Ať jich máte hodně nebo málo, ať si myslíte, že kupují štěstí nebo jsou nutné zlo, ať jste marketér, spotřebitel nebo obojí, peníze jsou důležité pro každého.
Nejbohatší lidé světa mají zcela jistě jinou vizi finančního úspěchu než většina z vás. Definice finančního úspěchu se bude lišit v závislosti na velikosti vašeho příjmu a již dosaženého bohatství, ale i na žebříčku životních hodnot či regionu respondenta, jeho výchově, víře atd. Na otázku, jak vnímá většina lidí finanční úspěch, se zaměřil průzkum společnosti Synovate, jehož výsledky toto tvrzení jenom potvrzují.
Asi nebude žádným zvláštním odhalením, že existují rozdíly ve vnímání finančního úspěchu mezi spotřebiteli v rozvinutých a v rozvíjejících se trzích. Zatímco země jako Indie, Bulharsko, Jižní Afrika, Indonésie a další jsou zaměřeny především na zajištění základních životních priorit, jako je střecha nad hlavou pro sebe a svou rodinu, pravidelná strava, apod.
Naopak v rozvinutých zemích, kde je riziko hladovění či života "na ulici" mnohem nižší, je vnímán finanční úspěch naprosto odlišně. Respondenti oslovení ve Spojených státech, Austrálii, Kanadě, Velké Británii či Kanadě, mají základní životní priority zpravidla vyřešeny a finanční úspěch vnímají jako skutečnost, kdy nemají žádný dluh. Anomálií v průzkumu jsrou respondenti v Německu a Itálii, kteří přesto, že patří mezi rozvinuté oblasti, vnímají finanční úspěch jako zajištění základních životních potřeb.
Definice finančního úspěchu
| Priorita č. 1 | Priorita č. 2 | Priorita č. 3 |
Všechny trhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Rozvinuté trhy | Nemám žádné dluhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Objevující se trhy | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov (rovná se prioritě 2) |
Argentina | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Mohu si dovolit zaplatit svým dětem univerzitní vzdělání |
Austrálie | Nemám žádné dluhy | Vlastní domov | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Brazílie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Mohu si dovolit zaplatit svým dětem univerzitní vzdělání |
Bulharsko | Koupit si cokoliv chci, aniž bych měl/a výčitky | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Mohu si dovolit luxusjako dovolenou a dobré auto |
Indie | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov | Obstarat rodině to málo na horší časy |
Indonésie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc |
Itálie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Jihoafrická republika | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov |
Kanada | Nemám žádné dluhy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Malajsie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Vlastní domov |
Německo | Vědomí, že mohu zaplatit jídlo a nájem za tento měsíc | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov |
Nizozemí | Koupit si cokoliv chci, aniž bych měl/a výčitky | Obstarat rodině to málo na horší časy | Nemám žádné dluhy |
Rusko | Plně fundovaný důchod | Vlastní domov | Provozovat vlastní obchod |
Saudská Arábie | Obstarat rodině to málo na horší časy | Vlastní domov | Nemám žádné dluhy |
Velká Británie | Nemám žádné dluhy | Mohu si dovolit luxus jako dovolenou a dobré auto | Plně fundovaný důchod |
Spojené Státy Americké | Nemám žádné dluhy | Mohu si dovolit luxus jako dovolenou a dobré auto | Vlastní investice do nemovitostí, dluhopisů, akcií, fondů |
Velmi zajímavé jsou výsledky výzkumu zaměřeného na zjištění přístupu lidí k penězům a jejich důležitosti v každodenním životě. Spotřebitelé v objevujících se trzích mnohem častěji připisují finanční úspěch spíše štěstí než dobrému managementu a mnohem častěji přemýšlí o penězích a o tom jak je získat. 83 % Indonézaňů souhlasí s výrokem "přemýšlím o penězích – jak jich získat více – pravidelně". Po Indonésii následovali lidé v Indii a Malajsii s 76 % v obou případech. Že se peníze rovnají problémům, si myslí 47 % respondentů z objevujících se trhů. Jejich kolegové v rozvinutých trzích nesouhlasí. Pouze 31 % z nich vidí souvislost mezi množstvím peněz a množstvím problémů v životě.
Převzít velení… a paní Štěstěna
Co tedy lidé skutečně dělají, aby zlepšili své šance být finančně úspěšní? A co dělají, aby úspěšnými zůstali? Většinou tvrdě pracují, dávají si cíle a vytváří plány, ale na světových rozvinutých trzích existuje i slepý optimismus.
Nejvíce oblíbená volba (47%) pro lidi, kteří se snaží zlepšit nebo udržet si svou finanční pozici, byla získat práci a tvrdě pracovat, těsně následovaná volbou mít rozpočet nebo plán (43%). 28 % respondentů v rozvinutých trzích si pravidelně kupuje sázenky nebo se účastní loterií a soutěží s úsilím posílit svůj finanční status. Pouze 10 % respondentů na objevujících se trzích následuje své protějšky v rozvinutých trzích.
Celkově je chování lidí v rozvinutých a rozvíjejících se trzích velmi podobné. Hlavní rozdíly, kromě loterie, byly, že spotřebitelé v rozvinutých trzích mnohem raději využívali finančního plánovače nebo poradce, ale stále to byl pouze jeden z pěti.