Česká obchodní inspekce na základě kontrol provedených v uplynulém roce ve stravovací zařízeních konstatovala, že se stále nedaří zajistit dodržování základních povinností poskytovatelů těchto služeb.
Důvodem je zřejmě velká benevolence samotných spotřebitelů, kteří se domáhají svých práv až po velmi křiklavém porušení ze strany poskytovatele služby a také vědomí problematické prokazatelnosti určitých porušení, například diskriminace spotřebitele.
V průběhu loňského roku provedla ČOI na celém území ČR celkem 5690 kontrol, porušení některého z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele zjistili inspektoři v 2144 z nich (37,7 %). Nejhorší situace byla v loňském roce v Praze - 56,1 % zjištění, nad 50 % závad zjistili v této oblasti také inspektoři ČOI České Budějovice a Olomouc, k polovině se přiblížila i Ostrava, Ústí a Tábor. V Praze a Ostravě byl zvýšený počet kontrol důsledkem konání MS v ledním hokeji na přelomu dubna a května, přesto jsou výsledky nepříliš dobrou vizitkou české pohostinnosti.
Nejčastější problémy:
- Porušení povinnosti nabízet nápoje a pokrmy ve správné míře či hmotnosti - 1093 případů.
- Neseznámení spotřebitele s cenou poskytovaných služeb - 477 porušení.
- Nesprávné účtování - 381 porušení.
- Používání neověřených měřidel - 300 porušení.
Za méně závažná porušení zákonů bylo podnikatelům-fyzickým osobám uloženo celkem 1575 blokových pokut v celkové výši 1 464 500 Kč, podklady pro zahájení správního řízení byly připraveny ve 477 případech.
Zdroj: ČOI
Výsledky kontroly ČOI v hypermarketech