Celkem 91,77 milionů platících cestujících přepravily České dráhy za prvních šest měsíců letošního roku. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 1,94 milionů – procentuálně o 2,2 % cestujících více. Při započtení bezplatných přeprav a přeprav za paušální úhradu přesáhl počet přepravených cestujících sto milionů a dosáhl hodnoty 100,85 milionů přepravených osob. Nárůst v případě tohoto ukazatele činil 2,8 %. Loni přitom České dráhy za stejné období přepravily 89,83 milionů platících cestujících respektive 98,08 milionů při započtení bezplatných přeprav a přeprav za paušální úhradu.
Vedle počtu přepravených osob rostly také tržby z osobní přepravy. Ty za prvních šest měsíců letošního roku činily 2, 380 miliardy Kč, což je oproti loňskému roku nárůst o 36,42 mil. Kč - tedy o 1,6 %.
Podobně pozitivní vývoj a ještě vyšší růstové ukazatele zaznamenala i nákladní doprava realizovaná pod značkou ČD Cargo – a to přes stále existující nerovné podmínky mezi silniční a železniční nákladní dopravou (pololetní výsledky budou prezentovány zvlášť).
Silný nárůst tržeb pokračoval i v měsíci červenci, a to především v návaznosti na zavedení nového silničního zákona aplikující tzv. bodový systém a nabídku služeb ČD, kdy řada cestujících, kteří před tím využívali k cestám především osobní automobil, začala dávat na dálkových spojích přednost spojům Českých drah. V některých klíčových stanicích ČD (s vysokým objemem prodeje dokladů do vzdálenějších destinací) tak tržby během července začaly růst meziročně až 25% tempem.
Za prvních šest měsíců letošního roku vzrostl také přepravní výkon, který činil celkem 3,48 miliardy oskm. Oproti loňskému roku tak tento ukazatel vzrostl o 6,7 %.
Vedle přepravních ukazatelů v osobní dopravě očekává společnost letos další pokračování pozitivního vývoje hospodaření, které by v letošním roce měl charakterizovat vyrovnaný provozní hospodářský výsledek. Snižuje se dále celkový počet zaměstnanců, který aktuálně činí přibližně 58 tisíc. Naopak výrazně roste produktivita práce na zaměstnance – během posledních tří let přibližně o 20 %. České dráhy tak zaznamenávají první výsledky hloubkových změn, kterými společnost prochází a jejichž dynamika se výrazně zvýšila po nástupu managementu v čele s Josefem Bazalou loni v květnu.
Vývoj ukazatelů v osobní přepravě ovlivňují následující skutečnosti:
- Navýšení celkového objemu smluvní částky ze strany krajů na objednání regionální dopravní obslužnosti – meziročně o 67 mil. Kč.
Nabídka lepších služeb pro cestující:
- zavedení nových produktů provozovaných na vlastní tzv. podnikatelské riziko. Zde patří například spoje SC Pendolino, které pomohly k získání zcela nových cestujících pro železnici (nejbonitnější cílová skupina, kterou dříve ČD vůbec nemohly oslovit).
- Další nové služby a koncepty pro cestující: internetový prodej, in-karta, koncept ČD Bike (služby v oblasti cykloturistiky) včetně otevření několika dalších půjčoven kol – služby, které pomáhají oslovovat nové zákazníky.
- Zvyšování rychlosti vlaků ČD – výrazné zrychlení spojení například na trase Praha – Ostrava (o 59 minut), Ústí nad Labem – Cheb (o 30 minut) a další – na řadě relací se vlak stal nejrychlejší a nejpohodlnějším způsobem cestování.
- Investice do nových vozidel a nasazování nových vozidel do provozu. ČD letos uvedly do provozu již celkem 5 jednotek Regionova, dokončena byla modernizace rychlíkových motorových vozů 854, pokračující dodávky příměstských jednotek řady 471 CityElefant a do provozu uvedou další vozy Siemens pro dálkové spoje a rychlost až 200 km/hod.
- Pokračují investice do modernizace nádraží – plán do roku 2010 modernizovat všechna nádraží v městech nad 20 tisíc obyvatel. V letošním roce byla otevřena revitalizovná nádraží například v Táboře, Prostějově, Ostrava Svinov; připravuje se Zábřeh na Moravě a další.
- Vítězství ve všech letošních výběrových řízeních pořádaných na zajištění dopravní obslužnosti - 2x Karlovarský kraj, 2x ministerstvo dopravy; v dalších případech bylo výběrové řízení z iniciativy vyhlašovatele zrušeno – dopravcem i nadále zůstávají ČD.
Změny přinášející pozitivní vývoj ukazatelů ČD budou pokračovat i ve druhém pololetí. Do konce roku nasadí ČD do Provozu dalších cca 40 nových vozidel a počítají s dalším rozšiřováním služeb, jako je například internetový prodej, služby v oblasti cykloturistiky, speciální produkty pro specifické cílové skupiny, apod.
Největší nádraží v Moravskoslezském kraji, Ostrava-Svinov, vykázalo za první pololetí více než 10% nárůst tržeb z přepravy cestujících
Po zavedení bodového systému v rámci nového silničního zákona se dynamika růstu tržeb zrychlila až na přibližně 25 %.Meziroční nárůst celkových tržeb z přepravy cestujících ve výši 10,7 % zaznamenaly v prvním pololetí pokladny největšího nádraží Českých drah na území Moravskoslezského kraje – Ostravy-Svinova. Za prvních 6 měsíců letošního roku činily tržby za mezinárodní a vnitrostátní jízdné přibližně 49,6 milionů Kč; zatímco v loňském roce dosáhly tržby hodnoty přibližně 44,8 milionů Kč. V rámci celého obvodu uzlové železniční stanice Ostrava-Svinov pak byla vykázána míra růstu tržeb ve výši 11,5 %, kdy letošní tržby dosáhly za období leden – červen 2006 - 81,3 milionů Kč. Stejný ukazatel v loňském roce činil 72,9 milionů Kč.
Při srovnání měsíců červenec 2005 a 2006 byla zaznamenána ještě vyšší dynamika růstu tržeb. Ta dosáhla přibližně 25 %, když podle předběžných kalkulací tržby za měsíc červenec 2006 v rámci železniční stanice Ostrava-Svinov dosáhly přibližně 8 milionů Kč. V roce 2005 přitom stejný ukazatel činil 6,4 milionů Kč. Silný nárůst tržeb byl přitom zaznamenán především díky platnosti nového silničního zákona od 1. 7. 2006 a nabídce služeb ČD, kdy řada cestujících, kteří před tím využívali k cestám především osobní automobil, začala dávat na dálkových spojích přednost spojům Českých drah. Růst tržeb také motivuje širší nabídka dálkového spojení v letošním roce, která se zvýšila především díky zavedení spojů SC Pendolino na trase Praha – Ostrava.
Na konci června 2006 byla oficiálně ukončena kompletní modernizace železniční stanice Ostrava- Svinov. Ta dnes nabízí novou výpravní budovu se širokým spektrem služeb pro cestující – včetně pokladen přijímající platební karty, služeb ČD centra, ČD Lounge, možnost připojení na internet prostřednictvím technologie Wi-Fi a další. Součástí je také provázání s přednádražním terminálem s přímým napojením na autobusové linky MHD a s docházkovou vzdáleností na tramvajové linky. V prostorách přednádraží byla také vytvořena nová parkovací místa systému P+R umožňující pohodlně kombinovat dojezd osobním autem na nádraží a dále cestu vlakem.
Současně České dráhy ve spolupráci s provozovatelem parkovacího domu KOMA – Parking na nádraží v Ostrava-Svinov nabízejí možnost zvýhodněného parkování. Každý, kdo při placení předloží platný jízdní doklad Českých drah, zaplatí za parkování v parkovacím domě KOMA nižší cenu. Parkování po dobu jedné hodiny tak například zákazníka ČD vyjde na 15 Kč (standardní cena je 20 Kč), na 7 a více hodin 99 Kč (standardní cena je 150 Kč) a při parkování po dobu 30 dnů zaplatí zákazník Českých drah 1500 Kč (standardní cena je 2000 Kč). Nabídka platí prozatím do konce letošního roku.
Nádraží Ostrava Svinov je s denní frekvencí cestujících ve výši až 30 tisíc největším nádražím ČD na území Moravskoslezského kraje. Cestujícím nabízí denně kompletní portfolio přepravních služeb Českých drah – až 6 párů spojů SC Pendolino, 9 párů spojů kategorie EC, IC a Ex a širokou nabídku spojení vlaky dalších kategorií. Z Ostravy Svinova lze vlaky ČD – vedle míst na území ČR cestovat například do Polska, na Slovensko, do Rakouska či Ruské Federace. Spojení s Prahou je k dispozici takřka každou hodinu a vlaky SC Pendolino trvá 3 hodiny 22 minut.
Klíčovou roli hraje Ostrava Svinov také v regionální dopravě. V rámci systému MS Takt nabízí spojení regionálními vlaky ČD v 1-2 hodinovém taktu s významnými centry Moravskoslezského kraje (Bohumín, Opava, Český Těšín, Havířov, apod.). Od letošního prosince bude zahájen provoz vlaků v elektrické trakci také mezi Ostravou Svinovem a Opavou Východ. České dráhy na trať nasadí nové moderní dvoupodlažní jednotky řady 471.