FinExpert.e15.cz

Chudí a bohatí. A kdo je mezi nimi?

Západní společnosti působící v regionu střední a východní Evropy opomíjejí spotřebitele z nižší a střední příjmové skupiny. A přitom jsou výborným zdrojem zisků.

Milióny střední třídy

Více než 60 % z 350 milionů spotřebitelů v zemích střední a východní Evropy, tedy celých 200 milionů obyvatel, má nízký nebo střední příjem (tj. mezi hranicí chudoby a průměrným příjem domácností). Přestože je u nás tato skupina výrazně větší než v západní Evropě a spravuje celou polovinu disponibilních příjmů regionu, západní společnosti ji ve své nabídce téměř opomíjejí.

V médiích jsou spotřebitelé ze zemí střední a východní Evropy typicky popisováni buď jako velmi bohatí, nebo naopak jako velmi chudí. Podle Stephana Dertnig z poradenské The Boston Consulting Group (BCG) ve skutečnosti ale většina z nich vydělává dost peněz na to, aby mohli každodenně činit nákupní rozhodnutí. S výjimkou základních potřeb však narážejí na nedostatek cenově dostupného zboží a služeb. Pokud dokáží západní společnosti vytvořit odpovídající nabídku, představuje pro ně tento segment obrovskou příležitost.

Kopírování ze západu a staré výrobky na východ

Podle včera zveřejněné studie vyplývá, že společnosti, které do regionu pronikly v první vlně expanze v devadesátých letech minulého století, se zaměřily na spotřebitele se středním a vysokým příjmem. Pro tento segment zákazníků ale velmi často neměly nijak přizpůsobenou nabídku. Portfolio služeb jednoduše převzaly ze západních zemí a nabízely je stejným způsobem a za stejnou cenu jako na západě. Některé společnosti se zde dokonce pokoušely prodávat staré nebo zastaralé výrobky ze západu. Díky této strategii poměrně úspěšně zasáhly jen nejbohatších 15 % trhu v zemích střední a východní Evropy, tedy okolo 50 milionů spotřebitelů. Podle odborníků z BCG se další vlna konkurenčního boje rozhoří právě v oblasti spotřebitelů s nižšími disponibilními příjmy. Současný hospodářský vývoj a obecný pokles rizika vytváří pro západní společnosti působící v regionu střední a východní Evropy výrazně větší možnost růstu zisku.

Maximální využití této příležitosti ovšem vyžaduje přizpůsobení zboží a služeb místním podmínkám. Maloobchodní společnosti a výrobci spotřebního zboží musí přijít s cenově dostupnou nabídkou založenou na přenesení výroby a nákupu surovin do oblastí s nižšími náklady. Tyto společnosti by zároveň měly začít využívat vhodnější distribuční kanály pro zasažení velkého počtu spotřebitelů a musí zároveň uplatňovat účinné prodejní a marketingové metody.

Střední třídu již objevily banky, kdo další?

Společnosti, které dokáží úspěšně přizpůsobit svou nabídku místním podmínkám, budou schopny významně zvýšit svůj prodej, a to až o 100 %. Příjmy v některých kategoriích mohou růst o 20 až 40 %, a to především na těch trzích, kde se zatím žádný hráč na opomíjené zákazníky nezaměřil. Takovým příkladem mohou být například automatické pračky. Přestože mají spotřebitelé z tohoto regionu nižší platy, velmi často musejí za stejné výrobky nebo služby zaplatit stejně nebo dokonce více než obyvatelé západní Evropy. Tento trend je zjevný zejména v oblastech, ve kterých tuzemské výrobky nebo jiné levnější produkty nejsou schopny dostatečně nahradit známé mezinárodní značky.

V posledních letech roste u spotřebitelů na západě obliba doprodejů za snížené ceny a různých slev u řady druhů výrobků a služeb, jako jsou např. nízkonákladové aerolinie nebo bankovní produkty. Studie uvádí, že je ironií, že takové výhodné nabídky jsou ve střední a východní Evropě k dispozici jen zřídka. Přítom právě nízkonákladové nabídky se mohou stát klíčovým prvkem spíše ve východní Evropě než na západě. S ohledem na hospodářský vývoj a postupný růst bohatství regionu představují zdejší dosud opomíjení spotřebitelé jedinečnou příležitost jak pro maloobchodníky, tak pro výrobce. Společnosti, které mají v současnosti čelní postavení na trhu, mohou upevnit svou pozici, zatímco jejich menším konkurentům se naskýtá příležitost tuto dominantní pozici svých soupeřů ohrozit.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více