Odkládáte přípravy na Elektronickou evidenci tržeb (EET) a přitom vás povinnost „stihne“ už v první vlně od prosince? Pak se vám nebezpečně krátí čas, ale nic není ztraceno, jen je třeba kousnout do kyselého jablka a začít jednat. Co je třeba udělat se dozvíte v tomto článku.
V kostce: od 1. prosince mají povinnost evidovat tržby podnikatelé ve stravovacích a ubytovacích službách (klasifikace NACE 55 a 56), evidovat má každý, kdo přijímá platby v hotovosti, kartou, stravenkou, atd. Do evidence nespadají prakticky jen bezhotovostní platby převodem z účtu na účet či složené zálohy nebo jiné jistiny (jejich započtení či zúčtování, které zakládá rozhodný příjem pak ano).

V Praze se již provozovatelé s EET smířili, v některých regionech – třeba na Ostravsku nebo Vysočině – zatím EET příliš neřeší, přestože si uvědomují, že se vystavují možným sankcím (obr.: Storyous)
Původně měli do první vlny spadnout i tzv. stánkaři, kteří prodávají třeba svařák nebo bramboráky na vánočních trzích, ty ale ministr Babiš a jeho úředníci pro tuto chvíli ušetřili vydáním „zpřesňující“ metodiky, která říká, že v tomto případě nejde o stravovací službu, jelikož chybí obsluha, stoly, židle a vůbec zázemí kamenné provozovny. Stánky s prodejem jídla a pití toto kritérium nesplňují, a tak přijdou na řadu až ve třetí vlně od 1. března 2018.
Jízdní řád EET:
Fáze |
subjekty |
klasifikace NACE |
účinnost |
1. |
ubytování a stravovací služby |
55 a 56 |
1.12.2016 |
2. |
velkoobchod a maloobchod |
45.1, 45.3, 45.4, pokud jde o obchod, 46 a 47 |
1.3.2017 |
3. |
ostatní činnosti kromě vybraných řemesel a výrobních činností |
- |
1.3.2018 |
4. |
vybraná řemesla a výrobní činnosti |
- |
1.6.2018 |
Hola, hola, berňák volá...
Nejste si jisti, zda spadáte do první vlny, respektive zda jsou platby, které přijímáte evidovanou tržbou? Pak si můžete na místně příslušném finančním úřadě žádat o tzv. závazné posouzení. Musíte v něm uvést popis platby, a to v míře dostatečné k posouzení a návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení (dejte si záležet, zvýšíte tak svoje šance na kladný verdikt). Úředníci mají tři měsíce, aby rozhodli.
Podnikatele čeká boj s úřady, zákonem i systémem.
V rámci závazného posouzení můžete správce daně také žádat o povolení k evidování tržeb v tzv. zjednodušeném režimu. To v případě, že by u vás evidence tržeb online závažným způsobem ztížila nebo znemožnila plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které vám tržby plynou. I v tomto případě musíte uvést důvody, které svědčí pro naplnění podmínky uvedené v předchozí větě. Berní úředníci mají dle zákona lhůtu 15 dní, aby rozhodli. Má to jen maličkou vadu, žádost o závazné posouzení o určení tržby podléhá správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč.
Porucha pokladny či výpadek spojení... Poradíme, jak přežít.
Ale zpět k návodu jak začít s EET. Jako první musíte požádat o autentizační údaje, které budete potřebovat k tomu, abyste se přihlásili na daňový portál, uvedli údaje o provozovnách (včetně internetového obchodu) a vyžádali si certifikát nebo certifikáty – každá pokladna musí mít svůj. Certifikát bude potřeba pro autentizaci údajů odesílaných z pokladního zařízení.
Jak na EET:
- žádost o autentizační údaje (jen do protokolu nebo na daňovém portálu prostřednictvím údajů, kterými se přihlašujete do datové schránky)
- přihlášení se na daňový portál, zadání údajů o provozovnách (včetně eshopu), získání certifikátu
- koupě hardwaru, nahrání certifikátu, seznámení se s obsluhou (stát vše ponechal na soukromém sektoru, neexistuje žádné doporučení)
- v listopadu můžete začít evidovat „cvičně“
Jakmile získáte certifikát, budete potřebovat pokladní zařízení. Těch je na trhu celá řada a záleží jen na vás jakého dodavatele zvolíte. Dále je nutné zajistit připojení k internetu, pokud v místě, kde podnikáte žádná konektivita není, pak požádejte správce daně o povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu. Budete tak mít povinnost odesílat údaje o tržbách hromadně nejpozději do pěti dnů od uskutečnění evidované tržby.
A mimochodem, podle zákona má poplatník povinnost zacházet s autentizačními údaji a certifikátem tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. Pokud tuto povinnost porušíte, jde o správní delikt a hrozí vám pokuta až 50 000 Kč. Správním deliktem je také nevyvěšení informačního oznámení o tom, že v dané provozovně evidujete tržby, sankce je totožná. Na oznámení nezapomeňte, zbytečně byste poutali pozornost kontrolních orgánů.
Text informačního oznámení (patří na místo, kde bude dobře viditelné a čitelné):
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu.
“Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.
Lidově řečeno jiná káva jsou pak pokuty za porušení povinnosti odeslat na berňák údaje o evidované tržbě, nebo vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. Sankce za porušení některé z této povinností může dosáhnout až půl milionu korun! Zároveň vám berní úředníci či celníci provádějící kontrolní nákup mohou zavřít prodejnu či přerušit výkon činnosti.
A pozor, jistou kontrolu budou vykonávat i samotní zákazníci, každá účtenka má mít ideálně fiskální identifikační kód jehož prostřednictvím si bude moct na daňovém portále každý ověřit, zda byla daná tržba zaevidována u správce daně. Hned vedle tohoto formuláře se nachází odkaz na formulář, ve kterém lze nahlásit nevydanou účtenku. Odkazy zatím nejsou funkční:

Daňový portál nabídne možnost ověření, zda byla daná tržba zaevidována (obr.: adisspr.mfcr.cz)
Další informace, často kladené otázky i kontaktní formulář pro vaše dotazy najdete na adrese etrzby.cz.