FinExpert.e15.cz

Čeští spotřebitelé si nestěžují, raději se zeptají

Poradenská linka časopisu dTest - 299 149 009 - odpovídá na dotazy široké spotřebitelské veřejnosti od listopadu minulého roku. Za tu dobu zodpověděla již tisíce spotřebitelských dotazů a stížností a stala se tak první a nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských problémů a zároveň odrazem toho, co zákazníky v současnosti nejvíce trápí.

Vezmeme-li to od začátku, zjistíme, že přes 70 % jakýmkoliv způsobem problematických smluv s podnikateli spotřebitel uzavírá klasickou cestou, 12 % přes internet a 7 % smluv mimo prostory obvyklé k podnikání. „V případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání jde v naprosté většině případů o tzv. předváděčkové akce. Přes jejich zdánlivě nízké zastoupení jsou problémy s nimi spojené vzhledem k jejich celkovému počtu alarmující,“ upozorňuje Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest.

Poradna časopisu dTest v souladu s evropským doporučením dělí svou agendu na stížnosti a dotazy spotřebitelů. Zatímco dotazy jsou spíše obecného charakteru (např. Za jak dlouho má prodejce vyřídit reklamaci?), stížnosti jsou konkrétnější a vyjadřují konkrétní nespokojenost s daným obchodníkem (např. Prodejce XY nevyřídil reklamaci včas). „Přestože většina dotazů je důsledkem nespokojenosti s konkrétním obchodníkem, stížnosti jsou v naší poradně zastoupeny v jasné menšině. Čeští spotřebitelé si totiž nestěžují, a to ani když jsou jednoznačně v právu,“ říká Vernerová.

Průměrná stížnost, kterou spotřebitelská poradna časopisu dTest řeší, se týká určitého zboží, která neodpovídá objednávce. Téměř stejně však spotřebitele trápí zboží, které je vadné či dokonce způsobí škodu, neoprávněně zamítnuté reklamace a nesprávné faktury a jejich nevybíravé vymáhání. Z oblasti spotřebního zboží se nejproblematičtějšími jeví být bytové vybavení, obuv, mobilní telefony a velké i malé domácí spotřebiče a elektronika. Nedostatky trpí i spotřebitelské prostředí v oblasti elektronických komunikací a dodávání energií.

Dotazy spotřebitelů věrně kopírují oblasti, na které si spotřebitelé nejvíce stěžují, je tedy zřejmé, že jediným rozdílem je odlišná reakce spotřebitelů na stejné situace. „Nižší počet konkrétních stížností neznamená, že bychom měli nad spotřebitelským prostředím v České republice jásat. Pořád je co zlepšovat, k čemuž může přispět také každý spotřebitel. Stačí, když bude občas trochu hlasitější,“ uzavírá Vernerová.

Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená