FinExpert.e15.cz

Dobře zabalené podvody

Nevyžádané zásilky nejsou v Česku žádnou novinkou. Jenže teď chodí už i na dobírku.
Dobře zabalené podvody

Moje známá nedávno dostala oznámení, že má na poště balík na dobírku. Protože pořád něco nakupuje v internetových obchodech a zřejmě ztrácí přehled, co si kde právě objednala, došla na poštu, zaplatila několik stovek a balíček si odnesla domů. Když ho rozbalila, zjistila, že v něm jsou noty a texty písniček jedné populární české kapely, kterou navíc zrovna nemusí. Myslela si, že se internetový obchodník spletl. Znalá svých spotřebitelských práv balíček zabalila a obratem vrátila na adresu odesílatele. Jenže se ukázalo, že nejde o omyl, ale o podvod.

Nereagovat, neplatit

Nevyžádané zásilky nejsou v Česku žádnou novinkou. Dosud však měly většinou podobu zboží vhozeného do poštovní schrány, například potravinové doplňky, vitamíny, knihy, kosmetika, ale v poslední době například i sběratelské mince. Zásilka se sice tváří jako reklama, ale po čase přijde na zaslané zboží faktura či složenka. Častokrát přijde pak další balíček se stejným zbožím a opět s fakturou. Jak s těmito nevyžádanými zásilkami naložit?

Rada je prostá – neposílat zpět, nereagovat a nic neplatit. Obsah je možné použít nebo vyhodit a adresátovi se nemůže nic stát. Toto právo dává spotřebiteli občanský zákoník, který v § 53 odst. 9 říká: „Poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět.“  

I když to některé firmy zkoušejí se zastrašováním, zasíláním dalších složenek i s penále a vyhrožováním exekucí, ten, kdo si nic neobjednal a nic nepodepsal, nemusí nic platit. Bude-li obtěžován dalšími nevyžádanými zásilkami nebo hrozbami, může se obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI) či na příslušný živnostenský úřad v místě podnikání odesílatele a stěžovat si.

POZOR!

Někdy se však stává, že spotřebitel je osloven s nabídkou zboží po telefonu, případně mailem. Když na tento telefonát či mail reaguje kladně a zboží si objedná, nejde už o nevyžádanou zásilku. V takovém případě musí zboží buď zaplatit, nebo je má právo do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. 

Teď však podvodníci přitvrdili. Zatímco vhazování nevyžádaného zboží do schránek bychom mohli nazvat plošným pokusem podvodně vylákat z lidí, zejména starších, peníze, nyní se objevují případy cílenějších a prohnanějších podvodů.

Klienti e-shopů v ohrožení

Podvodníci s nevyžádanými zásilkami na dobírku se nyní orientují na mladší ročníky, které jsou zvyklé nakupovat na internetu. Pošlou jim nějaké bezcenné zboží a inkasují za ně nevelkou částku. Počítají s tím, že adresát zásilku zaplatí, a když zjistí, že v ní je nějaký brak, tak si zanadává, vyhodí to a nic nebude dál řešit. Jenže moje známá je důsledná a nechtěla se nechat obrat jen tak. Poslala zboží zpět, ale balíček se jí po pár dnech vrátil s tím, že je adresát neznámý. Protože šlo o místní adresu, vydala se odesilatelskou firmu hledat. Našla však jen zchátralý dům, ve kterém nikdo nebydlel.

Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce v podobných případech doporučuje ověřovat si odesílatele, a pokud se jedná o společnost, od níž si adresát nic neobjednal, dobírku nepřevzít. Pokud už omylem spotřebitel dobírku zaplatí a zásilku převezme, vyhledat sídlo odesilatele – v obchodním rejstříku.

Nevyžádaná zásilka s písemným vyjádřením adresáta, že zboží vrací a žádá vrácení peněz, by měla být poslána tam, samozřejmě doporučeně, nejlépe s dodejkou. Pokud by ji firma vrátila nebo nevyzvedla, spotřebitel by neměl balík od pošty převzít, říká Mïroslava Fléglová. Když do 30 dnů nedostane své peníze zpět, měl by se obrátit na soud v místě, kde má firma sídlo, a požádat o vydání platebního rozkazu. Žádost přijde na 4 % z žalované částky, minimálně 600 korun. Může také podat stížnost ČOI  na nekalé obchodní praktiky a příslušnému živnostenskému úřadu.

Malý podvod – malá šance

Moje známá ale narazila na ještě tvrdší oříšek. Zapátrala v obchodním rejstříku, a ke svému překvapení tam odesílatelskou firmu vůbec nenašla. V takovém případě je stížnost na živnostenský úřad, na ČOI či žádost o vydání platebního rozkazu houby platná. Dá se vůbec něco dělat?

Miloš Borovička, právník občanského sdružení spotřebitelů TEST, známá pod zkratkou dTest, říká, že i takového mazaného podvodníka je možné dohledat. Spotřebitel si s tím však sám neporadí. Musí se obrátit na policii, protože ta má možnost zjistit, kdo je majitelem účtu, na který pošta poslala peníze inkasované za dobírku. 

Jenže v jednotlivých případech jde většinou o malé částky (do 5 000 Kč) a policie takový případ nešetří jako trestný čin podvodu, resp. většinou to neřeší vůbec. Postoupí věc k vyřešení obecnímu úřadu jako přestupek. Podvedený spotřebitel to nemá lehké. Právník dTestu doporučuje pokusit se zjistit, zda nebylo podobně podvedených víc. Pak by mohli podat trestní oznámení na policii společně a měli by šanci zjistit, kdo je napálil, případně získat své peníze zpět.  

Miloslava Fléglová naléhavě doporučuje, aby spotřebitelé nebyli opatrnější a nepřebírali žádné zásilky na dobírku, o nichž nejsou přesvědčeni, že si je objednali. Zvláště před kvapem se blížícími Vánocemi, kdy nakupování prostřednictvím internetu většinou eskaluje, je takové varování na místě. 

Další článek


 

celkem 30 komentářů

Nejnovější komentáře

Když ČP neumí donutit doručovatele, aby na avizo dob...
JendaJ
24. 2. 2013, 16:57
Přišli Vám do schránky nevyžádané letáky, propagace ...
Neo
13. 2. 2013, 07:58
prosim oradu ... objednal jsem si elektrony na auto ...
jan orsag
27. 11. 2012, 11:57
Jo, tohle mě taky praštilo do očí, ona ta holka pros...
Aljosha
10. 11. 2012, 11:03
z mé zkušenosti naše pošta odesílatele na oznámenku ...
Mirek
19. 10. 2012, 06:18

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více