FinExpert.e15.cz

Co mají naši dva národní společného? Vysokou ztrátu

České dráhy i České aerolinie včera svorně ohlásily svoje finanční výsledky. Oba dopravci mají vysokou ztrátu, ale každý k ní jinak přistupuje.

České dráhy: cestujících přibylo, ztráta zůstává

České dráhy si na nedostatek cestujících nemohou stěžovat. V loňském roce jich svezly celkem 180,9 milionů, což je nárůst přibližně o 2 % ve srovnání s rokem 2005. Přestože přibylo cestujících a dráhy zatraktivnili jízdenky o novinky např. v podobě levných jízdenek eLiška, ze ztráty se jim dostat nepodařilo a to i přes to, že nákladní doprava vydělala loni přes 1,5 miliardy korun. Na zisk se dráhy těší až v letošním roce, kdy by podle nich měl být ve výši okolo 50 milionů korun. Nejvíce si České dráhy slibují od svých vlajkových vlaků v podobě SC Penolino a vlaků vyšší kvality InterCity a EuroCity. Poněkud hořce působí chvála Českých drah z vítězství nad konkurencí v podobě Student Agency a společnosti Railtrans ve srovnání s vlaky SC Pendolino na trase mezi Prahou a Ostravou. Zatímco Student Agency položilo mýtné, takže výrazně omezily spojení mezi těmito dvěma městy, Railtrans zase bojuje s drážním úřadem se schválením svých lokomotiv Siemens.

V loňském roce se České dráhy snažily cestující přilákat i novými službami. Ještě více rozvíjeli koupi jízdenek přes internet a podařilo se jim obnovit vozový park od 70 nových a modernizovanýcch vozidel v hodnotě přes 2 miliardy korun.

České aerolinie: "Musíme si na sebe vydělat", říká prezident Lašák

Na včerejší tiskové konferenci k vyhlášení výsledku Českých aerolinií byl hned v první větě prezident ČSA Radomír Lašák upřímný: "Neexistuje žádné rychlé a zázračné řešení, které by ČSA rychle vrátilo do kondice. Tak jako jsme se tři roky dostávali do červených čísel, minimálně další tři bude trvat, než budeme v číslech černých. A to si musíme sami odpracovat." Ztráty ČSA jsou ve výši 396 milionů korun, tedy nižší, než mají České dráhy. Podle plánu přitom ČSA počítaly se ztrátou okolo 500 milionů.

Českým aeroliniím pomohlo snížit ztrátu hned několik opatření. Byly ukončeny ztrátové lety do destinací, jako jsou Colombo. Luxemburg, Edinburgh, Glasgow, Baku, Newark, Birmingham a v lednu 2007 i Dubaj. Naopak byly posíleny spoje do SNS, Pobaltí, západní Evropy, do zemí bývalé Jugoslávie a do jižní Evropy.

Že to myslí prezident Lašák se snižováním nákladů a zvyšování zisku vážně, ukázal mimo jiné tím, že ČSA přestaly rozdávat letenky "zadarmo". Jde hlavně o zahraniční služební cesty, zaměstnanecké výhody i VIP letenky. Za loňský rok volné letenky dělaly přesně 23 %, které si ČSA mohly přičíst k dobru. Lašák to zdůvodnil tím, že nevidí důvod rozdávat letenky zadarmo, když totéž sedadlo může obsadit cetujícím, který za něj rád zaplatí. (České dráhy by se mohly učit.) ČSA pomohli i samotní cestující. Přibylo totiž lidí, kteří jsou ochotni zaplatit za cenově dražší business tarify a flexibilní letenky. Právě v obchodních cestujících vidí ČSA svoji budoucnost a na ty se chtějí maximálně zaměřit. Přestože mají před sebou ČSA ještě dlouhou cestu, vypadá to, že směr, kterým se vydaly, je správný, ikdyž bude pro hodně lidí nepříjemný. ČSA podle oficiální zprávy počítají s flotilou 50 letadel a 5 000 zaměstnanci, ale na přímou otázku FinExpert.cz, zda nehrozí další snižování zaměstnanců nebo flotily letadel prezident Lašák odpověděl: "To je hodně filozofická otázka. Pokud může cokoliv snížit náklady a zvýšit zisk, uděláme vše proto, aby se ČSA dostaly zpět do černých čísel. To je ostatně mým úkolem a to se ode mě očekává."

Další článek


 

celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Re:Dráhy by měly začít ve vlastních řadách
Dalibor Z. Chvátal
9. 3. 2007, 13:51
Re:Dráhy by měly začít ve vlastních řadách
theKing
9. 3. 2007, 13:18
Dráhy by měly začít ve vlastních řadách
Businessman
9. 3. 2007, 11:50

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená