FinExpert.e15.cz

ČESKÉ DRÁHY: Letošní obnova vozového parku přijde na 2,5 miliardy korun

Letošní plán investic Českých drah do obnovy vozového parku v osobní dopravě zahrnuje nákup nových jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu, nových vozů pro vlaky EuroCity a EuroNight, kompletní přestavbu starých motorových vozů na moderní regionální vlaky i rekonstrukci nepotřebných poštovních vozů na řídicí vozy pro motorové rychlíky. Do nákupu nových a do kompletní přestavby starších vozů letos investují České dráhy 2,69 miliardy korun. Přes 1,6 miliardy přitom zaplatí z vlastních zdrojů.

V oblasti dálkové dopravy letos České dráhy převzaly poslední část dodávky vozů pro spoje EuroCity, jde o 3 vozy první a 11 druhé třídy a 7 nejmodernějších lůžkových vozů pro vlaky EuroNight. Jsou plně klimatizované a při běžném provozu mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. Cestujícím nabízejí také možnost připojení ke zdroji na 230 V.
„Pro příměstskou dopravu letos pořídíme dalších 9 elektrických jednotek CityElefant, které jezdí zejména v okolí Prahy. S těmito soupravami se už ale setkávají také cestující na Ostravsku,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, Jiří Kolář. „Jedná se o patrová, plně klimatizovaná a velice komfortní vozidla, která postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je také to, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře.“
Celkem už provozují České dráhy  30 CityElefantů, jedna souprava stojí více než 200 milionů korun a vlaky jsou částečně financovány z úvěru od Eurofimy (organizace vropských železničních společností,  která se zabývá financováním obnovy vozového parku). Nový jízdní řád 2007/2008 počítá s nasazováním těchto vlaků také na spoje z Prahy do Ústí nad Labem a z Ostravy směrem na Olomoucko.

Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální tratě. České dráhy dále kompletně přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova,  se kterými se mohou cestující setkat ve dvouvozové i třívozové verzi. Regionovy jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře. Ve dvouvozové verzi letos nasadí České dráhy do provozu 21 souprav, v třívozové 7. Do roku 2010 dodá Pars nova a.s. Českým drahám zhruba 100 jednotek Regionova, z toho bude 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 20 milionů korun, třívozová 37 milionů.
„Pokračuje i přestavba starých nepotřebných poštovních vozů na moderní řídicí vozy určené především pro motorové rychlíky. Jen letos jich přibude pět. Zároveň do těchto motorových rychlíků modernizujeme vložené vozy, kterých letos nově nasadíme do provozu jedenáct,“ doplňuje Jiří Kolář. „Začínají tak vznikat ucelené soupravy s modernizovaným motorovým vozem, vloženými vozy a řídicím vozem, díky kterému není potřeba ve stanicích, kde souprava mění směr, objíždět  motorovým vozem na druhý konec vlaku. Řídicí vozy jsou vybaveny zdvihacími plošinami pro vozíčkáře a část z nich také oddílem první třídy.“

Velkoprostorové vozy první třídy Ampz

Celkem provozují České dráhy 20 těchto moderních vozů první třídy, které byly vyrobeny v rakouském závodě společnosti Siemens. Jde o plně klimatizované, tlakotěsné vozy se dvěma velkoprostorovými oddíly, které mohou v běžném provozu jezdit rychlostí až 200 km/h, stejně jako ostatní vozy, které ČD nakoupily od společnosti Siemens. Nákup těchto vozů je z 95% financován z úvěrů od Eurofimy.

Vozy druhé třídy s oddíly Bmz

Vozy Bmz provozují České dráhy od roku 2000 na vnitrostátních i mezinárodních spojích. Jde o plně klimatizovaný vůz s jedenácti oddíly pro cestující s maximální rychlostí do 200 km/h a tlakotěsnou úpravou. Celkově nakoupily České dráhy od společnosti Siemens 41 těchto vozů.

Lůžkové vozy WLABmz

Nákup dvanácti lůžkových vozů WLABmz umožnil Českým drahám vstup do sítě spojů EuroNight. Vlaky EuroNight jsou určeny k rychlému nočnímu spojení vybraných evropských měst a jsou sestaveny z moderních ubytovacích vozů s rozšířeným servisem. Vozy WLABmz tvoří 12 oddílů pro cestující, každý se třemi lůžky. Tři oddíly kategorie A jsou vybaveny vlastní koupelnou včetně sprchy, umyvadla a vakuové toalety. Zbývajících devět oddílů kategorie B je vybaveno umyvadly, která jsou zabudovaná ve vestavěné skříni. Dva sousední oddíly lze spojit otevřením propojovací stěny, a vytvořit tak spojený prostor např. pro společně cestující rodiny. Vozy jsou v provozu například na spojích do Mnichova, Wiesbadenu nebo Budapešti.

CityElefant (řada 471)

Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí ČKD Vagonka, a.s., v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu pro náročnější cestující. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost  činí 140 km/h. Cena jedné soupravy je přes 200 milionů korun, nákup financují České dráhy částečně ze svých zdrojů, částečně z úvěru od Eurofimy. V současnosti mají ČD 30 jednotek z celkového počtu šedesáti objednaných. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském a Pardubickém kraji a na Ostravsku.

Regionova (řada 814, 814.2)

Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010.  Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy  jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídicí vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část a bezbariérové WC pro vozíčkáře. České dráhy v současnosti provozují 35 Regionov, do roku 2010 dodá Pars nova a.s. Českým drahám 100 jednotek, z toho bude 26 v třívozové verzi.

Řídicí vozy řady 954

Řídicí vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou zde dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí a bezbariérovým WC. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená