FinExpert.e15.cz

dTest: Jak správně reklamovat vady zájezdu?

Praha, 29. července 2014

Nový občanský zákoník přinesl řadu změn i v případech, kdy zákazníci reklamují služby poskytované cestovními kancelářemi. Zásadní změnou je především zkrácení lhůty, po kterou můžete uplatnit reklamaci, a to ze tří na jeden měsíc po skončení zájezdu. Vady je navíc třeba reklamovat hned na místě. Nově můžete také požadovat náhradu za ztrátu radosti z dovolené.

„Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, a rozchází se ujištění cestovní kanceláře nebo očekávání zákazníka s realitou, je především třeba řešit vše ihned na místě. Rozhodně nelze doporučit zapisování vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek. Každou vadu zájezdu je totiž podle zákona třeba vytknout bez zbytečného odkladu. Pořadatel musí neprodleně zajistit nápravu, a pokud to neudělá ani v přiměřené lhůtě, můžeme si nápravu zajistit sami a náklady pak musí proplatit pořadatel,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.  

Podle nedávno provedeného průzkumu asociace ANEC mezi téměř šesti tisíci respondenty, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, má 25,1 % českých spotřebitelů negativní zkušenosti s využíváním služeb cestovního ruchu. Je tedy dobré znát svá práva pro případ, kdy jste se vrátili z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář. Co byste měli vědět o reklamaci zájezdu?

  • Vše řešte na místě, bez zbytečného odkladu. V případě sporu by vám jinak soud nemusel přiznat finanční kompenzaci.
  • Cestovní kancelář se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, přičemž rozdíl v ceně se zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého.
  • Není-li možné vadu odstranit nebo už na to není čas (například chybí-li slibovaný bazén), zbývá právo na finanční kompenzaci.
  • Veškeré vytýkané nedostatky je nutné nějakým způsobem doložit. Pořiďte fotografie, vyžádejte si písemný doklad od personálu hotelu či dopravce. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu. 
  • Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu, dříve to byly tři měsíce. Počítá se, i když reklamaci s požadavkem na slevu uplatníte u zprostředkovatele vašeho zájezdu. Cestovní kancelář musí reklamaci vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů. 
  • Požadujete-li slevu z ceny zájezdu, může vám být vodítkem takzvaná frankfurtská tabulka slev. Uvádí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají. 
  • Máte nárok i na náhradu škody, kupříkladu již zaplacená víza u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá za škodu v případě, že vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou.
  • Cestovní kanceláře musí nově kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené, která byla dosud našemu právu cizí. Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.
Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená