FinExpert.e15.cz

Do hypermarketu pro cokoli

Lidé nakupují drogerii hlavně v hypermarketech.

Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na českém trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat. Podle výzkumu DROGERIE 2003 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha se potvrdily silné preference hypermarketu a tento typ prodejny se stal při nákupu drogerie a kosmetiky vůbec nejoblíbenějším, když jej jako své hlavní nákupní místo drogistického zboží označuje téměř třetina domácností. Jako hlavní důvod pro oblibu hypermarketu lidé nejčastěji uvádějí fakt, že zde nakoupí více druhů zboží najednou a šíři nabízeného sortimentu.

Naopak byl zaznamenán silný pokles obliby menších pultových drogerií, preference diskontu mírně stoupají. Nakupující ale dobře rozlišují jednotlivé typy prodejen a při nákupech výběrových kategorií, především kosmetiky a parfumerie, volí většinou stále specialisované prodejny.

Reprezentativní spotřebitelské šetření realizované v rámci projektu DROGERIE 2003 ukázalo, že jednotlivé typy prodejen a dokonce i jednotlivé řetězce se do značné míry liší skladbou svých zákazníků. Zatímco v malých drogistických i specializovaných prodejnách, diskontech i supermarketech nakupují hlavně šetřiví nakupující, v obchodních domech, hypermarketech a samoobslužných drogistických prodejnách je významně vyšší podíl nakupujících, kteří při nákupu drogistických kategorií projevují silný zájem o sortiment, nakupují značkové zboží a mají nadprůměrné výdaje za drogistický sortiment.

Koncentrace maloobchodního trhu s drogerií a kosmetikou se meziročně zvýšila o 3 % a tržní podíl 15 největších řetězců dosáhl v roce 2002 úrovně 68 %, především díky širokosortimentním sítím. Výzkum nicméně prokázal, že dochází ke zpomalení růstu míry koncentrace.

Obrat patnácti největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Tesco Stores ČR, Kaufland, Globus a Delvita), tak specializované drogistické řetězce (dm drogerie markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P. K. Solvent).

Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je stejně jako minulý rok Kaufland, ze specializovaných prodejen Droxi, silné jsou i preference nezávislých maloobchodníků.
 
Zdroj: GfK

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená