Nabídky cestovních kanceláří a agentur útočí na potenciální zájemce už řadu měsíců před sezónou a předhánějí se ve výhodách poskytovaných za včasný nákup. Po stovkách nespokojených klientů zkrachovalých cestovních kanceláří v průběhu letní turistické sezóny se však nabízí otázka, zda si lze vybrat spolehlivou cestovní kancelář nebo agenturu. Jak jednaly cestovní kanceláře se svými klienty v loňském roce a jak plnily svoje smluvní závazky vůči spotřebitelům, ověřovali po celý rok inspektoři České obchodní inspekce.
V loňském roce tak inspektoři zkontrolovali celkem 274 cestovních kanceláří a agentur a porušení jedné nebo více povinností zjistili ve 40 % kontrolovaných případů. V rámci správních řízení bylo uloženo téměř 100 pokut za 1,3 mil. Kč. „Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 %,“ řekl ústřední ředitel Vladimír Velčovský.
Při kontrolách se nejčastěji pracovníci České obchodní ispekce setkali s porušením povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích. Téměř ve stejném rozsahu zjistili inspektoři porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik.
Pár rad pro výběr cestovky:
- Pečlivě se seznamte se smlouvou i Smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy
- Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy – smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte
- Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojit se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci
- Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé
- Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
- Reklamaci uplatněte nejdéle do 3 měsíců po ukončení pobytu/zájezdu…, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)
- Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou