Je vcelku logické, že to jakým způsobem na nás „útočí“ reklama na eshopy se mění podle věkové kategorie, v jaké se nacházíme. Touto problematikou se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komunikaci.
„Výzkum potvrdil, že mladí nakupující kladou velký důraz na uživatelské recenze a hodnocení na sociálních sítích. Starší zákazníci se zase nechají více ovlivnit pomocí tradičních kanálů, jako jsou například newslettery,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Výsledky jsou v zásadě s našimi očekáváními, v každém případě ale pomůžou provozovatelům internetových obchodů ve volbě správné strategie,“ doplňuje Vetyška.
Nejčastější omyly rozšířené mezi českými spotřebiteli...
Newslettery
Pokud jste ve věku mezi 35 s 44 lety, nejvíce na vás budou fungovat newslettery (ve 37 % případů). Naopak pokud se nacházíte v té nejmladší kategorii, tedy 15 – 24 let, newslettery vás ovlivní pouze ve 20 % případů. „Newslettery jsou svým způsobem sofistikovanějším ekvivalentem papírových letáků. Jedná se o tradiční formu reklamy, která při dobrém zacílení funguje na zákazníky jako impuls k výhodnému nákupu,“ říká Vetyška.
Uživatelské recenze
Uživatelské recenze při nakupování přes eshop ovlivní 43 % lidí ve věkové kategorii do 24 let. Mezi 35 a 44 lety je to o něco méně. 34 %. Osoby starší 55 let recenze ovlivní pouze ve 26 %.
Rady pro prodejce
„Mladí zákazníci se chovají (nejen) v e-shopech jinak. Vybírají si zboží a obchody primárně na základě hodnocení na sociálních sítích, nákupní proces je pro ně potřeba mít co nejsnadnější a nejrychlejší. E-shopy se musí snažit zbavit jakýchkoli bariér, například povinná registrace odradí od nákupu 24 % spotřebitelů v kategorii do 24 let. U všech starších zákazníků se přitom tato hranice pohybuje mezi 10 a 14 %,“ říká Jan Vetyška a pokračuje: „Při personalizaci, kterou se vydává většina moderních e-shopů, je důležité sledovat všechny aspekty. A především věk hraje v současné době významnou roli, jelikož očekávání nové mobilní generace jsou odlišná od předchozí počítačové.“