Zdravotní pojišťovnu si můžeme svobodně zvolit a také ji v zákonem stanovených termínech změnit. Pokud chcete stihnout nejbližší termín změny, musíte o ni požádat nejpozději do 31. března.
Základní zdravotní péče je pro všechny klienty všech sedmi zdravotních pojišťoven stejná a platby za zdravotní výkony jsou pevně určeny vyhláškou.
Pojišťovny si ovšem vzájemně konkurují různými bonusy a výhodami, které nabízejí svým klientům. Tyto benefity mají nejčastěji podobu preventivních programů, protože je v zájmu pojišťoven mít zdravé klienty, kteří budou čerpat lékařskou péči co nejméně.
I zdravotní pojišťovny plánují nějaké změny a novinky.
„Každý si může svou pojišťovnu svobodně vybrat, pouze novorozenci jsou automaticky pojištěni u zdravotní pojišťovny matky. Nejčastějším důvodem ke změně pojišťovny bývá situace, kdy klient chce být v péči lékaře nebo zařízení, se kterým nemá jeho dosavadní zdravotní pojišťovna smlouvu. Dalším lákadlem jsou pak různé benefity pro klienty. Než se jimi necháte přesvědčit, vždy si zjistěte, zda váš ošetřující lékař má se zdravotní pojišťovnou, ke které chcete přejít, uzavřenou smlouvu,“ doporučuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Zdravotní pojišťovnu můžete změnit maximálně jednou ročně, a to v zákonem stanovených termínech. Od roku 2016 jsou možné termíny dva, a to 1. leden a 1. červenec. O změnu zdravotní pojišťovny je však třeba požádat minimálně 3 měsíce předem, tedy k 30. září a k 31. březnu. Chcete-li změnit pojišťovnu, musíte se osobně vypravit na pobočku pojišťovny, u které se chcete zaregistrovat.