Speciální telefonickou linku 222 762 222, na které mohou potenciální poškození sdělovat své zkušenosti s diskriminací, zprovoznilo v těchto dnech Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) společně s nevládní organizací Iuridicum Remedium. Jednotlivé případy budou dále analyzovány v rámci společného projektu obou subjektů s názvem Co a je není diskriminace.
Diskriminace představuje vážný zásah do osobnostních práv a rozumíme jí jednání, kdy se s různými subjekty, které se nacházejí ve stejné nebo srovnatelné situaci, zachází rozdílným způsobem, aniž by existovaly objektivní a rozumné důvody pro rozdílný přístup, a pokud se tímto jednáním nesleduje legitimní cíl, nebo pokud nejsou použité prostředky sledovanému cíli přiměřené. Důvodem pro vznik tohoto projektu byla snaha zapojit se do řešení alarmující situace v oblasti antidiskriminační legislativy v České republice a podpořit tak přijetí komplexní právní normy, tj. antidiskriminačního zákona. Ten by právně zastřešoval stávající legislativní úpravu, která je obsahově nedostatečná a navíc roztříštěná do několika zákonů. Podle vyjádření několika odborníků na tuto problematiku je velice obtížné se v současné právní úpravě zorientovat i pro ně samé, natož pro laickou veřejnost. Lidé mnohdy neví, že určité jednání je vlastně diskriminační, ani jakými způsoby se proti němu bránit.
Zavoláním na speciální telefonickou linku můžete sdělit své zkušenosti s diskriminačním jednáním se kterým jste se setkali, a také se zde můžete dozvědět konkrétní způsoby, jak se proti němu bránit. Volat na tuto linku můžete např. kvůli účtování dvojích cen, ocitnutí se na černé listině spotřebitelů, kteří uplatnili právo z odpovědnosti za vady, či zdravotně postižení, kteří se cítí být diskriminováni při poskytování zboží a služeb apod.
Kromě poradenské „horké linky“ chce SOS a Iuridicum Remedium monitorovat současnou situaci v oblasti diskriminačních praktik, poskytovat právní poradenství a právní cestou řešit vybrané případy diskriminace typické pro ČR.