Kontroly ČOI prokázaly, že e-shopy mají stále velké nedostatky. Především v klamném jednání se zákazníkem a v obchodních podmínkách. ČOI v prvním čtvrtletí tohoto roku provedla 308 kontrol, kterými neprošlo 255 internetových prodejců. Procentuálně je to 83 %. Pokuty byly uloženy v celkové výši 1 592 000 korun.
Přes internet nakupujeme čím dál více, což nahrává i podvodníkům. Zde je několik tipů na bezpečný nákup.
„Cílem kontrolní akce České obchodní inspekce bylo sledování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucího jednání, které má negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Inspektoráty cíleně kontrolovaly problémové internetové obchody a často vycházely i z podání spotřebitelů,“ uvádí ČOI.
V čem se hřešilo nejvíce?
- Nekalé a klamné obchodní praktiky: Nejčastěji se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
- Neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění.
- Nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací (§ 19) zjistili inspektoři při 33 kontrolách.