FinExpert.e15.cz

EASYJET: Stý airbus 319

Během uplynulých 3,5 let rozšířil easyJet svůj letadlový park o 100 nových strojů airbus A319 (nové letadlo každých 12 dnů).
  • Tržní hodnota investice easyJet do nákupu nových letadel je 6 miliard euro.
  • easyJet má nejmladší flotilu letadel v Evropě, s průměrným stářím letadla 2,2 let.
  • easyJet vyzval vlády členských zemí EU o stáhnutí až 700 letounů starší výroby

easyJet, přední nízkonákladové aerolinie v Evropě, převezmou dnes slavnostně v továrně Airbusu v Hamburgu svůj stý letoun airbus A319. Poté se tento speciálně označený stroj vydá, s generálním ředitelem easyJet Andrew Harrisonem a dalšími členy managementu easyJet na palubě, na okružní let po několika evropských metropolích.

easyJet rozšířil svoji flotilu o 100 letounů tohoto typu v rekordním období 3,5 let, to znamená doručení jednoho airbusu každých 12 dnů. Celkem tak bude easyJet operovat flotilu 130 letounů, která je s průměrným stářím letadla 2,2 let vůbec nejmladší v Evropě.

V říjnu 2002 potvrdil easyJet u společnosti Airbus velkou objednávku 240 strojů (z toho 120 airbusů pevná objednávka a 120 opce na nákup), přičemž první stroj z této objednávky dostal easyJet o rok později. V listopadu 2006 easyJet ještě dále rozšířil tuto objednávku, a to na celkem 315 airbusů A319 (192 se závaznou dodací lhůtou a 123 letadel na opci). Tržní hodnota oněch 192 letadel na pevnou objednávku se pohybuje okolo 6 miliard euro, a to včetně motorů. Tržní hodnota jednoho letadla včetně motorů je asi 40 milionů euro.

Tento typ letadel používá motory CFM56-5B vyráběné ve Francii a udržované společností SR Technics ve švýcarském Zurichu. easyJet patří bezesporu k jedněm z největších zákazníků v oblasti letecké výroby v Evropě a přispěl významně k vytvoření tisíců pracovních míst v leteckém inženýrství.

Airbus A319 je jedním z ekologicky nejšetrnějších modelů dopravních letadel a zároveň až o 15 procent výkonnější (v přepočtu na jedno sedadlo) než letadla boeing 737-400, které používal easyJet dříve. easyJet je efektivnější díky většímu počtu sedadel na palubě airbusů a stále se zvyšující vytíženosti letadel easyJet. S tím souvisí i fakt, že tradiční aerolinie produkují až o 27% leteckých emisí více než easyJet.

easyJet dnešním dnem také vyzval vlády zemí Evropské unie ke stažení téměř 700 nejstarších a “nejšpinavějších” letounů z evropského nebe. easyJet navrhuje, aby dnem, kdy letecká doprava vstoupí do evropského systému obchodování s emisními povolenkami, to je od 1. ledna 2012, nebyly registrovány k provozu v rámci Evropské unie žádná letadla vyrobená před 1. lednem 1990. Každým dalším rokem by se pak tato hranice následně posouvala. Toto opatření by se mělo týkat rovněž i nákladních letadel a Evropská unie by mohla toto  nařízení zavést v platnost vydáním příslušné regulace.
Podobné opatření bylo učiněno v historii letecké dopravy během 70. a 80.let minulého století, kdy došlo k výraznému snížení povolených hlukových limitů, a tudíž musely být z oběhu vyřazeny některé nejstarší typy letadel.

Generální ředitel easyJet Andy Harrison se na dnešní slavnostní akci v Hamburgu vyjádřil:
“Letos slavíme 50. výročí od podepsání Římského paktu a při té příležitosti bych zdůraznil, že easyJet si je vědom svého velkého závazku vůči Evropě. Očekáváme, že tento rok přepravíme 38 milionů pasažérů, čímž vlastně naplňujeme zásadu volného pohybu osob v rámci sjednocené Evropy. Navíc naše investice ve výši 6 miliard eur do nejmodernější letecké techniky přispěla k vytvoření tisíců pracovních míst v oblasti letecké výroby na mnoha místech Evropy. Kromě toho jsou stovky a tisíce Evropanů zaměstnáni v hotelích, restauracích a dalších oblastech, které jsou přímým způsobem závislé na obchodní a turistické činnosti, kterou easyJet provozuje.”

Louis Gallois, Prezident společnosti Airbus, komentoval spolupráci s easyJet :
„Pokračující růst a úspěch easyJet jen dokazuje, že naše letadla se mohou dobře začlenit do již existující flotily. Airbusy A319 mají velmi nízké provozní náklady a nejširší trup z řady letadel s jedinou uličkou, což napomáhá zrychlení obrátky letadel na letištích a tím zvýšení produktivity.

Investice easyJet do nejmodernější letecké techniky přispěla k vytvoření některých nových pracovních míst, a to konkrétně:

  • Ve Francii, kde Airbus zaměstnává celkem 17 600 lidí na sedmi různých výrobních místech, nachází se tam centrála společnosti a vyrábí se tam nos, trup, motor a kabina pro easyJet airbusy A319.
  • V Německu zaměstnává Airbus 20 800 lidí u sedmi výrobních pásů. Airbus A319 se staví v Hamburgu.
  • Ve Velké Británii zaměstnává Airbus až 10 000 lidí a vyrábějí se tam křídla airbusu A319. Křídla, přistávací systémy a systémy pohonných hmot jsou navrhovány a skládány dohromady v továrnách ve Filtonu poblíž Bristolu a v Broughtonu v Severním Walesu.
  • Ve Španělsku pracuje pro Airbus 3 100 zaměstnanců na třech místech, kteří vyrábějí horizontální ocas letadel.
  • Švýcarsko, centrála společnosti SR Technics, kteří zajišťují údržbu letadel easyJet.

Airbus A319

Klepněte pro větší obrázek

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená