FinExpert.e15.cz

EU: Přes internet nakupuje každý třetí

Internet změnil Evropanům jejich každodenní život. Komunikace je mnohem rychlejší, možnosti zábavy podstatně větší.
EU: Přes internet nakupuje každý třetí

Internet však šetří i čas a peníze při nakupování. Kdo nejvíce nakupuje přes internet a jaké produkty?

Podniky a živnostníci v tvrdé konkurenci uspějí, pouze pokud je jejich zboží nebo služba něčím výjimečným, v lepší kvalitě než konkurence, s výrobkem či službou zákazník kupuje i něco navíc, zákazník se na ně v případě reklamace či problémech může spolehnout. Pro mnoho zákazníků a mnoho produktů je však nejdůležitějším kritériem cena. Právě internetové obchody jsou levnější než kamenné a počet spokojených zákazníků objednávajících a nakupujících z domova roste. V Dánsku nakupuje přes internet dokonce 60 % občanů.

Výhody nákupu přes internet

Kdo si poprvé objednal a koupil nějaké zboží či službu přes internet, ten tak učiní znovu. Tento způsob nakupování zboží a služeb přináší zákazníkům mnoho výhod: značnou úsporu času, mnohdy nižší ceny a především klid a pohodlí nákupu z domova (což oceňují především muži). Nestresové nakupování a většinou nižší ceny jsou tak hlavními dvěma důvody, proč počet spokojených zákazníků roste.

Využití internetu v Česku se zvyšuje

Internet je dneska považován za základní věc. Kdo nemá k internetu přístup a neumí s ním pracovat, cítí se handicapovaný a sociálně vyloučen. Nejčastějším využitím internetu v Česku jako všude ve světě je komunikace. Dalšími častými aktivitami na internetu je vyhledávání informací o zboží a službách, stahování on-line novin a časopisů, filmů a hudby. V posledních letech však roste i v Česku obliba nakupování přes internet. Počet spokojených nakupujících (i prodávajících) tedy rok od roku stoupá.Častěji nakupují přes internet muži než ženy a mladší než starší. Nejčastější je nakupování elektronického vybavení, knih a učebnic, sportovních potřeb a vstupenek. Ještě v roce 2004 nakupovalo přes internet 5 % občanů, v roce 2008 to bylo již 23 %. Český internetový obchod tak patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející v Evropské unii.

Nejoblíbenější je cestování a oblečení

V loňském roce 2008 v Evropské unii nakoupilo zboží či objednalo službu 32 % občanů ve věku 16 až 74 let. Ještě v roce 2004 to bylo jenom 20 %. Firmy a společnosti neumožňující online nákup tak v konkurenci začínají vážně ztrácet. Do budoucna patří tomuto stylu nakupování zelená a počet spokojených zákazníků ještě poroste. Pro evropské firmy je tak umožnění prodeje přes internet naprostou nutností. Nejvíce si Evropané přes internet objednávají zájezdy a ubytování (14 % všech nákupů a objednávek), oblečení a sportovní vybavení (13 %), knihy a časopisy (12 %), domácí potřeby (11 %), filmy, hudbu a lístky (9 %) a elektroniku (8 %).

Nejvíce přes internet nakupují mladí

Samozřejmě největší oblibu má nakupování přes internet u mladých lidí ve věku 25 až 34 let. V této věkové skupině nakupuje přes internet 47 % lidí. Ve věkové skupině 16 až 24 let to je 41 %, nejméně přes internet nakupují občané starší 65 let (9 %) – v Dánsku však přes internet nakupuje každý pátý penzista. Nejvíce využívají nakupování přes internet právě Dánové (59 %), Britové (57 %), Nizozemci (56 %), Němci a Švédové (53 %) a Finové (51 %). Nejméně naopak využívají možnosti nákupu přes internet Bulhaři, Rumuni a Litevci (méně než 6 %).

Kolik Evropanů nakupuje přes internet? (v %)

Země

2004

2006

2008

Dánsko

42

55

59

Velká Británie

37

45

57

Nizozemí

:

48

56

Německo

37

49

53

Švédsko

43

55

53

Finsko

33

44

51

Lucembursko

40

44

49

Francie

:

22

40

Rakousko

19

32

37

Irsko

14

28

36

EU27

20

26

32

Česko

5

13

23

Slovensko

10

11

23

Malta

:

14

22

Belgie

:

19

21

Španělsko

8

15

20

Polsko

5

12

18

Slovinsko

8

13

18

Lotyšsko

3

8

16

Maďarsko

4

7

14

Itálie

:

9

11

Estonsko

6

7

10

Portugalsko

5

7

10

Řecko

1

5

9

Kypr

4

7

9

Litva

1

4

6

Rumunsko

0

1

4

Bulharsko

1

2

3

Pramen: Eurostat, Pressemitteiulung Nr. 43/2009 von 27. 3. 2009

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená