Časopis dTest provedl menší průzkum mezi energetickými společnostmi, týkal se přeplatků a nedoplatků. Výsledek je opravdu zajímavý. Pokud vznikne drobný nedoplatek už se na vás valí upomínky, někdy i vyhrožování soudem. Pokud však někde máte naopak přeplatek a čekáte na jeho vrácení, nemusíte se vůbec dočkat.
Mnozí dodavatelé elektřiny či plynu si totiž, v rozporu se zákonem, přeplatky nechávají a započítávají do dalších záloh. Zákazník se tak může dostat do nepříjemné situace, zvláště jde-li o vyšší přeplatek, s jehož vrácením oprávněně počítá. „Jednostranné převedení přeplatku do následujícího zúčtovacího období, neodsouhlasí-li konkrétní zákazník výslovně takový postup, je nepřípustné,“ říká Martina Vernerová, vedoucí právní poradny časopisu dTest, a dodává: „Pokud k souhlasu nedošlo, může zákazník požadovat okamžité vrácení přeplatku spolu s úroky z prodlení a náhradu případně vzniklé škody.“
Podle dTestu má zadržování přeplatků z právního hlediska povahu bezdůvodného obohacení. Pro energetické společnosti je to, na rozdíl od spotřebitele, velmi výhodné. Získají tak od zákazníků bezúročný úvěr a mají i určitou jistotu, že si zákazník spíše rozmyslí případnou změnu dodavatele energie.