld. Kč a oproti roku 2005 se zvýšila o 24 %.
Jako služební karty banky vydávají i karty společnosti VISA Europe. Případně lze zvolit i nabídku služebních charge karet s brandem společností Diners Club a American Express.