FinExpert.e15.cz

E-shopy si oddechnou. Elektronická evidence tržeb bude jednodušší, než se čekalo.

(Inzerce) Elektronická evidence tržeb bude platit pro každého podnikatele. Tedy pro toho, kdo vykonává výdělečnou činnost, na kterou má oprávnění, živnostenský list.
E-shopy si oddechnou. Elektronická evidence tržeb bude jednodušší, než se čekalo.

 Povinnost evidovat tržby nezávisí na tom, zda je stánek prodejce mobilní či podnikatel provozuje prodej v kamenném obchodě. Od evidence budou ušetřeni příležitostní obchodníci, kteří jednou či dvakrát do roka prodají své výrobky, přebytky ze zahrádky a podobně.

Vydávání účtenek v off-line režimu nakonec příliš práce nepřidělá

Ministerstvo financí ve spolupráci s AMSP výrazně zjednodušilo evidenci účtenek při náhlém výpadku internetového připojení. Při přerušení internetového spojení začne živnostník vydávat účtenky v off-line režimu. Za tento nutný krok na něj nebudou spadat žádné sankce. Obchodníci po naběhnutí spojení veškerý prodej nahrají skrze systém najednou. Tato novinka přináší po opětovném zprovoznění režimu výrazné zlehčení administrativní zátěže pro obchodníky, jelikož nebude nutné složitě nahrávat do aplikace jednotlivé doklady. Tento způsob usnadní práci na několik hodin zejména prodejcům generujícím stovky až tisíce dokladů denně. Podnikající subjekt vloží do systému pouze konečnou sumu za všechny účtenky vydané během výpadku.

Platby ve velkoobchodě pod elektronickou evidenci tržeb spadat budou. Jedná se o klasickou transakci na účtenku, paragon, která bude mít svůj unikátní kód.

Systém elektronické evidence tržeb bude pro e-shopy snazší

V případě, že e-shop zašle zboží skrze přepravní společnost, která platbu za produkt převede obchodu na účet, nebude toto zboží spadat pod elektronickou evidenci tržeb. Stejně jako v případě, pokud se zákazník rozhodne k platbě na účet. Naopak, jestliže odběratel zaplatí výrobek přepravci v hotovosti a ten hotovost předá e-shopu fyzicky, bude nutné evidovat zboží skrze elektronickou evidenci tržeb.

Důvod je logický. Fyzické předání nelze jinak zaznamenat, převody v rámci účtů je možné zpětně dohledat a elektronická evidence tržeb by byla dvojí kontrolou.

V případě placení na dobírku dle § 18 odst. 2 zákona o evidenci tržeb musí e-shop účtenku vystavit v momentě objednání zboží, respektive, dle bodu 2 se za moment uskutečnění tržby chápe okamžik „vydání příkazu k její realizaci, jestliže tento okamžik nastal dříve“. Pokud nastane situace, že zákazník zboží nepřevezme, uskuteční poplatník storno tak, že eviduje dle § 7 zápornou tržbu. Veškeré transakce bude e-shop provádět skrze svou pokladnu.

Během následujících týdnů se bude ministerstvo financí podrobněji zabývat dalšími návrhy na zjednodušení systému pro podnikatele. Prozatím nejsou zveřejněny žádné další podrobnosti týkající se zlehčení administrativy.

Účtenková loterie se plánuje. Formu a její začátek pro tuto chvíli ministerstvo financí neuvádí.

Příprava účtenkové loterie pro zákazníky byla sepsána přímo v zákoně o evidenci tržeb. V jaké podobě bude uvedena mezi zákazníky, prozatím není jasné. Ministerstvo financí s loterií v budoucnu počítá, ale její systém, podoba a mechanismus rozplánován není. Cílem je celou situaci na trhu dobře zanalyzovat a vyvarovat se negativních zkušeností ze zahraničí.

„Jste Airbnb“? Zpozorněte.

Pokud podnikáte v oblasti ubytování, která se stále více stává populární díky internetovému portálu Airbnb, budete spadat do elektronické evidence tržeb také. V případě, že pronajímáte dlouhodobě byt jedné osobě, evidenci se vyhnete, protože příjmy z pronájmu podléhají zákonu o dani z příjmu, konkrétně § 9. Ubytování trvající v řádu dní a týdnů se řadí k elektronické evidenci tržeb.

Od prosince 2016 nastane ostrý provoz pro restaurační zařízení, pohostinství, ubytovny, hotely a také pro osoby poskytující ubytování hostům za peníze.

Na účtence se musí objevit

  • fiskální identifikační kód (FIK) nebo podpisový kód (PKP), na základě jednoho z uvedených kódů může zákazník ověřit pravost dokladu
  • DIČ
  • značku provozovny, kde zákazník nakoupil
  • název pokladny
  • číslo dokladu
  • přesný čas a datum přijetí tržby či vystavení dokladu
  • celkovou útratu
  • bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
  • informaci o evidenci v běžném, respektive zjednodušeném, režimu

Obchodník účtenku vystavit musí, zákazník ji přijmout může

Zákazník nemá žádné povinnosti. Nemá povinnost účtenku převzít, ale pouze by ji převzít měl. Dle údajů na ni uvedených může zkontrolovat, zda je prodejce poctivý a své tržby řádně eviduje. Na paragonu tuto skutečnost zjistí dle unikátního kódu, který bude moci zadat na webové stránky na portále správce daně do speciálního formuláře. Účtenka může být vystavena i elektronicky se všemi náležitostmi (nákup přes internet při platbě kartou).

Další článek


 

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená