České společnosti pod drobnohledem nefinančních ukazatelů
Příčinou tápání je nedostatek kvalitních, spolehlivých informací o těch výsledcích jejich firem, které nelze vyjádřit jednoduchým finančním ukazatelem. Přitom právě nefinanční ukazatele fakticky určují konkurenceschopnost a dlouhodobou úspěšnost společnosti. Vyplývá to ze studie, kterou nedávno publikovala poradenská společnost Deloitte.
Schopnost získávat a sledovat finanční výsledky svých firem hodnotí jako vynikající nebo dobrou 87 % respondentů, avšak jen jedna třetina dotázaných takto popisuje schopnost sledování nefinančních ukazatelů, přitom potvrzují, že výsledky jejich společností jsou více determinovány nehmotnými než hmotnými aktivy. Pro 78 % respondentů nejsou finanční ukazatele dokonce dostatečné k tomu, aby rozlišili silné a slabé stránky jejich firem.
Dotaci z EU může ovlivnit i sociální odpovědnost firmy
Když česká firma požádá o dotaci z fondů Evropské unie, musí se podrobit hodnocení svého ekonomického zdraví. Její rating je sestavován nejen na základě finančních ukazatelů, ale také ukazatelů nefinančních. Mezi ně patří např. podnikatelská historie, zaměstnanost v regionu, závislost na hlavním odběrateli, a jiné. O významu nefinančních ukazatelů se ale také už přesvědčily společnosti, které umisťovaly primární emisi akcií na burzu nebo žádaly o úvěr. Nefinanční ukazatele se stále častěji stávají součástí výročních zpráv, a to nejen firem kotovaných na veřejných trzích. Nejčastěji se právě publikují informace o sociální odpovědnosti společnosti, péči o odborný růst zaměstnanců, o řízení vlivu firmy na životní prostředí, apod. Nefinanční ukazatele tedy nejsou ničím novým ani neznámým. Nebývají však náležitě doceňovány samotným vedením firem, a to zdaleka ne jen firem tuzemských.
Neznají, nemají čas, ale lepší se
Zájem vrcholových manažerů o nefinanční údaje stoupá, avšak nedostávají je v potřebné míře a kvalitě. „Je varující zjištění, že představenstva a výkonní ředitelé podle vlastních slov dostávají jiné údaje, než jaké potřebují,“ upozorňují autoři studie. Podle poloviny respondentů je to proto, že nejsou dostatečně rozvinuté nástroje a metody zjišťování těchto údajů a další polovina soudí, že je za tím určitá skepse lidí z firmy, zda nefinanční data mohou vůbec nějak úspěšnost podniku ovlivňovat.
Mezi zajímavé názory, proč nefinanční údaje chybějí, jsou například nejasnosti ve špatném stanovením odpovědnosti, v neznalosti práce členů výkonného managementu a představenstev s měkkými daty, kvůli nemožnosti porovnání s údaji od konkurence, nebo proto, že šéfové prostě nemají čas na práci s nefinančními ukazateli. Jsou i názory, že by údaje mohla získat konkurence.
Zájem o nefinanční ukazatele však postupně stoupá. Firmám totiž mohou pomoci lepšímu definování jejich konkurenčních výhod, mohou zlepšit výkon a nakonec přispějí k celkovým výsledkům podniků. Podle odborníků vyváženější soubor finančních a nefinančních cílů firem může zlepšit jejich fungování a dokonce i výsledky finanční.
Jak byste ohodnotil schopnost vaší organizace měřit a sledovat finanční a nefinanční aspoekty jejích výsledků?

Údaje, které by představenstva/ředitelé potřebovali. aby jim byly lépe nápomocny k dosahování stanovených cílů

Kterým oblastem věnujete ve své funkci největší pozornost?

Zdroj všech grafů: Deloitte