FinExpert.e15.cz

Dovolená přes slevový portál? Při velkých slevách zbystřete

Pozor si dávejte na uměle navyšované ceny a fiktivní slevy.
Dovolená přes slevový portál? Při velkých slevách zbystřete

Léto se blíží a prodej zájezdů je v plném proudu. Cestovní kanceláře se předhánějí v akčních nabídkách, slevách a množství last minute. Spousta z nich využila i možnost spolupráce se slevovými portály, kde nabídku letní dovolené můžete zakoupit s více než 40% slevou. Pozor si však dávejte na uměle navyšované ceny a fiktivní slevy.

Nabídky rostou, portály ubývají

Ačkoli je český zákazník v otázce nákupu přes internet hodně opatrný, existence slevových serverů jakoby pomalu začala tuto nedůvěru prolomovat. Čím dál více Čechů využívá portály hromadného nakupování, kde díky výrazným slevám ušetří obsah své peněženky nejen za dárky, jídlo a pití či wellnes, ale dnes už také za tuzemské či zahraniční zájezdy.

„Právě dovolené a prodloužené víkendy jsou nejoblíbenějšími artikly zákazníků. Zároveň je to i jeden z nejziskovějších sektorů pro samotné slevové portály,“ říká mluvčí Asociace portálů hromadného nakupování David Antić.

Nabídek přibývá a každý týden se na slevových serverech objevuje okolo 350 nových zájezdů, z nichž převažuje nabídka nejoblíbenějších destinací v ČR, Chorvatsku, Řecku, Itálii, Španělsku a Egyptě. „Obecně lze říci, že slevové portály jsou výhodnější v průměru o 50 %. V porovnání s last minute zájezdy je to přibližně o 25% výhodnější,“ říká Tomáš Bátrla, spoluzakladatel slevového portálu Vykupto.cz

I přes oblíbenost slevových serverů dochází k jakémusi pročištění trhu a v boji zůstávají jen ti nejsilnější hráči. Aktuálně existuje okolo 120 aktivních serverů, jejich počet ale postupně klesá. Důvodem je přesycenost trhu, který není schopný absorbovat větší počet obchodníků. Zákazníci si své oblíbené portály již našli a pro nové servery je často těžké se prosadit, proto bzry zanikají.

Důvěřuj, prověřuj – aneb opatrnost na prvním místě

Jak už bylo zmíněno, opatrnost českého zákazníka a patřičná nedůvěra v nákup přes internet stále přetrvává. Důvodem je vyšší riziko nepojištěných portálů a následná obava z neuskutečnění zájezdu a ztráty peněz. Zaběhnuté slevové portály však na sebe berou povinnost pečlivě prověřit danou cestovní kancelář, zhodnotit dobu jejího působení na trhu, ceny po slevě, atraktivnost nabídky, nabízené destinace apod. Zároveň hlídají, zda je kancelář pojištěna proti úpadku, čímž nabízí zákazníkovi jakousi záruku.

Opatrnost je ale zcela na místě. Zákazníci by měli nakupovat u důvěryhodných slevových serverů a cestovních kanceláří, které garantují a pojišťují své nabídky a služby, aby se vyvarovali nekalým praktikám obchodníků, fiktivním slevám apod.. Vysoká sleva by v některých případech mohla být ukazatelem klamavé nabídky. „Extrémně vysoké slevy u kvalitního zájezdu – tedy kombinace dopravy a ubytování – jsou téměř vyloučené a zákazník by měl při jejich nabídce zpozornět. Zejména u leteckých zájezdů tvoří cena letenky 40-50% celkové ceny,“ upozorňuje mluvčí cestovní skupiny Fischer Jan Osúch.

I přes několikastupňovou kontrolu cestovních kanceláří týmem tzv. fact checkerů by si měl každý klient udělat kontrolu dané nabídky sám, srovnat ceny s ceníkem provozovatele či obdobnými konkurenčními nabídkami.

Důvěra zákazníků na prvním místě

Pokud máte obavy z podvodníků, jakousi ochranu před neseriózními společnostmi nabízí Asociace portálů hromadného nakupování, která sdružuje „silné“ servery garantující své služby, jako například Slevomat.cz či Zapakatel.cz. Členové se zavazují, že nebudou uměle navyšovat ceny, zároveň musí každý portál pojistit vouchery, které prodává. Přesto nebude na škodu si i tak před koupí srovnat ceny s ceníkem provozovatele či obdobnými konkurenčními nabídkami  

„Nákup u asociačních slevových portálů je mnohem méně rizikovým. Asociace u svých členů vyžaduje garanci své služby a v případě reklamace vyžaduje vyplacení peněz zákazníkovi,“ vysvětluje David Antić.

Spokojenost zákazníka je v zájmu slevových portálů, aby se na stránky serveru nadále vracel. „Slevové servery však nemají povinnost nést odpovědnost za spokojenost zákazníka, přesto zpravidla zákazníkům v případě nespokojenosti vrací plnou částku, což je základní předpoklad úspěchu, pokud chce být slevový server životaschopný,“ říká ředitel slevového vyhledavače Skrz.cz Petr Kováčik.

First nebo last? Hlavně levně!

Pokud máte dopředu jasnou představu o vašem zájezdu a cestujete s dětmi, je lepší vsadit na jistotu a využít tzv. first minute. Jestliže vám vaše práce umožňuje být flexibilními, vhodný je last minute. Je-li u vás na prvním místě cena, zaměřte se na slevové portály. „Letošní objem Last minute zájezdů bude nižší, než v minulých letech, a to zde dvou důvodů. Cestovní kanceláře nenasmlouvaly tolik zájezdů jako v minulosti, zároveň se letos na trhu prodalo více zájezdů na tzv. first moment, tedy jich logicky do Last minute režimu spadne méně,“ říká marketingový ředitel Exim tours Stanislav Zíma.

Každý zákazník má své individuální požadavky. Hlavními faktory však zůstává lokalita, cena a kvalita ubytování. Akční nabídky jsou však hlavním nástrojem, jak nalákat nové zákazníky a zaplnit volnou kapacitu zájezdu. Klienti využívající slev jsou pak lapeni do chapadel slevománie, kdy závislost na slevě převýší i požadavek kvality.

Další článek


 

celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Dobrý den, na jakém slevovém serveru jste plavbu ku...
Martin
19. 7. 2012, 15:45
Pozor na firmu Jachty Plachty!! Firma neplatí lodě, ...
194.213.35.xxx
19. 7. 2012, 15:28
Varuji pred firmou Jachty Plachty, spol.s r.o. prave...
Exklient JachtyPlachty
7. 6. 2012, 13:50

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více