FinExpert.e15.cz

Chcete koupit vůz? Lepší ceny už nebudou!

Ať již jsme se ptali kteréhokoli odborníka, do jednoho všichni potvrdili: Koupit vůz? Neváhal bych, lepší podmínky nebudou.
Chcete koupit vůz? Lepší ceny už nebudou!

Ať vás auta zajímají, nebo ne, nemohli jste přehlédnout výhodné slevy, které automobilky nabízejí. Tato situace se pravidelně opakuje, letos jsou však slevy ještě větší a připojují se k nim i další výhodné možnosti koupě automobilu.

Mercedes už odečítá, Ford je pro „šrotovné“

Většina prodejců aut u nás zaznamenala v prvních dvou měsících roku 2009 pokles poptávky o zhruba 16 % v lednu, a 19 % v únoru. „V těchto měsících klesl prodej aut značky Ford meziročně jen o zhruba 5 až 6 %, což nás uspokojuje. Ford je také po dvou měsících opět nejúspěšnějším tuzemským importérem,“ pochvaluje si Martin Linhart, ředitel vnějších vztahů Ford Motor Company, který očekává, že odbourání daně z přidané hodnoty, jež se očekává v dubnu, jisté zlepšení prodeje přinese. „Ale to se bude týkat zejména osobních vozů používaných pro podnikání. Situace v nákupu fi remních užitkových vozů se však významně změní až se změnou odpisů.“ I u nás hojně probírané tzv. šrotovné, které zavedli pro podporu prodeje aut například Němci, by podle něj pomohlo zvýšení prodeje nových vozů. Jde o vyřazení starého vozu, za což dostane majitel příspěvek od státu na nový. „Stačí se podívat za naše západní hranice. V případě České republiky by však šrotovné mělo i druhý významný dopad: ubylo by pojízdných vraků, které ohrožují naše zdraví hned dvakrát totiž pochybnou aktivní i pasivní bezpečností a exhalacemi,“ míní Martin Linhart z Fordu.

Prodej osobních vozů Mercedes-Benz a Smart se podle Jana Kuhna, tiskového mluvčího Mercedes-Benz Česká republika, meziročně téměř nezměnily. „Snažíme se přitáhnout novou klientelu nabídkou prémiových produktů a komplexním sortimentem kvalitních služeb za přijatelné ceny,“ říká Jan Kuhn a jmenuje 2 příklady. Od 1. ledna 2008 je například v základní ceně vozidel Mercedes-Benz integrovaný servisní paket, tedy servisní prohlídky zdarma na 6 let nebo během 120 tisíc kilometrů. „V souvislosti s plánovanými změnami v odpočtu DPH jsme se nyní rozhodli nečekat na výsledky schvalovacích procesů a z našich skladových zásob jsme vybrali zhruba 200 vozidel všech modelových řad, které nabízíme tzv. bez 19 %. Každému zákazníkovi, i nefi remním klientům, kteří si za normálních okolností nemohou vozidlo bez DPH pořídit, odečteme 19 % z ceny vozidla na naše náklady sami,“ říká Jan Kuhn. Sesterská leasingová společnost Mercedes-Benz Financial Services nabízí podle slov Jana Kuhna celou řadu dalších služeb k jednotlivým modelům. Novinkou je možnost sjednání výhodných sazeb pojistného na vozidlo, a to i v případě, že není zakoupeno na leasing. Aktuální je nabídka pojištění skel za 1 korunu. V nabídce je rovněž fi nancování bez navýšení, odklad splácení s využitím nabídky 50:50 a mnoho dalších. Také Jan Kuhn si myslí, že by šrotovné mohlo prodej vozidel značky ovlivnit.

Polo není, Škoda čeká na DPH

U prodejce vozidel značky Volkswagen registrovali podle Jiřího Jantače, vedoucího prodeje Volkswagen osobní vozy, za první dva měsíce letoška nárůst prodejů osobních vozů o 5,4 %. „Naše nabídka zákazníkům je zřejmá. Za poslední rok došlo ke značnému snížení cen všech modelů značky Volkswagen, což samo o sobě působí jako motivační faktor pro koupi vozu. Již tak atraktivní ceny doplňujeme zajímavými akčními balíčky, například pakety Business a Executive v modelové řadě Passat a podobně,“ říká Jiří Jantač. S obrovským zájmem zákazníků, kteří chtěli vůz na leasing, se setkal produkt od Škofin, finanční leasing nebo úvěr pro model VW Polo se skutečně nulovým navýšením. „I díky tomuto produktu jsou vozy Polo určené pro český trh již vyprodány a zákazníci očekávají příchod nového VW Polo do ČR, který byl za velkého zájmu představen na ženevském autosalonu,“ pokračuje Jiří Jantač, který má v souvislosti s chystaným odpočtem DPH poznatky, že firemní zákazníci odkládají nákupy vozů právě v očekávání změn v uplatnění DPH. Sesterská Škoda Auto prodala podle Vítězslava Pelce z Corporate Communications Škoda Auto v únoru letošního roku celosvětově 44 668 vozů, což odpovídá poklesu o 15,6 % % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. „Prodejní výsledky jsou i nadále ovlivněny celosvětovou fi nanční krizí. Krom toho byl začátek loňského roku by nadprůměrný a proto je rozdíl výraznější,“ vysvětluje Pelc. Podle jeho dalších slov jsou leasingové i úvěrové produkty nastaveny tak, aby si kterýkoli klient mohl zvolit parametry nabídky dle vlastních požadavků – výši zálohy, zůstatkové hodnoty či výši měsíčních splátek. „Přijetím novely zákona o DPH se výrazně rozšíří portfolio nabízených vozů našim zákazníkům. Například dosud nebylo možné přestavit vůz Octavia lift back v úpravě kategorie N1. To se s novelou zákona o DPH změní. Předpokládáme, že valné většině zákazníků z řad firem a drobných živnostníků již nebude stát nic v cestě od pořízení nového vozu a prodeje se vrátí k normálu. Konkrétní hodnoty si v současnou chvíli netroufám odhadnout,“ doplňuje Vítězslav Pelc, který by také u nás uvítal zavedení šrotovného.

Evropská auta z Ameriky?

Jaromír Jirgala, ředitel společnosti Denker CZ, která k nám dováží vozy z USA, tvrdí, že koupit si v současnosti americký vůz je výhodné. „Prodávali jsme auta, i když stál dolar 40 korun, takže dnešní kurz kolem 22 korun je výhodný. A pokud dolar klesne pod 20 korun, bude zajímavé z USA dovážet i evropské a japonské značky aut. Vyšší kurz tedy omezuje počet značek, které je výhodnější z USA dovézt,“ říká ředitel Denker CZ. Jeho společnost prodala loni 157 aut v celkovém obratu okolo 200 milionů korun.

„Letos je cítit pokles, lidé se bojí toho, co přinese zmatečný vývoj v ekonomikách států, ale přitom nechápou, že tím, že zadržují fi nance, sami přispívají do negativní spirály celkového ekonomického poklesu,“ uvažuje Jirgala. Prodej vozů se podle jeho slov nedá zvýšit zaříkáním nebo čarováním. Denker se účastní výstav, pravidelně inzeruje a snaží si budovat dobré jméno dobrými vztahy se zákazníky.

Zkuste auto z bazaru

Ekologické poplatky a krize stáhly dolů ceny nových, ale i ojetých aut. V několika českých autobazarech potvrzují, že prodej ojetin klesl někde o více než polovinu. Navíc ceny šly dolů o desítky tisíc. „Lidé spíš chtějí v autobazaru zánovní auta, tedy ne starší pěti let. Pokud tedy stará auta do prodeje přijmeme, jejich cena je mnohem nižší, než byla u stejného vozu před rokem,“ říká Pavel Rak z autobazaru renomované značky. To je dáno i ekologickými poplatky, které platí od letoška a musí se u starších modelů platit s registrací nebo přeregistrací vozu. Mnohé zákazníky to podle Pavla Raka odrazuje. I když tedy ceny v autobazarech spadly až o 40 %, prodeje ojetin se propadly o víc než polovinu. Podle Pavla Raka lidé ceny srovnávají a čekají, že půjdou ještě níž. „To se ale nestane, pokud teď někdo zaváhá, koupí za pár měsíců už ojetý vůz
dráž,“ upozorňuje Pavel Rak.

Emisní poplatky

Jaké emisní poplatky byly při registracích a přeregistracích ojetých vozů s platností od 1. ledna 2009 zavedeny? Novela zákona 185/2001 Sb., o odpadech, přijatá Parlamentem 23. září 2008 stanoví následující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství:

a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).

Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3. Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se neplatí rovněž u veteránů a motocyklů. Naopak se platí např. i u nákladních automobilů. Poplatek se platí za každý vůz pouze jednou v rámci jeho „životního cyklu“, tj. nejedná se o pravidelný roční poplatek, a neplatí se ani při každé změně majitele.

V případě, že ani po prostudování uvedených tabulek nedokážete určit, jakou emisní normu splňuje váš vůz, obraťte se na příslušný odbor dopravy, který by měl vůz registrovat.

„Šrotovné“ nebo prémie za nový vůz?

Slovo „šrotovné“ jako by se pomalu stávalo legendou. Část politiků si stojí za tím, že by mělo být bezpodmínečně zavedeno, jiní tvrdí přesný opak. Sdružení dovozců automobilů (SDA) má k dispozici statistiky o prodejích nových aut u nás. Podle tajemníka SDA Pavla Tunkla trh sice celkově klesl, ale vyvoláno to bylo zastavením prodejů firmám. „Individuální zákazníci koupili v lednu o pětinu více aut než před rokem,“ řekl Pavel Tunkl. Z těchto výsledků lze dovodit, že „šrotovné“ není nutné. Systém
„šrotovného“ už zavedlo sedm zemí EU a další o tom uvažují. Se „šrotovným“ mají zkušenosti například Němci. Zavedeno je od února a pro každého Němce, který má auto starší devíti let, rozhodne se ho sešrotovat a koupit si nové auto, dostane 2 500 eur. Politici by ale chtěli přesto nákup nového vozu v současné době nějakým způsobem odměnit. Konkrétně by to měla být prémie za to, že lidé vymění starý automobil za nový. Návrh ministerstva průmyslu ještě není hotov, podle ministra Martina Římana bude podobný, jako je v Německu nebo v Rakousku. Částka příspěvku by měla být kolem tisíce eur a měl by se týkat fyzických osob, které mají doma auta stará nejméně 10 let. A i když by pro tento nápad hlasovala část opozice i koalice, proti jsou někteří ministři a nelíbí se ani řadě ekonomů.

Zástupce tiskového mluvčího Ministerstva financí ČR Jakub Haas pro Osobní finance uvedl, že ministerstvo nehodlá iniciovat zavedení „šrotovného“ v ČR, protože jej považuje nejen za nesystémové, ale dokonce za škodlivé. „ Zvýhodnění jednoho průmyslového odvětví znamená automaticky znevýhodnění jiných odvětví. Potom by mohli požadovat „šrotovné“ výrobci praček, ledniček nebo televizorů atd.,“ uvedl Jakub Haas. Dále by podle něj tato možnost byla nespravedlivá vůči těm občanům, kteří dříve investovali do dražšího automobilu, či dokonce z úcty k životnímu prostředí automobil nemají, a nyní by museli přispívat jiným občanům, kteří tak neučinili. „Považujeme to navíc za asociální, neboť nízkopříjmoví poplatníci, kteří žádný automobil nevlastní, by museli ze svých daní přispět těm bohatším, kteří si jej dovolit mohou,“ argumentuje Haas. Argument o proekologickém zaměření „šrotovného“ podle něj nelze přijmout bezezbytku, neboť nová auta se musejí vyrobit, což znamená také zátěž životního prostředí. „Drtivá většina automobilů vyrobených v České republice, míří do zahraničí. Proto „šrotovné“ českému průmyslu příliš nepomůže, neboť i naši občané kupují velkou část aut  z dovozu,“ doplňuje zástupce mluvčího.

Vláda se podle Jakuba Haase z Ministerstva financí ČR rozhodla umožnit rozšířit odpočet na DPH pro jakýkoliv osobní automobil pro plátce DPH, protože se tím odstraňuje nesystémová výjimka ze zákona o DPH. Ta navíc znamenala kvůli montování mřížek další náklady pro plátce DPH. „Předpokládáme, že se nové ustanovení stane účinným v průběhu dubna,“ doplnil Jakub Haas. Pro plátce DPH budou auta levnější nejen díky jeho odpočtu, ale i proto, že nebudou muset platit za instalaci mřížky, oddělující zavazadlový prostor. Pokud si chtěl podnik odečíst DPH u osobního auta, musel z něj udělat nákladní, takzvanou kategorii N1. Instalace mřížky a další úpravy stály od deseti do dvaceti tisíc korun. Pokud už mřížku v autě máte, budete si ji tam zatím muset nechat. Úlevy lze totiž uplatňovat až od doby platnosti zákona. Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu se prodej osobních aut firmám zvýší, nikoli však výrazně. Podniky budou nahrazovat starší auta, jejichž obměnu v posledních třech měsících odložily kvůli čekání na novelu zákona o DPH, na druhé straně ale kvůli krizi nebudou obměňovat plné počty vozů. Možnost odpočtu DPH pomůže firmám, ale privátní zákazníci díky změně zákona levnější auta mít nebudou. Soukromníci zatím využívají současných velkých slev. Dealeři značek Škoda Auto, Ford, Hyundai, Kia, Renault a Peugeot ale tvrdí, že slevy jsou omezené a že se v jarních měsících vrátí k vyšším ceníkovým cenám. Odpočet DPH bude platit i při pořízení auta na leasing a poskytovatelé leasingu již pro fi rmy připravují speciální produkty.

Článek vyšel v časopise Osobní finance.


Kterým tématům se věnujeme v aktuálním čísle?

Klepněte pro větší obrázekPřežijí živnostníci krizi?

Druhů zaměstnávání je mnoho, vyberte si

Reality: Dojde k poklesu cen?

Dům s přebytkem energie

Základní kámen finančního plánu

Obama zatím zůstává jen stínem

Vysokým úrokovým sazbám odzvonilo?

Zvyšte své finanční IQ

Prolistujte si nové Osobní finance

Předplatťe si Osobní finance a získejte dárek



 

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Muhehe
Tomáš Marný
24. 4. 2009, 09:23

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená