FinExpert.e15.cz

Chcete být úspěšní? Konkurujte kvalitou a ekologičností

Podnikatelské subjekty, které jsou úspěšné na vyspělých evropských trzích, pochopily již dávno, že jednou ze zásadních možností, jak oslovit západního spotřebitele, je produkovat vysoce kvalitní a životní prostředí nezatěžující produkty. Dnes již ale nestačí pouhá proklamace jakosti vlastních výrobků, ale je nutné zavést potřebné certifikáty, které kvalitu hodnověrně dokládají.
Chcete být úspěšní? Konkurujte kvalitou a ekologičností

Informační propast

Zásadní problém, který brání vyhovět výše popsaným požadavkům, většinou spočívá v nedostatku kvalitních informací. Normy jakosti se vyvíjejí poměrně dynamicky. Lze získat nejrůznější certifikáty, jednou povinné, jindy nepovinné. Různé země Evropské unie uznávají rozmanitá osvědčení. Často se tak lze setkat s tím, že podnikatelské subjekty mají sice velmi vytříbené a konkurenceschopné produktové portfolio, ale nejsou schopny prokázat se svým zahraničním partnerům jakýmkoliv uznatelným dokumentem o kvalitě. Co lze tedy považovat za klíčové, jsou kvalitní a prověřené informace, které poskytují poradenské firmy nebo specializované konference (například ENVIRO v Kladně).

Nejnižší cena neznamená úspěch

Mezi podnikateli, kteří nemají ambici oslovovat západní trhy, někdy vzniká mylné přesvědčení, že problematika jakosti nebo ekologičnosti neoslovuje českého spotřebitele. Přetrvává mylný dojem, že českého zákazníka zajímá především cena. Ovšem i lokální trh se stává stále vyspělejší a kvalita a důraz na životní prostředí představují prvky, které spotřebitelé začleňují do svého rozhodování o nákupu výrobku.

Důležitější je užitná hodnota

Již dávno neplatí, že nejlepší produkt je ten za nejnižší cenu. Průzkumy totiž naznačují, že spotřebitelé se většinou rozhodují na základě principu „value for money“, tedy s otázkou, jakou dostanu hodnotu za své peníze. Hodnota představuje souhrn jednak užitných vlastností výrobku, ale také dalších charakteristik dle libovolných preferencí spotřebitele. Pokud si potom má vybrat mezi konkurenčními výrobky, které nabízejí všechny srovnatelné užitné vlastnosti, ale některý z nich je třeba schopen doložit svou ekologickou nezávadnost, resp. prospěšnost, sáhne pravděpodobně po produktu s přidanou hodnotou.

Ukazuje se tedy, že také u nás se v budoucnosti ještě silněji projeví potřeba firem doložit kvalitu své produkce průkazným způsobem. Zatímco doposud žádají certifikáty kvality a ověření systému řízení většinou firemní odběratelé, přichází doba, kdy taková přidaná hodnota bude zajímat i koncového zákazníka.

Ing. František Saifrt, CERT Kladno

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená