FinExpert.e15.cz

dTest: Mobilní provozovna – nová taktika neseriózních prodejců

Praha, 20. května 2014

Že na předváděcí akce nechodíte, a tak se vás nebezpečí neseriózního prodeje předražených výrobků netýká? Nenechte se mýlit. Na prodejce masážních polštářků můžete narazit v kterémkoli nákupním centru. Jejich praktiky prodeje se od těch z předváděcích akcí moc neliší, nerespektují právo na odstoupení od kupní smlouvy a navíc přicházejí s novými způsoby, jak dát nespokojeným zákazníkům šach mat – posledním takovým je argument „mobilní provozovny“.

S „výhodnou“ koupí masážních polštářků v běžném obchodním centru má svou zkušenost již řada spotřebitelů. Touto formou prodávala své výrobky například společnost Health & Beauty s.r.o., která byla do nedávna v insolvenčním řízení, nebo Balamia s.r.o., která je v současné době v likvidaci. „Nyní se na poradenské lince dTestu setkáváme s obdobnými praktikami prodeje společnosti Mogebon s.r.o., jehož jednatelce uvedené v obchodním rejstříku je teprve 18 let. Podnikatelská činnost této společnosti je téměř shodná s výše uvedenými,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Na chodbách nákupních center lákají prodejci kolemjdoucí do svých takzvaných „mobilních provozoven“. Usednete-li do křesílka, nastane proces obdobný předváděcí akci – vylosujete si slevu 50 %, takže vás masážní polštářek již nestojí 12.000 Kč, ale „pouze“ 5.990 Kč. Zahrnou vás také množstvím informací o zdraví prospěšných vlastnostech výrobku. 

Pokud se zákazník později rozhodne zboží vrátit, prodejce reaguje zprávou obsahující důvody, proč odstoupení od kupní smlouvy nemůže být uznáno. Společnost Mogebon s.r.o. přišla s novým odůvodněním, proč nelze peníze vracet. Smlouva byla údajně uzavřena v takzvané mobilní provozovně dle § 17 živnostenského zákona. „Základem tohoto argumentu je fakt, že co je uzavřeno na provozovně, není uzavřeno mimo prostory obvyklé k podnikání. Prodejce tímto opomíjí nebo úmyslně ignoruje ustanovení nového občanského zákoníku, které definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. V takovýchto případech má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

I v případech, kdy smlouva byla uzavřena v mobilní provozovně, má spotřebitel právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud byl chvíli před jejím uzavřením osloven mimo takovou provozovnu (dle § 1828 odst. 2 písm. a) občanského zákoníku). V těchto situacích ovšem spotřebitelům obvykle nezbývá nic jiného, než se svých práv domáhat soudní cestou, navíc s nejistým výsledkem. 

Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená