FinExpert.e15.cz

České dráhy daly Praze nové jednotky Regionova

Nové jednotky Regionova začaly oficiálně pravidelně jezdit na tzv. městské lince v Praze.

Dvě sériové motorové jednotky Regionova (řada 814-914) nasadily České dráhy od května 2007 do pravidelného provozu na tzv. městské lince v Praze.  Vozidla jsou částečně nízkopodlažní a mají speciálně upravené WC pro cestující na vozíku. Každý všední den budou Regionovy jezdit na lince Praha Libeň – Praha Holešovice – Roztoky u Prahy. O víkendech a svátcích pak budou vozit cestující na tzv. Posázavském pacifiku, tedy na trati z Prahy do Dobříše a do Čerčan.

Nasazení Regionov s pořadovými čísly 22 a 23, které vyrábí  společnost Pars nova Šumperk, by mělo výrazně zlepšit cestování pro vozíčkáře nebo maminky s kočárky v hlavním městě a okolí. Zatím se s těmito moderními vlaky pro regionální tratě setkáte v deseti krajích: Moravskoslezském, Zlínském, Karlovarském, Královehradeckém, Olomouckém, Jihočeském, Plzeňském, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině.

Ještě letos chtějí České dráhy představit také třívozovou verzi jednotek Regionova, které v létě nasadí do provozu na nejvytíženějších tratích v Libereckém a Jihomoravském kraji.

Pro fandy: Technický popis jednotky 814 + 914

Skříně vozů

Na vozidlech jsou dosazena laminátová čela s pevnostní konstrukcí zvyšující pasivní bezpečnost stanoviště strojvedoucího. Přivrácená plochá čela obou vozidel jsou opatřena dveřmi a přechodovým můstkem krytým dvojitým měchem. Na vnitřní straně těchto čel jsou na motorovém voze umístěny skříně pro umístění elektrického rozvaděče a vzduchové výzbroje, na voze řídícím pak odkládací prostory pro personál. V motorovém voze jsou dosazeny předsuvné elektropneumatické dveře se sklopnou stupačkou a ochranami proti přivření. V řídícím voze je 50 % podlahové části vozu řešeno jako nízkopodlažní s nástupem dvoukřídlými předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky. Skříně obou vozů jsou osazeny pevnými a polospouštěcími okny s dvojitým zasklením determálními skly.

Prostory pro cestující

V motorovém voze je celý prostor mezi prosklenými příčkami využit pro přepravu cestujících. Od nástupních prostor je oddělen křídlovými prosklenými dveřmi. Je vybaven čalouněnými sedadly s hlavovými a loketními opěrkami. Nad sedadly jsou umístěny příčné zavazadlové police s plastovou výplní, pod okny stolky a odpadkové koše. Nad příčkami jsou umístěny panely informačního systému, středem stropu probíhá osvětlovací kanál. V řídícím voze jsou dva oddíly pro cestující, oddělené od nástupního prostoru prosklenými dveřmi. Zadní prostor je vybaven obdobně jako motorový vůz, v předním prostoru pro cestující jsou trojsedadla v uspořádání za sebou, nad retenční nádrží u stěny WC pak čtyřsedadlo. Na levé straně tohoto oddílu je jedno plnohodnotné sedadlo a jedno sedadlo nouzové sklopné, nad sedadly podélné zavazadlové police. V nízkopodlažní části je umístěna buňka WC, vybavena i pro použití osobami se sníženou pohyblivostí . Je tvořena sendvičovými stěnami, posuvné dveře s elektrickým pohonem jsou ovládány tlačítky. Je vybavena uzavřeným systémem EVAC. Součástí vybavení je fotobuňkou ovládané vypouštění vody do umyvadla s ohřevem, přebalovací deska pro nemluvňata , madla a tlačítka nouzového volání pro použití WC i vozíčkáři. V nízkopodlažní části jsou umístěny čtyři dvojice sklopných sedadel, u bočních stěn opatřeny zádržnými systémy pro zajištění vozíků, kočárků příp. jízdních kol.

Stanoviště strojvedoucího

Stanoviště strojvedoucího je odděleno od nástupního prostoru (motorový vůz) příp. prostoru pro cestující (řídící vůz) lomenou příčkou s prosklenými dveřmi.   Je složeno z laminátových dílů obložení a stolků, v obložení na levé straně je vytvořeno nouzové sedadlo, na pravé straně pak prostor pro dosazení elektrického vařiče a chladničky. Do písmene U tvarovaný pult obsahuje displeje řídícího a informačního systému , zobrazovací jednotku elektronického rychloměru, ovládací panel radiostanice, kontrolér trakce a přídavné brzdy, tlačítkovou volbu automatické regulace rychlosti a další ovládací a signalizační prvky. Nad čelním sklem je protisluneční roleta s motorickým pohonem. Elektrický stěrač je vybaven cyklovačem. Stanoviště je vybaveno odpruženou sedačkou s hlavovou a loketními opěrkami.

Trakce

Hnací soustrojí tvoří šestiválcový ležatý přeplňovaný motor Tedom (Liaz) M 640 SE o výkonu 242 kW ve spojení se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa. Regulátor vstřikovacího čerpadla motoru využívá tzv. akční člen a jak motor, tak i převodovka jsou ovládány řídícím systémem vozu. Výfukové potrubí motoru je vyvedeno pod vozem do skříně vzduch.výzbroje v zadní části vozu, kde je umístěna i vyrovnávací nádrž chlazení. V chladiči AKG s hydrostatickým pohonem ventilátoru je chlazen okruh motoru a převodovky, je chlazen plnící vzduch motoru a olej hydrostatiky. Na odpruženém rámu jsou umístěny pomocné pohony (kompresor 3DSK 75, generátory dobíjení baterie a kompresor klimatizace), poháněné od motoru kloubovým hřídelem se spojkou. Jsou dosazeny zesílené nápravy, pro které je upravena i původní nápravová převodovka NKR16, umožňující využití retardéru hydromechanické převodovky.

Vytápění, větrání

Topení   v obou vozech soupravy je teplovodní s rozvody radiátory podél stěn, opatřenými nerezovými kryty. Každý vůz má vlastní teplovodní agregát Hydronic 35 s možností temperování a předehřevu vozu. V motorovém voze je využíváno odpadní teplo motoru prostřednictvím chladící soustavy. V nízkopodlažní části řídícího vozu jsou navíc umístěna dvě teplovodní topení typu 4V4, vhánějícími do prostoru dle potřeby teplý vzduch při nástupu a výstupu cestujících. Stanoviště strojvedoucího jsou klimatizována, výměník na stanovišti slouží zároveň k ofukování čelního skla.

Vzduchová výzbroj, brzda

Jednotka je vybavena samočinnou brzdou DAKO s elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE, ovládaným ze stanoviště strojvedoucího pákou jízdního kontroléru. Přídavná brzda je rovněž ovládána pákovým kontrolérem. Oba vozy jsou vybaveny záchrannou brzdou DAKO PZ4 , vypouštěcí ventil je umístěn na řídícím voze. Pro zjednodušení údržby je většina komponentů vzduchové výzbroje a brzdy panelizována, soustředěná do skříně vzduchové výzbroje na motorovém voze.

Elektrická výzbroj

Souprava má společnou baterii, umístěnou na motorovém voze, rozdělenou na provozní a startovací, obě dobíjené alternátory. Pro dobíjení baterie z vnější sítě 230V slouží statický měnič. Vnější osvětlení je na každém čele tvořeno trojicí halogenových reflektorů a dvojicí červených pozičních světel, vnitřní je zářivkové umístěné ve středových tunelech. Jednotka je vybavena elektronickým rychloměrem, zařízením KBS-E, radiostanicí VS47 a řídícím systémem INTELO. Všechny komponenty (mimo radiostanice) jsou umístěny na motorovém voze ve skříni elektrického rozvaděče, ovládací panel topení a osvětlení pro obě vozidla je přístupný obsluze jednotky. Řídící systém umožňuje ovládání až tří spojených souprav z jednoho stanoviště. Důraz je kladen na diagnostiku - palubní pro informaci strojvedoucího a servisní se stahováním dat prostřednictvím WI-FI . Souprava je vybavena audiovizuálním informačním systémem s vnějšími a vnitřními informačními tabulemi. Využití technologie WI-FI umožňuje plnění dat on-line z internetu/intranetu ČD a to jak pro informační systém, tak i pro jízdní řád a může být využíváno i pro stahování dat potřebných pro údržbu.

Základní technické údaje motorové jednotky REGIONOVA

  • Délka soupravy přes nárazníky – 28,44 m
  • Výška nízkopodlažní části na T.K. – 0,57 m
  • Rozvor náprav – 8,0 m
  • Uspořádání náprav – 1´A´+ 1´1´
  • Jmenovitá hmotnost soupravy – 39,0 t
  • Hmotnost plně obsazené soupravy – 54,2 t
  • Nejvyšší provozní rychlost – 80 km/h
  • Maximální tažná síla na háku – 54 kN
  • Akční rádius – 900 km
  • Počet míst k sezení – 84
  • Počet míst ke stání – 115
  • Výkon motoru – 242 kW
  • Palubní napětí – 24V

 

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená