FinExpert.e15.cz

Dovolená: práva cestujících při zpožděném či zrušeném letu

Při splnění určitých podmínek můžete obdržet občerstvení, ubytování v hotelu, cenu letenky či 600 EUR.
Dovolená: práva cestujících při zpožděném či zrušeném letu

Pravidla upravující náhrady při zpoždění či zrušení letu jsou dána jednak Montreálskou konvencí a dále evropským nařízením č. 261/2004 (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004). Zatímco Montrealská konvence se vztahuje na lety po celém světě, evropské nařízení se vztahuje pouze na lety v rámci EU, lety ze zemí EU a dále na lety do zemí EU prostřednictvím leteckých společností registrovanými v EU.


Pokud tedy poletíte do Austrálie z letiště v Londýně s australskou leteckou společností, uvedené evropské nařízení se na tento let vztahuje. Při zpáteční cestě ovšem již nikoliv a platí pouze Montreálská konvence. Pokud ovšem zpět poletíte např. s British Airways, tak evropské nařízení platí i při tomto letu.


My se z praktických důvodů zaměříme na náhrady při zpozdění nebo zrušení letu vyplývající z uvedeného evropského nařízení č. 261/2004.

Zpožděný let

Dle tohoto nařízení, má letecká společnost povinnost cestujícímu poskytnout pomoc, pakliže:

  • zpoždění letu činí 2 hodiny a více u letů do vzdálenosti 1 500 km

  • zpoždění letu činí 3 hodiny a více u letů v rámci EU nad 1 500 km a u ostatních letů ve vzdálenosti od 1 500km do 3 500 km

  • zpoždění letu činí 4 hodiny a více u všech ostatních letů.

Při těchto zpoždění musí letecká společnost vždy cestujícímu zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou. 

V případě zpoždění letu o více než 5 hodin, má cestující navíc právo nárok odmítnout přepravu a současně mu letecká společnost musí nahradit plnou výši pořizovací ceny letenky, a to do 7 dní. Toto právo lze uplatnit za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením).

Je ovšem nutno upozornit, že v některých případech (na některých letištích v případech některých dopravců) mohou být výdaje na uplatnění náhrady vyšší než např. cena získaného občerstvení. A v mnohých případech se letecké společnost snaží různými způsoby zprostit své odpovědnosti, což se týká i náhrad v případě zrušeného letu.

Zrušený let

V případě zrušení letu mají cestující, dle uvedeného nařízení, stejné podmínky a práva jako při zpoždění (vrácení peněz za letenku), navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu (let jinou trasou či s jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti:

  • ve výši 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 km

  • 400 EUR u všech letů v rámci EU delších než 1 500 km a u všech ostatních letů o délce od 1 500 km do 3 500 km

  • 600 EUR u všech ostatních letů.

Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 % snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu:

  • dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 km nebo

  • o tři hodiny v případě všech letů v rámci EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů o délce od 1 500 km do 3 500 km nebo

  • o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Uvedená náhrada za zrušený let se vyplácí pouze v tom případě, že jste o zrušení letu byli informováni méně než 14 dní před odletem a pokud vám současně nebyl nabídnut náhradní let v období 14 až 7 dní před odletem.

O náhradu si musí cestující požádat, a to písemnou formou. Letecká společnost mu ji bez toho nepřizná.

Dovolená s cestovkou

Pokud cestujete s cestovní kanceláří a součástí zájezdu je i letenka, tak za zpoždění či zrušení letu je odpovědna vždy letecká společnost, u které pro vás zakoupila cestovní kancelář letenku. Požadovat po cestovní kanceláři výše uvedené náhrady je tak „pláčem na cizím hrobě“.

Kdy se náhrady neposkytují

Stejně jako podle Montrealské úmluvy, tak i dle uvedeného evropského nařízení by měly být povinnosti leteckých dopravců omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření.

Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce.

Za vznik mimořádných okolností by se tak měl dle evropského nařízení považovat případ, kdy dopad rozhodnutí řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla. A to za situace, když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení letu.

Silnou sněhovou bouři či stávku personálu letiště (nikoliv personálu dopravce) tak lze mezi tyto okolnosti zařadit.


Článek vznikl ve spolupráci s Tomio Akamurou z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Klepněte pro větší obrázek


 

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Zpozdeni letu
Mila
24. 7. 2008, 06:32

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více