FinExpert.e15.cz

Český Telecom a Gabriel Berdár: Zákazník požaduje spolehlivá řešení

Rozhovor s Gabrielem Berdárem, generálním ředitelem Českého Telecomu o službách, nových produktech, cenách a přístupu ke klientům. Odpovědi na otázky získala redakce časopisu Osobní finance ještě před privatizací Českého Telecomu.
Český Telecom a Gabriel Berdár: Zákazník požaduje spolehlivá řešení
Klepněte pro větší obrázek

Libor Kříž: Uvažujete o zahraniční expanzi, respektive o získání vlastnických, nejlépe majoritních podílů v některé ze zahraničních telekomunikačních společností?

Gabriel Berdár:
Možnost zahraniční expanze skutečně vážně zvažujeme. V této oblasti v současné době probíhají analýzy – monitorujeme potenciální příležitosti, posuzujeme případné strategické koncepce; hovořit o těchto záměrech konkrétně by v tuto chvíli bylo předčasné.

Libor Kříž: Alternativní operátoři, naposledy jmenovitě TELE2, si dlouhodobě stěžují na to, že ČTc zneužívá svého dominantního postavení a fakticky neumožňuje liberalizaci trhu pevných telefonních linek. Jak vnímáte tato obvinění?

Gabriel Berdár: Za regulaci trhu je zodpovědný především ČTÚ. Podle nezávislých analýz český trh patří k nejvíce liberalizovaným.

Libor Kříž: Má podle vás trh pevných telefonních linek v konkurenci mobilních telekomunikací a internetu dlouhodobou perspektivu? V čem vidíte vaši výhodu?

Gabriel Berdár: Určitě má. ČTc se stále více rozvíjí v integrovaného operátora a na integraci služeb ve prospěch zákazníků staví také řadu současných i budoucích služeb. Trend  je takový, že zákazník nebude přemýšlet o tom, zda služba, kterou využívá, nebo její část je založena na konkrétní technologii. Zákazník požaduje uživatelsky jednoduché, elegantní a současně spolehlivé řešení. Tímto směrem jdou například koncepty Digitální domácnosti a Digitální kanceláře.

Co se týká linek samotných, naši zákazníci postupně dokazují, že klasická linka je v současnosti používána nejen k nejlevnějšímu telefonování, ale také k využívání řady služeb s přidanou hodnotou (připojení k internetu, poslech hudby, sledování filmů, zabezpečení domácností, řízení osobních financí atd.).

ČTc se hodně angažuje v kauze tzv. dialerů (software, který vytáčí linky se zvláštním tarifem), přičemž zdůrazňujete prevenci a zabezpečení připojení samotným  uživatelem. Nebylo by jednodušší eliminovat možnost zneužití internetu přímo „u zdroje“, tedy přímo u vás, aby se klienti o toto riziko vůbec nemuseli starat?
S dialery skutečně dlouhodobě bojujeme. Byli jsme to právě my, kdo na tento problém upozornil jako první a kdo v této oblasti inicioval řadu opatření. Jako operátor zajišťující telekomunikační provoz za tento problém odpovědnost neneseme, děláme však již řadu měsíců skutečně vše, abychom naše zákazníky před neetickými a nelegálními praktikami některých poskytovatelů obsahu ochránili.

ČTc je jediným subjektem, který se problém dialerů snaží systematicky řešit. K jednání jsme vyzvali ČTÚ, alternativní operátory, Asociaci provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí. Neustále předkládáme návrhy konkrétních řešení. Tvrdě postihujeme nesolidní provozovatele připojené do naší sítě.

Samotné uživatele vytáčeného internetu opakovaně varujeme před nezabezpečenými počítači, které jsou příčinou šíření virů a mohou být nepoctivými dialery napadeny. Zákazníkům jsme umožnili zablokovat si riziková čísla, stáhnout si software na ochranu svých počítačů, prostřednictvím služby Infolimit je preventivně informujeme o neobvyklém nárůstu účtu ad.  Centrální  zablokování přístupu na riziková čísla však v současnosti neumožňují právní předpisy.

Libor Kříž: Na začátku února byla na ČTc podána žaloba společností Tele2. Švédský alternativní operátor tvrdí, že bráníte rozvoji konkurence na trhu a požaduje náhradu za škody ve výši 2,14 miliardy Kč. Jaké je stanovisko ČTc k této záležitosti?

Gabriel Berdár: Propagační aktivity jiných firem nekomentujeme, nebudu to dělat ani v tomto případě.

Libor Kříž: Z deseti nejvyšších pravomocných pokut, které za zneužití dominantního postavení nebo kartelové dohody rozdal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ČTc zaplatil  tři. To vyvolává mnohé otázky a určuje dosti nepříznivý mediální obraz společnosti. Jak chcete přesvědčit veřejnost, že svého dominantního postavení nezneužíváte?

Gabriel Berdár: Poslední z těchto kauz je stará dva roky, ostatní dokonce ještě více. Všechny se tedy odehrály ještě před tím, než jsem nastoupil do ČTc, takže je pro mne těžké je detailněji komentovat. Domnívám se však, že nemá smysl někoho přesvědčovat. Mým cílem je nabízet zákazníkům co nejatraktivnější služby (samozřejmě při respektování všech legislativních a regulačních omezení), a to je podmíněno efektivním fungováním společnosti.

Libor Kříž: Vraťme se ke kauze Tele2. Tato společnost například tvrdí, že máte příliš vysokou cenu  za program bez kreditu hovorného či volných minut, což nutí zákazníky, aby si místo služeb alternativních operátorů zvolili vaše cenové programy s kreditem nebo volnými minutami. Když se podívám na ceník vašich služeb, vidím, že program Zero (bez volných minut) stojí 316 Kč/měsíc; program Home Standard stojí měsíčně 339 Kč, a to je v této ceně zahrnut i kredit ve výši 102 Kč. Chystáte se poplatek za program Zero snižovat?

Gabriel Berdár: Jak už jsem naznačil, stížnosti některých alternativních operátorů spíše svědčí o jejich schopnostech než o aktivitách ČTc. I stížnosti jsou nástroj konkurenčního boje.

Podobní notoričtí stěžovatelé však již neupozorňují média a zákazníky na to, že jejich obchodníci se při kontaktu se zákazníky představují tak, aby to vyvolávalo zdání, že jsou z naší společnosti nebo pro naši společnost pracují, požadují, aby jim zákazníci ukázali účty a nutí je do podepisování smluv s argumentem, že to budou mít o x procent levnější. Zklamaný zákazník pak zjistí, že v případě, že chce smlouvu zrušit, má před sebou horu administrativních bariér, které mu to neumožňují.

Klepněte pro větší obrázekI proto neustále vyzýváme zákazníky, aby „podomním obchodníkům“ neukazovali svoje účty, které obsahují jejich osobní údaje. Chtějí-li diskutovat snížení nákladů na svůj účet, doporučujeme volat naše telefonické centrum podpory, navštívit naše internetové stránky nebo nás kontaktovat  na našich prodejních místech.

O případných úpravách nebo cenových změnách kteréhokoliv z našich cenových programů budeme veřejnost samozřejmě včas informovat, to se týká i cenového programu Home Zero.

Libor Kříž: Pokud mám některý z vašich programů s volnými minutami a zároveň chci využívat služeb alternativních operátorů, potřeboval bych upozornit, že při volání přes vaše linky jsem již využil veškerý volný kredit. Je možné toto jednoduše zjistit v průběhu běžného měsíce, nebo mi zbývají jen stopky, kalkulačka a pečlivé zápisy o tom, kdy, kam a jak dlouho jsem volal?

Gabriel Berdár: V takovém případě doporučuji využívat naši službu e-účet, konkrétně jeho variantu DETAIL SPECIAL, která s malým zpožděním umožňuje  prohlížet si svůj účet již v průběhu zúčtovacího období. A samozřejmě je možné  zvolit si některý z cenových programů, který volné minuty nezahrnuje.

Libor Kříž: Aktuálním tématem dneška je digitální vysílání a ČTc má provozovat jednu ze sítí. Není tento projekt příliš vzdálen vaší činnosti?

Gabriel Berdár:
Dlouhodobě spolupracujeme s Českou televizí, které poskytujeme digitální distribuční síť pro přenosy z celé České republiky. Díky těmto zkušenostem jsme schopni poskytovat služby spojené s šířením signálu digitální televize na profesionální úrovni a s odpovídajícími zárukami kvality signálu.

Digitální vysílání televize bude postupně nahrazovat současné (analogové) vysílání. Digitální televizní vysílání přináší vynikající kvalitu zvuku a obrazu, větší počet kanálů a interaktivní služby (on-line sázení, video na přání, hry, chat, hlasování, možnost psaní e-mailů bez PC, posílání SMS). První praktické výsledky jsme demonstrovali již v loňském roce, kdy jsme společně s Eurotelem představili koncept služeb Digitální domácnost a Digitální firma. Jejich nedílnou součástí je například řešení pro přenos videa a televize po obyčejné telefonní lince (IPTV), které bude v České republice naprosto unikátní.

Libor Kříž: Jaké novinky chystá ČTc (spolu s Eurotelem) pro rok 2005?

Gabriel Berdár: Nové služby pro naše zákazníky skutečně připravujeme, jejich oznámení bych raději ponechal až na okamžik jejich uvedení. Významné místo mezi nimi rozhodně zaujmou další novinky z oblasti vysokorychlostního internetu Internet Expres. Zde jsme naposledy uvedli například balíček Office Expres (se kterým si zákazník snadno a rychle vytvoří malou variabilní počítačovou síť)  nebo balíčky Eurotel Data Speed a Eurotel Speed. Ty přinášejí kombinaci neomezeného vysokorychlostního internetu přes pevnou linku a cenově velmi výhodného hlasového tarifu pro mobilní telefon.

Variant služby Internet Expres je již nyní celá řada, portfolio řešení na této technologii a také její pokrytí budeme i v roce 2005 dále rozšiřovat. Našim zákazníkům, kteří o tuto oblast služeb projevují velice silný zájem, chceme neustále přinášet něco nového.

Pak je tu samozřejmě koncept Digitální domácnosti a Digitální firmy, které jsem již zmiňoval a který integruje množství služeb, jež v tomto roce dále rozvineme a doplníme.

Libor Kříž: Máte doma pevnou linku?

Gabriel Berdár: Kvůli právním komplikacím spojeným s přivedením linky přes cizí pozemky to bohužel zatím nebylo možné. Nicméně pro svou komunikaci také samozřejmě využívám řešení od ČTc.

Libor Kříž: Používáte několik mobilních čísel?

Gabriel Berdár:
Ano, používám.


Rozhovor v plném znění naleznete v měsíčníku Osobní finance číslo 4, které je právě v prodeji. K dostání u dobrých prodejců tisku, resp. na http://casopisy.cpress.cz.


Další článek


 

Související články


celkem 38 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Pár čísel pro porovnání...
Storm
1. 6. 2005, 22:20
Pár čísel pro porovnání...
goob
18. 4. 2005, 23:10
Re: Lži, lži, lži
Q.
18. 4. 2005, 15:23
Telecom
Milan
17. 4. 2005, 00:45
Re: Trestní stíhání
SP
16. 4. 2005, 11:04

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více