FinExpert.e15.cz

Click4Sky – hra na lowcost

České aerolinie (ČSA) vyrazily do protiútoku mohutnému náporu nízkonákladových aerolinek na pražském letišti. Avšak poněkud rozpačitě.
Click4Sky – hra na lowcost

Boom nízkonákladové přepravy na Ruzyni neutichá, a přestože ČSA nás od doby příchodu prvního lowcostu (dnes už neexistující britské aerolinky Go) ujišťují, že s tím nemají problém, neb se zaměřují na úplně jinou klientelu než jsou low-cost aerolinie, skutečnost je trochu jiná. Dokud se o první místo mezi lowcosty bily dnes skomírající odnož charterového dopravce Travel Service pod značkou Smartwings a britský EasyJet, bylo to pro ČSA ještě dobré.

Od té doby ale uplynula řada měsíců a let, počet nízkonákladových aerolinek na Ruzyni vysoce překračuje číslo 10, masivní nástup Sky Europe do Prahy a jejich pokračující rozmach v domovině ČSA už jsou velkým problémem. Pomyslným hřebíčkem do rakve ignorování lowcostu byl oznámený příchod největšího evropského cenového dravce – Ryanairu.

Po měsících zákulisního šeptání o lowcostu byl v polovině září slavnostně oznámen projekt Click4Sky. Už název sám je trochu úsměvný, neboť evokuje název dvou jiných low-costů – španělského Clickairu a slovenských Sky Europe. A co se skrývá pod pokličkou?

Nemovitá letenka

Click4Sky oficiálně provozuje společnost ClickforSky, a.s., dříve se jmenovala Czech Charters, a.s. K zápisu přejmenování společnosti do obchodního rejstříku došlo 14. září 2007, ale kupodivu nedošlo ke stejnému datu k rozšíření podnikání, a i dnes je předmětem podnikání ClickforSky, a.s. pronájem nemovitostí bez poskytování jiných, než základních služeb spojených s pronájmem. V ČSA má asi někdo hodně bouřlivou představu o tom, co to je prodej letenek. Že se ČSA dle aktuálního výpisu z obchodního rejstříku dopouštějí již necelý měsíc neoprávněného podnikání své dceřinné společnosti, to nikdo zatím zřejmě neřeší. Ale pojďme k jádru věci.

Principem lowcostu je prodej letenek bez toho, že bychom nějak cenově zvýhodňovali cestující při nákupu zpáteční letenky. Na palubě letadla nedostane cestující občerstvení zdarma, ale všechno musí zaplatit. Rozloučit se může i s nabídnou denního tisku zdarma, rovněž možnosti změny termínu letu jsou velmi omezené, neřku-li nemožné. Ceny letenek jsou pak řádově nižší než u klasických leteckých společností.

Naproti tomu Click4Sky nabízí zpáteční letenky do 36 měst ve 22 zemích (jak rádi zdůrazňují), a to za cenu 3980,- Kč včetně poplatků. Jednosměrnou letenku nelze koupit, ale přesto se objevují inzeráty, kde se inzeruje cena 1990,- Kč jednosměrně včetně všech poplatků. Má to ale několik háčků: takovou letenku je možné koupit nejpozději měsíc před odletem, a musí být přitom dodrženo tzv. sunday rule (tedy pobyt v destinaci nejméně přes noc ze soboty na neděli) nebo se cestující musí v destinaci zdržet alespoň 3 dny.

Pasažéři budou přepraveni na palubě spolu s normálními cestujícími letícími s ČSA, a to v ekonomické třídě a spolu se vším komfortem, tedy s občerstvením a novinami zdarma. Tímto se naprosto odlišují od klasické koncepce low-costu.

Žádná revoluční myšlenka

Toto pojetí prodeje není žádnou novinkou, podobně již delší dobu funguje skandinávský vlajkový dopravce SAS. Naproti tomu Lufthansa zvolila poněkud odlišný model – v rámci dlouhodobé akce nabízí několik letenek na každém letu za 99 € včetně všech poplatků. Tedy téměř totožnou věc, jakou nabízí ČSA prostřednictvím Click4Sky.

Osobně považuji model Lufthansy za ideově mnohem lepší. Důvodů je několik:

  • Ušetřím desítky milionů korun za propagaci nové značky Click4Sky.
  • Ukážu, že i s ČSA se dá létat levně, a přitom s plným komfortem.
  • Přitáhnu na svůj web i cestující, kteří by jinak nabídku ČSA ani nezkoumali, neboť apriori vědí, že ČSA jsou velmi drahé oproti nízkonákladovým aerolinkám. Když je přitáhnu na web, tak jim vhodnou prezentací můžu nabídnout i jiné letenky.
  • Můžu nabídku letenek pojmout jako dlouhodobou akci se speciálními podmínkami, a to každý cestující pochopí. Avšak těžko můžu prezentovat jako lowcost nabídku Click4Sky, když nelze koupit jednosměrnou letenku a při nákupu zpáteční mám řadu omezení. Klient pravidelně cestující s nízkonákladovými dopravci bude tuto nabídku vnímat velmi negativně.
  • Přes Click4Sky dělám reklamu něčemu, co vlastně ani nepotřebuji. A ČSA přijdou zkrátka, o nich se na webu ani nezmíním a schovám je pod sousloví velká evropská letecká společnost.

Proč to všechno

Kromě výše zmíněné expanze nízkonákladových společností je zde i další důvod pro vznik projektu Click4Sky. ČSA v současné době mění své Boeingy 737 za Airbusy rodiny A320. Boeingy 737-500 nahrazuje letoun A319, Boeingy 737-400 stroj A320. Obojí výměna znamená navýšení kapacity letadla, v případě záměny Boeingu 737-500 za Airbus A319 je to navýšení počtu sedadel o rovných 27 míst, ze 108 na 135 sedadel, tedy o rovných 25%.

V současné době navíc aerolinky přebíraly typově větší Airbusy A320 a vyřazovaly menší Boeingy 737-500, a sedačková kapacita flotily tak narostla ještě více. To všechno se děje v situaci, kdy se vytíženost letadel ČSA pohybuje okolo 70%. Prodej určité kapacity letadla za cenu 1990,- Kč za letenku pomůže přilákat na palubu cestující, kteří by jinak letěli s jinou společností, zvýší se vytíženost letadla (což je velmi důležitý ekonomický ukazatel), a sníží se ztráta linky (rozhodně však prodej přes Click4Sky nebude schopen dostat nevýdělečný let do černých čísel).

Káhira nebo Bělehrad

V nabídce destinací Click4Sky nenalezneme vysoce výdělečné linky do Paříže nebo Moskvy, na druhou stranu se však objevila možnost koupě letenky za příznivou cenu do míst jako je Istanbul, Káhira, Bělehrad nebo pobaltské státy, kam dosud nebylo možné s lowcostem z Prahy letět. To je bezesporu dobrá zpráva a právě u těchto měst se dle mého názoru vyplatilo s podobnou nabídkou přijít: na palubu zavítají i lidé, kteří by jinak o podobné cestě ani neuvažovali, a to z důvodu vysoké ceny letenky. Sedadlo se zaplní, sice za menší cenu, ale pořád je to pro hospodářský výsledek letu lepší, než kdyby zůstalo prázdné. ČSA se zvýší vytíženost letadel a počet cestujících a všichni budou spokojeni. Ale co bránilo národnímu dopravci v tom, aby koncepci Click4Sky provedl formou dlouhodobé akce?

Nejasná budoucnost

Odvrátíme-li pozornost od Click4Sky, tak ČSA se již několikátý rok nacházejí v permanentní krizi. Řadu let se oddaluje rozhodnutí o osudu dálkové flotily, a mezitím dálkové A310 stárnou čím dál více. Začátkem letošního roku byl ukončen provoz dálkové linky do Dubaje a jedno ze 4 letadel A310 bylo pronajato dlouhodobě do Indie, nyní bude druhé letadlo pronajato na zimu do Keni, a zbylá 2 letadla A310 se budou užívat výhradně na charterové lety do Karibiku a na lety do New Yorku. Minulostí se tak stanou kanadské destinace Toronto a Montreal. K nim se z evropských destinací přidá i londýnský Stansted a s největší pravděpodobností i Poprad a Sliač. A další kandidáti na zrušení stojí za dveřmi.

Pokračuje rozprodej majetku ČSA (prodává se ČSA Catering a ČSA Cargo, některé z Boeingů 737 ve vlastnictví ČSA se prodávají leasingovým společnostem a berou se zpět na zpětný leasing), a ani takto získané finance nedokáží zlomit krizi. Co se stane, až nebude co prodávat?

Myšlenka Click4Sky není špatná, ale provedení pokulhává.

Další článek


 

Související články


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

C4S - přístup ke klientovi
sam
4. 7. 2008, 14:22
Rozdělení
Pet
11. 10. 2007, 16:38
Re: a nebo?
D
10. 10. 2007, 01:24
destinace
petr
9. 10. 2007, 12:57
a nebo?
ja
9. 10. 2007, 06:38

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená