Téměř polovina z tisícovky restauračních zařízení, která v hlavní turistické sezóně kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), okrádá zákazníky. Nejčastěji je host ošizen tím, že nedostane stanovenou míru nápojů či hmotnost pokrmů. Zaměstnanci hospod a restaurací také často nesprávně informují o cenách. "V některých případech personál navýšil účet od několika až do desítek korun," uvedl na včerejší tiskové konferenci ústřední ředitel inspekce Jiří Pěkný.
Od začátku letní sezóny uložili kontroloři ČOI už 258 pokut v celkové výši přes čtvrt miliónu korun. Na stovku kontrolovaných podniků čeká správní řízení, další případy jsou v šetření. Celkem ČOI provedla od letošního června dva tisíce kontrol ve velkých a lázeňských městech, historických památkách, rekreačních oblastech a na příležitostných akcích, jako jsou pouti či jarmarky.
Vedle restaurací a ubytovacích zařízení kontrolovala i stánkový prodej, půjčovny sezónního zboží a sportovních potřeb, lodní rekreační dopravu a taxislužbu. Rozčarování z kvality služeb přinesly vedle restaurací i kontroly na stáncích s prodejem občerstvení a zeleniny a ovoce. Ze 104 kontrol tam skončilo 29 uložením pokut na místě ve výši 23 000 korun, s 13 provozovateli bude vedeno správní řízení.
Mnohem lepší zkušenost než v minulosti měli inspektoři při kontrole poctivosti taxikářů v Praze i jiných městech. Závady v prodeji suvenýrů, skla, hraček a dalších tradičních výrobků sice nepřekročily běžný rámec porušení informačních povinností, přesto inspektoři vydali zákaz na prodej výrobků, které nesplnily podmínky pro uvedení na trh, za téměř tři milióny korun.
Nejzávažnější klamání spotřebitele odhalili inspektoři ve zlatnictvích. Kontrolory zakoupený briliant s certifikátem, který deklaroval jeho nepravé vlastnosti, byl podle soudního znalce předražen o dvojnásobek skutečné ceny. V jiném zlatnictví vydával prodejce syntetický rubín za pravý český granát. Po něm je přitom hlavně mezi zahraničními turisty tradičně velká poptávka.
Okrádání cizinců nepoctivými prodejci během letní turistické sezóny ničí renomé Česka v zahraničí, varuje ČOI. Přesnější obrázek o poctivosti českých podnikatelů poskytne až vyhodnocení všech kontrol koncem září
Zdroj: ČTK