FinExpert.e15.cz

ČESKÉ DRÁHY: Vlaky Českých drah jezdí stále rychleji

V novém jízdním řádu překročí nejrychlejší z nich průměrnou rychlost 110 km/h.

Vlaky Českých drah jsou stále rychlejší a v připravovaném jízdním řádu poprvé některé z nich překročí mezi Prahou a Ostravou průměrnou rychlost 110 km/h. Spoje SC Pendolino, které 351 kilometrů z Prahy do Ostravy Svinova překonají od 10. prosince za 189 minut (3 hodiny 9 minut), budou mít v celé této trase průměrnou rychlost 111 km/h. V některých kratších úsecích české železniční sítě jsou však průměrné rychlosti vlaků ČD ještě vyšší. Například 59 kilometrů mezi Brnem a Břeclaví urazí nejrychlejší vlaky za 30 minut průměrnou rychlostí 118 km/h. Maximální povolená rychlost na železnici v ČR je pak 160 km/hod.

Vysokou průměrnou rychlostí přitom nebudou jezdit pouze spoje SC Pendolino vedené rychlovlaky na trase Praha – Ostrava. Spoj kategorie InterCity Manažer, který bude veden běžnou soupravou složenou z vozů pro vlaky IC a lokomotivy, zvládne trasu Ostrava Svinov – Praha Holešovice za 3 hodiny 23 minut, což znamená průměrnou rychlost 104 km/hod.

Průměrnou rychlostí 105 km/hod. pojede také spoj SC Slovenská strela vedený jednotkou Pendolino. Ten zvládne vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za rekordní 3 hodiny 47 minut. Brno s Prahou spoje vedené jednotkami pendolino spojí 3x denně v obou směrech za 2 hodiny 23 minut – průměrnou rychlostí 107 km/hod.

Modernizované koridory a vyšší rychlosti se projevují také v kratších cestovních časech a kratší době, kterou tráví cestující ve vlaku. Zatímco v 50. letech byla obvyklá doba jízdy mezi Ostravou a Prahou přibližně 6 hodin a průměrná rychlost rychlíků byla asi 60 km/h, v 80. letech klesla tato doba na přibližně 4 a tři čtvrtě hodiny a průměrná rychlost se pohybovala kolem 75 km/h. Hranici 4 hodin na této trase pokořil v 90. letech tehdejší vlak SC Manažer, který však oproti jiným vlakům neměl žádné zastávky, jeho souprava se skládala obvykle jen ze 4 vozů a šlo o jediný spoj. Jeho průměrná rychlost dosáhla až 95 km/h a po předválečné Slovenské strele se stal po více než 50 letech nejrychlejším vlakem v bývalém Československu a současném Česku. Nový rekord na trase Ostrava Svinov – Praha pak po 10. prosinci vytvoří šest párů spojů SC Pendolino s jízdní dobou 3 hodiny 9 minut a s průměrnou rychlostí přes 110 km/h.

Rychleji také z Prahy na sever a do Brna

Díky dokončeným stavbám koridorů se v uplynulých letech výrazně zkrátila také doba jízdy z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína nebo mezi Prahou a Brnem.

V 50. letech trvala cesta z Prahy do Děčína přibližně 2 hodiny a průměrná rychlost byla asi 64 km/h. Doba jízdy se pak dlouhá léta výrazně nezměnila. V roce 1970 jel expres Pannonia tuto trasu stále 2 hodiny a motorový expres Hungaria byl jen o 10 minut rychlejší. Ještě v roce 1990 potřebovala většina expresů na překonání vzdálenosti mezi Prahou a Děčínem téměř 2 hodiny. Expres Hungaria jel                  1 hodinu a 50 minut a InterExpres Primátor 1 hodinu a 44 minut. Průměrná rychlost expresů na této trati tak zůstávala pod hranicí 70 km/h. V současném jízdním řádu potřebují vlak EuroCity pro překonání vzdálenosti mezi těmito městy 1 hodinu a 20 minut, dosahují tak průměrné rychlosti kolem 95 km/h.

Podobná situace panovala také mezi dvěma největšími městy v České republice – mezi Prahou a Brnem. V minulosti sice jezdilo mezi oběma městy několik výjimečných expresů, které dosahovaly v některých letech cestovní dobu kolem 3 hodin a měly průměrnou rychlost kolem 85 km/h, většina vlaků však jezdila mnohem déle. V 50. letech jezdily na této trase motorové expresy bez zastávky s dobou jízdy kolem 3 hodin a 20 minut, klasické rychlíky však potřebovaly na tuto trasu kolem 4 a půl hodiny. Od 60. let až do roku 1990 se pak doba jízdy mezi oběma městy pohybovala kolem 3 a půl až 3 a čtvrt hodiny s průměrnou rychlostí 75 až 80 km/h. V letošním roce potřebují vlaky IC a EC vedené jednotkami pendolino pro cestu mezi Prahou a Brnem 2 hod 23 minut a jejich průměrná rychlost je kolem 107 km/h.

Rychlost přitahuje další cestující do vlaků ČD

Právě díky vysoké rychlosti a pohodlí dává stále více cestujících přednost spojům Českých drah – například před individuální automobilovou dopravou. Za osm měsíců letošního roku přepravily České dráhy více než 118,1 milionů cestujících. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 2,4 milionů. Loni přitom České dráhy za stejné období přepravily 115,7 milionů platících cestujících.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více