FinExpert.e15.cz

Do banky se nechodí

České banky v posledních letech jednoznačně preferují přímé bankovnictví. Bankovní domy svoje klienty masivně nabádají k využívání obslužných kanálů, které jim usnadní obsluhu účtu.
Do banky se nechodí

Přímé bankovnictví prakticky znamená pohodlný, rychlý a levný přístup do banky v kteroukoli denní či noční hodinu a v podstatě odkudkoli. Moderní technologie dnes umožňují obsluhovat účty po telefonu, po internetu či prostřednictvím kapesního počítače.

K podpoře argumentů o pohodlí přímého bankovnictví banky využívají té nejsilnější motivace – úpravy svých ceníků ve prospěch přímého bankovnictví. Jaká je ale situace ve skutečnosti? V jakém rozsahu je možné svůj účet plně obsluhovat z pohodlí domova? Základní operace je většinou možné zvládnout bez fyzické přítomnosti na přepážce banky, zdaleka to však neplatí obecně.

Tabulka mapuje rozsah služeb proveditelných pomocí přímého bankovnictví ve vybraných bankovních ústavech. Úroveň služeb byla ověřována prostřednictvím telefonátů s bankéři či call centry.

Nejlepší je síť
Nejširší rozsah služeb umožňuje internetové bankovnictví. Finance můžete prostřednictvím internetu poměrně pohodlně ovládat. Bankou, která tento kanál klientům nabízí pro největší rozsah operací, je dle očekávání eBanka, ale i ostatní banky pokrývají tímto kanálem široký rozsah služeb. Rozdíl je především v případě pořízení nových produktů (získání osobního úvěru, zřízení kontokorentu, zřízení termínovaných účtů či investování do podílových fondů).

Zvedněte telefon
Srovnatelný rozsah služeb nabízí také telefonní bankovnictví. V současnosti ve všech bankách fungují linky s automatickou ústřednou a s bankéři na telefonu, kteří vyřeší klientovy požadavky. Klientův podpis na pobočce je kromě České spořitelny a eBanky potřebný například právě u investování do podílových fondů.

Naproti tomu GSM bankovnictví není nabízeno všemi oslovenými bankovní ústavy a ani není tolik využívaným kanálem jako předchozí dva typy. Klienti mohou GSM bankovnictví používat nejčastěji k základním platebním operacím a ke zjišťování informací o svém účtu (o zůstatku, historii atd.), méně pak např. ke zřizování trvalých příkazů či povolení k inkasu. Největší balík operací v tomto komunikačním kanálu může nabídnout Česká spořitelna; dále pak eBanka společně s GE Capital. HVB a Citibank nenabízejí GSM bankovnictví.

Banka v kapse
Poměrně nový a specializovaný prostředek představuje přímé bankovnictví přes PDA – kapesní počítač. Tuto novinku na českém trhu, založenou na podobném systému jako internetové bankovnictví, ale s jinými parametry, zavedla od února 2003 zatím pouze eBanka. Tímto kanálem lze provádět operace jako např. jednorázový příkaz, trvalý příkaz či ovládání termínovaných účtů. Ostatní banky se na PDA připravují.

Něco navíc
Další nabízenou službou prostřednictvím kanálů přímého bankovnictví se stává nabídka doplňkových produktů, zejména z oblasti pojištění – možnost sjednání penzijního či životního pojištění, případně žádost o hypotéku či sjednání stavebního spoření. V tomto směru nabízí eBanka prostřednictvím internetu a telefonu možnost sjednat penzijní připojištění či stavební spoření nebo zprostředkovává kontakty ohledně životního pojištění. Penzijní připojištění či stavební spoření nabízí také Česká spořitelna.

Konec poboček
Bude přímé bankovnictví důvodem pro zánik poboček? Zkušenosti ukazují, že budování poboček opět zažívá rozkvět, mění se ale zásadně pojetí a podoba poboček včetně systému obsluhy klientů.
Karel Machala toto téma rozebírá v Bankovnictví č. 6-7/2003, kde uvádí: „Budoucnost je v transformaci dobře fungující multikanálové banky do bankovní značky a loajality zákazníka, což lze dosáhnout klientovou nejlepší zkušeností v každém kanálu komunikace s bankou, který používá … Přitom lze počítat s tím, že internetový kanál přebere část přístupů, které byly dosud prováděny přes telefon, protože internet nabízí bohatší strukturu a okamžitě vizuálně dostupné informace o účtech. Role call center se změní – budou více sloužit zákazníkům internetového kanálu s odlišnými potřebami.“

Dana Macháčková
AMI Communications

Další článek


 

Související články


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Vysmech elektronickemu ....
Honza
31. 8. 2003, 18:56
Re: Vysmech elektronickemu ....
Milos
21. 8. 2003, 21:09
Vysmech elektronickemu bankovnictvi
Vojtisek
18. 8. 2003, 10:47

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená