Tento princip bývá na všech hromadných akcích MLM důsledně dodržován. Všichni lidé se po práci rádi baví. Ale jen málokterý z nových spolupracovníků si v té naprogramované dobré náladě, při hojnosti dobrého jídla a pití, na diskotéce či v nočním baru ve společnosti samých usměvavých úspěšných lidí, uvědomuje, že na to vše svojí prací velmi štědře přispívá. A tak dodnes naleznete na školeních MLM-firem stovky nováčků, kteří se měsíc co měsíc nechají strhnout ohromující atmosférou nasvíceného pódia, výskají s každou další otevřenou lahví sektu a s rozzářenýma očima hltají každé slovo svého věčně rozesmátého instruktora.
Klienti, (o)třeste se!
„Na finančním poradenství není nic složitého“, dozvíte se na školení MLM. „Stačí, když se budete přesně držet kostry prodejního rozhovoru. Je jednoduchá a z obchodního pohledu psychologicky dokonale propracovaná tak, aby zákazník produkt koupil již na první schůzce, maximálně po hodinovém rozhovoru.“
A odměny?
Další rozčarování přichází ve chvíli, kdy zjistíte, jaké odměny za tutéž práci, kterou odvádíte vy, dostávají přímí obchodní zástupci, makléři a nezávislí poradci. Začínající prodejce u MLM-společnosti běžně dostává provize poloviční, někdy dokonce třetinové. Logika věci to vysvětluje – zbývající dvě třetiny odměny z provize, kterou by měl správně dostat takový začínající obchodník, musí zbýt a rozdělit se v pyramidě směrem nahoru.
Pochybnosti, polopravdy, lži
Ztráta iluzí o tom, že pracujete u té nejlepší firmy, nastane nejpozději ve chvíli, kdy nahlédnete do zákulisí a zjistíte, že finanční instituce a s nimi i finanční produkty nejsou do nabídky MLM-společnosti vybírány na základě odborných analýz, ale většinou pouze podle toho nejjednoduššího principu: výše provizí.
A zákazník doplatí!
Koho se ale tato a všechny ostatní výše uvedené skutečnosti určitě dotknou, je zákazník. Většinou doplatí na to, že se příliš nezajímá, zda spolupracuje s nezávislým odborníkem v oblasti financí, či pouze s dealerem, prodávajícím finanční produkty. Místo důkladné analýzy klientových potřeb a následného návrhu objektivního řešení je s ním sepsána smlouva, kterou vůbec nepotřebuje. V těch nejhorších případech bývá klientovi doporučen naprosto nevhodný typ investice, zrušení stávajících kvalitních smluv ad.
Autor působil na vedoucí pozici
MLM společností, zabývající se
prodejem finančních produktů.
Text upravil Libor Kříž.