Karta může život zpříjemnit, ale také přinést mnoho problémů, pokud se poškodí nebo pokud umožníte její zneužití. Chcete-li se problémům vyhnout, dodržujte tato pravidla.
1) Chránit se začínáte již při převzetí karty
Při převzetí kartu ihned podepište a pokud možno pořiďte si kopii podepsaného podpisového proužku.
2) Karta je pouze vaše
Kartu nikomu nepůjčujte, porušovali byste tím obchodní podmínky. Držení karty neoprávněnou osobou zakládá podstatu trestného činu.
3) Chraňte PIN
PIN nikomu nesdělujte – ani rodinným příslušníkům, zaměstnancům banky či orgánům policie. V žádném případě si PIN nepište na kartu.
4) Při použití bankomatu buďte opatrní
Při zadávání PIN při výběru z bankomatu dbejte na to, aby nikdo za vašimi zády nemohl PIN odpozorovat.
5) Zásadně si u bankomatu nedejte od nikoho radit
Řiďte se pouze pokyny na obrazovce.Nikdo nemá právo vaši operaci přerušit. Obsluha bankomatu, která doplňuje hotovost, zásadně nikdy nevstupuje do transakcí klientů. Vybranou hotovost i kartu ihned uschovejte. Používáte-li bankomat v noci, vyberte si takový, který je dobře osvětlen.
6) Poškozená karta přestává sloužit
Je nezbytné chránit magnetický proužek karty před mechanickým poškozením (poškrábáním) a před zmagnetizováním. Ke zmagnetizování může dojít např. mobilním telefonem, magnetickým zapínáním kabelek, počítačem.
7) Ztrátu karty je třeba odhalit co nejdříve
Karta by měla být uložena odděleně od osobních dokladů a tak, aby pravděpodobnost, že její ztráta bude odhalena co nejdříve, byla maximální. Přítomnost karty je třeba pravidelně kontrolovat.
8) Při placení kartou buďte pozorní
Při placení kartou sledujte personál obchodu; zejména dbejte na to, aby k jedné platbě byl vyhotoven pouze jeden prodejní doklad. Personál prodejny či restaurace by neměl s kartou odcházet do zázemí. Zkontrolujte si, zda vám personál vrátil vaši vlastní kartu.
9) Nákupy bez návštěvy obchodu šetří čas, ale zvyšují riziko
Při poštovní nebo telefonické objednávce nebo při použití karty pro placení prostřednictvím internetu je nutná maximální obezřetnost, v případě jakýchkoliv pochybností o obchodníkovi raději zvolte jiný způsob úhrady než platební kartou.
10) Sledujte své výpisy z účtu
Kontrolujte pravidelně výpisy z účtu, při jakékoliv nesrovnalosti neprodleně informujte banku, která vám kartu vydala a požádejte o prověření transakce (předložení prodejního dokladu od obchodníka). Máte-li pocit, že při placení kartou nebo při výběru z bankomatu nebylo vše v pořádku, raději si zkontrolujte stav svého účtu co nejdříve.
Pokud dojde k nejhoršímu, jednejte co nejrychleji. Při ztrátě nebo odcizení karty je nutno kartu ihned zablokovat.
Zdroj: ČS