Uživatel očekávající na úvodní stránce www.ebanka.cz desítky různých odkazů, jak tomu bylo u nedávno testovaných internetových prezentací ČSOB a České spořitelny, bude příjemně překvapen. Úvodní stránka je mimořádně stručná a banka tak dává uživateli „čas na rozkoukání“. O pozornost návštěvníka se snaží upoutávka na vedení účtu zdarma (při splnění určitých podmínek) s motivem zákaznice známé z televizní reklamy. Z letmého seznámení s webem je jasné, že eBanka upřednostňuje kvalitu informací před jejich kvantitou. Základní rozdělení na Osobní finance a Firemní finance snadno rozliší návštěvníky a hned je tak přivede ke všemu podstatnému.
Chceme klienta
Základní nabídku na úvodní stránce doplňuje Info o bance a Kontakty. Pod touto nabídkou se banka snaží komunikovat formou výzev k akci. Vyzkoušejte si nás má nejspíše úkol přesvědčit „nevěřící Tomáše“, že právě online banking je to pravé. Velmi efektivní je položka Založte si účet, která cílí na ty, kteří se pro služby eBanky již rozhodli a teď hledají jednoduchou cestu k tomuto cíli. Nechybí barevně odlišené číslo infolinky. Vhodné je vysvětlení, že operátoři jsou k dispozici nonstop pomocí popisku Volejte kdykoliv.
Vše, co jste chtěli vědět, ale ...
Jako velmi dobrý nápad hodnotíme Vše o eBance ve dvou minutách. Pomocí dobře zpracované flashové prezentace se dozvíte výhody, proč se ve finančních otázkách obrátit na eBanku. Zdá-li se vám rozsah informací malý, můžete pokračovat brouzdáním po jednotlivých produktových stránkách.
Potřebujete peníze?
Opět jsme se zaměřili na spotřebitelské úvěry. Jejich internetové zpracování patří mezi ty povedenější. Do sekce vás zavede odkaz Půjčte si od nás. Na další stránce zvolíte, zda chcete spotřebitelský či firemní úvěr nebo nastavit debet k účtu. Po vybrání preferovaného produktu se zobrazí přehledný online formulář. Přes něj si můžete o úvěr zažádat a zároveň si spočítat výši úroků. Celý proces je uživatelsky přívětivý.
Firemní místo osobního účtu
Minus v hodnocení má fulltextové vyhledávání. Robot po zadání pojmu osobní účet nabídl odkaz vedoucí na informace o firemním účtu. Když jsme si nechali najít stránky s heslem spotřebitelský úvěr, vyhledávací robot nám na prvním a druhém místě nabídl odkaz na ceník služeb. Z hlediska vztahů se zákazníky není příliš šťastné, když banka prezentující bezplatné vedení účtu uvede nejdříve odkaz na ceník. Námi hledané informace poskytl až třetí odkaz.
Grafika…
…využívá kombinace tmavě a světle modré barvy, kterou doplňuje tmavší odstín oranžové. Čisté grafické prvky a motivy prolínající se prezentací www.ebanka.cz působí konzistentně a jasně.
Technické zpracování
Z tohoto pohledu projekt není řešen zrovna nejšťastněji. Titulní stránka je celá řešena pomocí obrázků včetně textových informací, které by mohly být zapsány běžným textem. Alespoň mají všechny obrázky výstižný alternativní text a jsou slušně optimalizovány z hlediska velikosti. Máte-li vypnutý Java script, na texty v dolní části se nepodíváte. Tvůrci webu totiž na podobné návštěvníky nepamatovali. Navigaci webu by určitě prospěla rozbalovací nabídka, která by snížila počet kliknutí nutných k přechodu na požadovanou informaci.
Praktický test
Informace o nabídce běžných účtů nalezne i uživatel, který informačním technologiím moc neholduje. To samé platí o cenách za služby spojené s běžným účtem (eBanka jej označuje jako Osobní účet).
Uložit peníze na termínovaný vklad je taktéž jednoduché. Intuitivní ovládání vás během okamžiku dovede na produktovou stránku termínovaných vkladů. Škoda jen, že odkaz na aktuální úrokové sazby není uveden přímo na produktové stránce, ale je nutné vybrat odkaz Ceník a sazby z levé nabídky.
Číslo na infolinku nalezne uživatel hned na úvodní stránce, popřípadě může kliknout na odkaz Kontakty. „Takto si představuji prezentaci všech dostupných komunikačních kanálů“, dodává k sekci Kontakty tester.
Zklamáním byl nedostatek finančních kalkulátorů. Na stránkách po delším hledání jakési kalkulačky naleznete (např. u spotřebitelského úvěru), ale celkově je nabídka chabá. Na škodu by nebylo přidání nové sekce věnované pouze finančním propočtům.
Více než dobrá
Internetová prezentace eBanky patří mezi ty lepší. Škoda, že nenabízí ankety, spořiče obrazovky či možnost registrace k odběru e-mailového zpravodaje. Podle hlasování čtenářů zatím prezentace eBanky vede a udivíme, jestli si vedení udrží až do konce.
eBanka web: www.ebanka.cz info line: info@ebanka.cz
+ informace + jednoduchost navigace + prezentace "Vše o eBance ve dvou minutách" - technické zpracování - vyhledávání |
Jakub Švestka Autor působí jako obchodní manažer v přední české agentuře iMagic (www.imagic.cz), která se zabývá novými médii (Internet, CD/DVD, SMS/MMS). |