FinExpert.e15.cz

Dovolená: Cestovka, nebo agentura?

Na co si dát největší pozor při výběru cestovní kanceláře či agentury?
Dovolená: Cestovka, nebo agentura?

Dříve než klient podepíše cestovní smlouvu, měl by si zjistit důležité informace o cestovních kancelářích a jejich povinnostech. Dovolená většinou výrazně zasáhne rodinný finanční rozpočet, proto výběr vhodného typu zájezdu u kvalitní cestovní kanceláře, který by co nejvíce splňoval očekávání, může být nemalou výhrou.

Pozor na pojištění

Při výběru zájezdu byste se měli zaměřit na renomované cestovní kanceláře. Ty zpravidla zaručí kvalitu služeb a můžete si o nich navíc zjistit co nejvíce potřebných informací. Pomoci při rozhodování, kterou cestovní kancelář a zájezd zvolit, mohou pozitivní i negativní názory klientů, kteří se prostřednictvím různých diskusí na internetu rádi podělí o své zážitky z dovolené. Rovnou se také můžete zeptat na zkušenosti s konkrétními cestovními kancelářemi mezi přáteli a známými. Pokud se tedy již rozhodnete pro jistou cestovní kancelář či agenturu, u které byste si chtěli objednat zájezd, nechte si předložit certifikát o pojištění proti úpadku. Z certifikátu lze vyčíst, u jaké pojišťovny a do kdy je cestovní kancelář pojištěna. Pojištění cestovní kanceláře si pak můžete ověřit na internetových stránkách patřičné pojišťovny, a tak se ubezpečit, že cestovka je uvedena v jejím platném seznamu. Pokud ovšem nastane situace, že prodejce zájezdu nemá certifikát o pojištění proti úpadku nebo jej nechce ukázat, je lepší vyhledat solidnější nabídku. Pojištění je totiž velmi důležité. Dojde-li k úpadku cestovky, pojišťovna zajistí jejím klientům, kteří jsou na zájezdu, služby spojené s návratem a v případě, že se vlivem úpadku zájezd vůbec neuskuteční, vyplácí finanční náhradu.

Kancelář vs. agentura

Cestovní kancelář zájezd organizuje i prodává, kdežto cestovní agentura působí pouze jako prodejce zájezdu za smluvenou provizi na základě smlouvy s cestovní kanceláří. Jelikož cestovní agentura prodává většinou zájezdy od několika cestovních kanceláří, přichází s komplexnější nabídkou. Agentura nabízí zájezdy za stejnou cenu jako cestovní kancelář, což je dobře, ovšem jistým negativem mohou být určité nedostatky při vyžádání konkrétních a přesných informací k jednotlivým zájezdům. Cestovní agentura sice nemusí být pojištěna proti úpadku, ovšem v případě zájmu klienta, který si u agentury zájezd kupuje, má povinnost předložit mu doklad o pojištění dané cestovní kanceláře.

Před podpisem smlouvy

Smlouva mezi klientem a cestovní kanceláří zahrnuje údaje o obou smluvních stranách, místě pobytu a další informace. Dříve než podepíšete cestovní smlouvu, měli byste si pečlivě zkontrolovat, zda v dokumentu nechybí zahrnutí důležitých specifik vybraného zájezdu, o které máte velký zájem, jako například vzdálenost pláže od hotelu, zajištění pokoje s výhledem na moře a další. Pokud vám na konkrétních službách opravdu záleží, předejdete nepříjemným pochybením tím, že své požadavky v cestovní smlouvě výslovně uvedete. Také proto, že ústní příslib nemusí být bohužel dodržen.
Když si objednáte zájezd na určitý počet dnů, měli byste počítat s tím, že první a poslední den dovolené slouží k přepravě. Tak to totiž bývá ve smluvních podmínkách uváděno. Samotná rekreace je pak v podstatě o dva dny kratší.

Nejsem spokojen

Přáním každého je výběr příjemné dovolené šitý na míru jeho představám. Pokud se ovšem stane, že služby uvedené v cestovní smlouvě nesplnily závazné požadavky a nebyly následně odstraněny či vynahrazeny, je třeba zájezd reklamovat. Reklamace se musí podat do devadesáti dnů od skončení zájezdu doporučeným dopisem adresovaným přímo konkrétní cestovní kanceláři nebo agentuře či osobním podáním na kontaktní místo. Dopis by měl obsahovat přesné vysvětlení nedostatků poskytovaných služeb, jež byly v rozporu s cestovní smlouvou. Dobré je také dopis doplnit o kopii dokumentu, ve kterém jsou konkrétní nedostatky potvrzeny delegátem přímo z místa pobytu. Povinností cestovní kanceláře je vyjádřit se k reklamaci a navrhnout řešení do třiceti dnů. Pokud klient není s přístupem kanceláře spokojen, může se obrátit na Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur či soud.

Obrňte se

Na výběr zájezdu je zapotřebí si vyhradit čas. Hledání vysněné dovolené by tedy nemělo být zaměřeno pouze na cílovou destinaci a cenu, ale stejně velkou pozornost si zaslouží i uvážlivý výběr solidní cestovní kanceláře. Není však na škodu, když se klient navíc předem trochu obrní a počítá s tím, že vždy může dojít k menším či větším komplikacím.

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Nejlepší výběr
xls
13. 4. 2010, 10:51

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená