Hlavní město Praha spolu s přilehlými okresy Praha-východ a Praha-západ znovu potvrdily svou pověst míst, kde je v zemi nejvíce řidičů, kteří se podíleli na vzniku dopravních nehod. Jak vyplývá z nového ČSOBP Indexu škod z povinného ručení, jímž ČSOB Pojišťovna porovnává, jak se liší frekvence pojistných událostí z tohoto pojištění v jednotlivých okresech republiky, u motoristů z Prahy a okolí byla loni daleko největší pravděpodobnost, že způsobí havárii.
Zatímco v Praze loni připadlo na 100 osobních aut s povinným ručením od ČSOB Pojišťovny téměř 10 zaviněných nehod, na Vysočině a ve východních Čechách byla škodní frekvence ani ne poloviční. Primát řidičů s nejnižším podílem zaviněných nehod patří za loňský rok motoristům z okresů Rychnov nad Kněžnou a Žďár nad Sázavou (viz tab.).
„Jako pojišťovnu se sídlem v Pardubicích nás těší, že řidiči Pardubického kraje patří dlouhodobě k těm nejzodpovědnějším v republice. Musíme ale zároveň pogratulovat Královéhradeckému kraji, který nás loni hlavně zásluhou řidičů právě z Rychnovska předstihl,“ komentoval výsledky nového ČSOBP Indexu škod z povinného ručení Jaroslav Král, ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.
ØNejbezpečněji loni jezdili řidiči osobních aut z okresů Rychnov nad Kněžnou, Žďár nad Sázavou a Vyškov, kde na 100 aut pojištěných na povinné ručení připadlo méně než 3,5 zaviněné nehody.
ØNejrizikovější byli v roce 2008 řidiči z hl. m. Prahy, Prahy-východ a Prahy-západ, kde na 100 pojištěných aut připadlo více než 9 nehod.
ØVe druhém pololetí loňského roku se frekvence škod z povinného ručení výrazně zvýšila, celkový Index ČSOBP škod z povinného ručení stoupl z 5,5 na 7,5 %.
ØOproti prvnímu pololetí se nejvíce polepšili řidiči z okresů Znojmo, Sokolov a Beroun, naopak největší zhoršení zaznamenala ČSOB Pojišťovna v okresech Pelhřimov, Jičín a Žďár nad Sázavou; posledně jmenovaný okres však i přesto patří k nejbezpečnějším v zemi.
ØŘidiči z Čech a Moravy vykázali v roce 2008 prakticky stejnou nehodovost. Podíl zaviněných škod byl nepatrně vyšší u řidičů z Čech.
V porovnání s výsledky ČSOBP Indexu za první pololetí se potvrdilo, že rizikovost jednotlivých okresů republiky lze spolehlivě posuzovat jen na základě delších časových řad. Například okresy Pelhřimov a Jičín, které v prvním letošním pololetí vykázaly pronikavé snížení nehodovosti, se podle celoročních výsledků vrátily k předchozím spíše horším výsledkům. Dlouhodobé statistiky používá ČSOB Pojišťovna při stanovené sazeb pojistného povinného ručení: v okresech s nižší nehodovostí platí motoristé o 10 procent nižší pojistné. Nejde přitom samozřejmě jen o počty škod, ale také o jejich finanční objem.
„Jak krátkodobé, tak dlouhodobé statistiky nicméně ukazují, že větší podíl nehod připadá na řidiče z velkých měst, což samozřejmě souvisí s hustotou zdejšího provozu a větším počtem najetých kilometrů,“ řekl Jaroslav Král. Ve velkých městech zároveň jezdí v průměru spíše dražší auta, což se promítá i do celkové výše škod. Kromě Prahy je dlouhodobě nejhorší situace ve městech na severní Moravě a v severních Čechách.
ČSOBP index škod z povinného ručení byl vypočten na základě statistik ČSOB Pojišťovny za leden až prosinec 2008 pro vozidla do 3,5 tuny, a to jako podíl počtu pojistných událostí a počtu pojištěných vozidel v daném okrese. Pojistné události jsou přiřazeny jednotlivým okresům, nebo krajům dle adresy držitele vozidla jenž škodu způsobil, nikoliv dle místa vzniku dopravní nehody. V případě Prahy byly pro statistiky využity i údaje za středočeské okresy Praha-východ a Praha-západ.
Okresy s nejvyšší nehodovostí v roce 2008 | Okresy s nejnižší nehodovost v roce 2008 |
Okres | ČSOBP Index | Okres | ČSOBP Index |
Praha hl. m. | 9,80 | Rychnov n. K. | 3,33 |
Praha-východ | 9,38 | Žďár n. S. | 3,40 |
Praha-západ | 9,31 | Vyškov | 3,45 |
Ostrava | 8,84 | Třebíč | 3,53 |
Brno-město | 8,48 | Blansko | 3,61 |
Teplice | 7,91 | Plzeň-sever | 3,70 |
Karviná | 7,88 | Jindřichův Hradec | 3,77 |
Kladno | 7,71 | Ústí n. O. | 3,77 |
Jablonec n. N. | 7,36 | Havlíčkův Brod | 3,87 |
Zlín | 7,34 | Svitavy | 3,97 |