FinExpert.e15.cz

Čipové karty proniknou do vlaků a nahradí papírové jízdenky

V nejbližších měsících už ve vlaku nebudete potřebovat žádnou hotovost. České dráhy chtějí jízdenky i karty na slevy nahradit čipovou kartou, kterou nazvaly In-karta. Podívejme se, k čemu bude a co umí.
Čipové karty proniknou do vlaků a nahradí papírové jízdenky

Poznámka: Článek pochází z tiskové zprávy Českých drah.

Papír je mrtvý. Ať žije čip!

České dráhy zavedou čipové karty pro zákazníky a zaměstnance. V první etapě, zaměřené převážně na zaměstnance a jejich rodinné příslušníky i na důchodce z řad bývalých zaměstnanců, bude vyrobeno 280 000 karet. Od roku 2006 začne In-karta postupně nahrazovat dosavadní systém papírových Karet Z i ostatních slevových  průkazů a dalších obchodních nabídek Českých drah. Dráhy věří, že během příštích dvou let by mohl vlastnit In-kartu každý desátý občan ČR. ČD se tak chtějí stát největším českým vydavatelem víceúčelových bezkontaktních čipových karet. In-karta nahradí téměř milion dosavadních zlevněných jízdenek a slevových karet

Možnosti využítí In-karty:

  • průkaz na slevu
  • elektronická jízdenku ve vlacích a v ostatních druzích veřejné dopravy
  • elektronická peněženka
  • průkazy železničních zaměstnanců

Elektronická kilometrická banka

Možnosti využití In-karty jsou velmi rozsáhlé, dráhy si však slibují zvláště toto:

  1. Nabídne systém obchodních nabídek ČD v nové elektronické podobě. Bude to např. digitální forma kilometrické banky nebo předplatních jízdenek.
  2. Systém rovněž umožní poskytovat klientům další služby a výhody – např. věrnostní program podobný tomu, který nabízejí letecké společnosti. Přispěje k získání přesnějších statistických údajů o přepravě cestujících tak, aby mohly být využity při objednávce a úhradě služeb ve veřejném zájmu ze strany státu a krajů.
  3. Předpokládá se také využití In-karty jako elektronické jízdenky a peněženky vhodné pro rychlou úhradu drobných plateb při cestách na kratší vzdálenosti, kde dosavadní bankovní karetní systémy nejsou dostatečně efektivní a pružné. Karta tak bude v budoucnosti sloužit například k úhradě jízdného Českých drah, ale také soukromých železničních dopravců, autobusových a městských dopravních podniků a v rámci integrovaných dopravních systémů. Jako elektronickou peněženku ji bude moci držitel využít k placení ve vybraných obchodech. In-karta také otevře větší možnost při nákupu služeb – jízdenek, rezervací atp. – prostřednictvím internetu.

Dráhy chtějí multifunkční kartu i pro ostatní dopravce

Náklady na zavedení odbavovacích systémů s čipovými kartami nejsou zanedbatelné. Proto při vlastní realizaci projektu České dráhy chtějí snížit v maximální možné míře náklady sdílením karet, aplikací na kartách a zázemí systému s partnery zapojenými do sdružení pro Národní dopravní kartu - NDK.

České dráhy uvažovaly o zavedení karetního programu již v roce 2002, projekt Národní dopravní karty připravují s partnery od loňského roku. Jde o zcela unikátní záměr integrovat existující či připravované odbavovací systémy založené na bezkontaktních čipových kartách v České republice. Ve veřejné dopravě v České republice jsou nyní používány stovky tisíc karet MIFARE, řada velkých podniků MHD vyhlásila výběrová řízení na dodávku systémů s čipovými kartami. V městské dopravě v Plzni byly zavedeny před více než rokem, v pravidelné autobusové dopravě tyto karty existují již téměř deset let.

Na rozdíl od ostatních operátorů, kteří zpravidla poptávají dodávku komplexního systému s čipovými kartami, doplňuje projekt čipové In-karty Českých drah nový on-line odbavovací systém PARIS založený na webových službách. První dodávka technologie pro využití čipových karet se již uskutečnila; České dráhy pořídily pro 1 120 přenosných pokladen čtečky čipových karet.

Technologie In-karty

Pro realizaci projektu In-karty Českých drah byla zvolena technologická platforma, která odpovídá perspektivním požadavkům otevřeného odbavovacího systému na bázi bezkontaktních čipových karet – technologie MIFARE DESFire společnosti Philips, která je ideálním řešením pro poskytovatele služeb ve veřejné dopravě a pro systémovou integraci. Tato platforma umožňuje jak integraci již existujících systémů bezkontaktních čipových karet, tak i další rozvoj multifunkčních inteligentních kartových systémů pro použití ve veřejné dopravě, pro řízení přístupů a docházky, pro osobní identifikaci či pro elektronickou peněženku. Bezkontaktní systém MIFARE DESFire nabízí vysokou úroveň bezpečnosti a nákladově efektivní řešení. Obsahuje 4Kbytovou energeticky nezávislou paměť, šifrovací technologii 3DES, pružnou paměťovou strukturu a špičkovou ochranu integrity dat během bezkontaktních transakcí. Technologie MIFARE DESFire byla americkou vládou a agenturou NASA vybrána pro zabezpečení přístupu do objektů, pro jízdenkový systém byla zvolena v americkém Seattlu a v norském Oslu; jako elektronická vstupenka bude využita na stadionu 1. FC Köln při mistrovství světa v kopané v roce 2006.

Další článek


 

Související články


celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

No teda chyba
petr
29. 8. 2005, 13:46
Re: PR!
Dalibor Chvátal
29. 8. 2005, 10:13
PR!
notch
29. 8. 2005, 00:18
Reklama!
Jakub
26. 8. 2005, 18:04

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená